Dálnice zůstává Achillovou patou elektromobilů. Udávaný dojezd neodpovídá realitě

Jestliže v městských aglomeracích platí elektromobily za ideální dopravní prostředky, dálniční provoz zásadním způsobem zkracuje jejich dojezd a nutí řidiče k nekomfortním improvizacím. Renomovaný magazín Auto Evolution zjistil, že u některých elektromobilů se dojezd na jedno nabití může při jízdě po dálnici snížit o více než polovinu oproti výrobcem udávaným hodnotám.

Čím pomaleji, tím lépe, zní jednoduchá poučka pro jízdu s elektromobilem. Vítány jsou i časté rozjezdy na městské rychlosti (tedy okolo 50 km/h), neboť po nich zákonitě v brzké době následuje brzdění, a tedy i rekuperace kinetické energie a související dobíjení trakčního akumulátoru. Je to úplný opak výhodných podmínek pro klasická spalovací auta, které jsou naopak v hustém provozu nejžravější. V městských a příměstských provozních cyklech s hustým provozem se někdy tovární údaje o spotřebě elektromobilů podaří i překonat, zato při ustálené jízdě vyšší rychlostí nervozita řidiče s rychle ubývajícím dojezdem často významně roste.

Nepřekonaný rubikon

Jakkoliv se elektromobilita a s ní související technologie vyvíjí s vysokým stupněm dynamiky, důsledky jednoduchých fyzikálních jevů se dosud eliminovat nepodařilo. Je třeba neoddiskutovatelným faktem, že v rychlostech nad 80 km/h prudce roste aerodynamický odpor jedoucího vozidla a vzdor všemožným úpravám karoserií elektrických vozidel se jej nepodařilo eliminovat natolik, aby výrazně nezvyšoval spotřebu –⁠⁠⁠ běžná dálniční rychlost je, jak známo, o dalších 50 km/h vyšší. A právě v této situaci se hodnoty spotřeby a potažmo dojezdu čistých elektromobilů udávané výrobcem dostávají zcela mimo realitu.

Průzkum renomovaného motoristického magazínu Auto Evolution vycházel z výsledků dálničního srovnání elektromobilů německého časopisu Auto Bild. Naměřené hodnoty dosáhly v některých případech číslic, ze kterých musí jít na majitele daných modelů elektrických aut mrákoty. Rozptyl zjištěných hodnot se pohyboval mezi 17–54 %, přičemž běžně se odchylka naměřené spotřeby od tovární hodnoty pohybuje v rozmezí 30–40 %. Zajímavostí je, že extra dobře si v měření nevedly modely elektromobilů, od kterých by to člověk čekal, tedy ty nejvíce aerodynamické. Díky kapacitnějším bateriím jsou těžší než ostatní, což rozdíl víceméně stírá, a i tak ale dojedou dost daleko.

Větší problém nastává v případech, kdy se horší aerodynamika potká s menší kapacitou akumulátorů. Dojezd i u aut s pořizovací cenou přes milion korun potom umí klesnout na vskutku depresivní hodnoty. Jako příklad mohou posloužit Mazda MX-30 (140 km), Honda e (135 km), nebo také Mercedes-Benz EQB, který, jak jsme se mohli v nedávném testu přesvědčit, na dálnici neujede zpravidla více než 200 km. Při používání topení a dalších komfortních spotřebičů v zimě raději nedomýšlet.

Dojezd elektromobilů při 130 km/h

Model udávaný dojezd km naměřený dojezd km
1. Mercedes-Benz EQS 450+ 785 482
2. BMW iX xDrive50 630 434
3. Mercedes-Benz EQE 350+ 660 423
4. Tesla Model 3 Long Range 602 363
5. VW ID.5 Pro Performance 520 340
6. Ford Mustang Mach-E GT 610 337
7. Hyundai Kona Electric 484 336
8. VW ID.4 GTX 480 332
9. VW ID.4 Pro 77 kWh 520 328
10. Audi Q4 e-tron 40 520 326
11. Škoda Enyaq iv80 510 318
12. Kia EV6 528 305
13. Tesla Y Long Range Dual Motor 533 304
14. BMW i4 M50 510 299
15. Renault Zoe E-Tech EV50 377 292
16. Hyundai Ioniq 5 AWD 481 290
17. Kia e-Soul 64 kWh 452 280
18. Mercedes-Benz EQV 300 349 273
19. Renault Mégane E-Tech EV60 220 470 268
20. Hyundai Ioniq 5 160 kW 507 261
21. Opel Zafira e-Life M 330 250
22. Volvo XC40 Recharge P6 425 227
23. Cupra Born 170 kW 77 kWh 496 226
24. Mercedes-Benz EQA 250 426 222
25. VW ID.3 Pro 150 kW 426 216
26. Mercedes-Benz EQB 350 423 200
27. Opel Combo e-Life 280 171
28. Peugeot e-Rifter 280 164
29. Honda e 222 153
30. Mazda MX-30 200 140

zdroj: Autoevolution.com

Tagy:
Volkswagen Honda elektromobil baterie Kia elektromobilita Mazda časopis akumulátor dobíjení Tesla Motors Hyundai Ioniq 5 skutečnost Mercedes-Benz EQB dojezd elektromobilu