Jestliže v městských aglomeracích platí elektromobily za ideální dopravní prostředky, dálniční provoz zásadním způsobem zkracuje jejich dojezd a nutí řidiče k nekomfortním improvizacím. Renomovaný magazín Auto Evolution zjistil, že u některých elektromobilů se dojezd na jedno nabití může při jízdě po dálnici snížit o více než polovinu oproti výrobcem udávaným hodnotám.
Čím pomaleji, tím lépe, zní jednoduchá poučka pro jízdu s elektromobilem. Vítány jsou i časté rozjezdy na městské rychlosti (tedy okolo 50 km/h), neboť po nich zákonitě v brzké době následuje brzdění, a tedy i rekuperace kinetické energie a související dobíjení trakčního akumulátoru. Je to úplný opak výhodných podmínek pro klasická spalovací auta, které jsou naopak v hustém provozu nejžravější. V městských a příměstských provozních cyklech s hustým provozem se někdy tovární údaje o spotřebě elektromobilů podaří i překonat, zato při ustálené jízdě vyšší rychlostí nervozita řidiče s rychle ubývajícím dojezdem často významně roste.
Na dálnici dojezd rychle klesá, na druhou stranu bývají v jejich blízkosti instalované nabíječky s vysokým výkonem, které samozřejmě také víc stojí. Zdroj: E.ON
Nepřekonaný rubikon
Jakkoliv se elektromobilita a s ní související technologie vyvíjí s vysokým stupněm dynamiky, důsledky jednoduchých fyzikálních jevů se dosud eliminovat nepodařilo. Je třeba neoddiskutovatelným faktem, že v rychlostech nad 80 km/h prudce roste aerodynamický odpor jedoucího vozidla a vzdor všemožným úpravám karoserií elektrických vozidel se jej nepodařilo eliminovat natolik, aby výrazně nezvyšoval spotřebu – běžná dálniční rychlost je, jak známo, o dalších 50 km/h vyšší. A právě v této situaci se hodnoty spotřeby a potažmo dojezdu čistých elektromobilů udávané výrobcem dostávají zcela mimo realitu.
Průzkum renomovaného motoristického magazínu Auto Evolution vycházel z výsledků dálničního srovnání elektromobilů německého časopisu Auto Bild. Naměřené hodnoty dosáhly v některých případech číslic, ze kterých musí jít na majitele daných modelů elektrických aut mrákoty. Rozptyl zjištěných hodnot se pohyboval mezi 17–54 %, přičemž běžně se odchylka naměřené spotřeby od tovární hodnoty pohybuje v rozmezí 30–40 %. Zajímavostí je, že extra dobře si v měření nevedly modely elektromobilů, od kterých by to člověk čekal, tedy ty nejvíce aerodynamické. Díky kapacitnějším bateriím jsou těžší než ostatní, což rozdíl víceméně stírá, a i tak ale dojedou dost daleko.
Větší problém nastává v případech, kdy se horší aerodynamika potká s menší kapacitou akumulátorů. Dojezd i u aut s pořizovací cenou přes milion korun potom umí klesnout na vskutku depresivní hodnoty. Jako příklad mohou posloužit Mazda MX-30 (140 km), Honda e (135 km), nebo také Mercedes-Benz EQB, který, jak jsme se mohli v nedávném testu přesvědčit, na dálnici neujede zpravidla více než 200 km. Při používání topení a dalších komfortních spotřebičů v zimě raději nedomýšlet.
Dojezd elektromobilů při 130 km/h
Model | udávaný dojezd km | naměřený dojezd km |
---|---|---|
1. Mercedes-Benz EQS 450+ | 785 | 482 |
2. BMW iX xDrive50 | 630 | 434 |
3. Mercedes-Benz EQE 350+ | 660 | 423 |
4. Tesla Model 3 Long Range | 602 | 363 |
5. VW ID.5 Pro Performance | 520 | 340 |
6. Ford Mustang Mach-E GT | 610 | 337 |
7. Hyundai Kona Electric | 484 | 336 |
8. VW ID.4 GTX | 480 | 332 |
9. VW ID.4 Pro 77 kWh | 520 | 328 |
10. Audi Q4 e-tron 40 | 520 | 326 |
11. Škoda Enyaq iv80 | 510 | 318 |
12. Kia EV6 | 528 | 305 |
13. Tesla Y Long Range Dual Motor | 533 | 304 |
14. BMW i4 M50 | 510 | 299 |
15. Renault Zoe E-Tech EV50 | 377 | 292 |
16. Hyundai Ioniq 5 AWD | 481 | 290 |
17. Kia e-Soul 64 kWh | 452 | 280 |
18. Mercedes-Benz EQV 300 | 349 | 273 |
19. Renault Mégane E-Tech EV60 220 | 470 | 268 |
20. Hyundai Ioniq 5 160 kW | 507 | 261 |
21. Opel Zafira e-Life M | 330 | 250 |
22. Volvo XC40 Recharge P6 | 425 | 227 |
23. Cupra Born 170 kW 77 kWh | 496 | 226 |
24. Mercedes-Benz EQA 250 | 426 | 222 |
25. VW ID.3 Pro 150 kW | 426 | 216 |
26. Mercedes-Benz EQB 350 | 423 | 200 |
27. Opel Combo e-Life | 280 | 171 |
28. Peugeot e-Rifter | 280 | 164 |
29. Honda e | 222 | 153 |
30. Mazda MX-30 | 200 | 140 |
zdroj: Autoevolution.com