Úřad práce chyboval, žena potřebný příspěvek stále nedostala
Datová schránka začíná být čím dál víc nedílnou součástí komunikace s úřady. Ty by ji měly využívat rovněž, pokud něco chtějí po jejím držiteli. Vše by tedy mělo probíhat vzájemně. Špatnou zkušenost s elektronickou podobou komunikace má však paní Jana. Požádala o doplatek na bydlení spolu s příspěvkem na živobytí. Napsala i číslo své datové schránky, jenže dopis odeslaný poštou nepřišel. Úřad sice svoji chybu uznal, nicméně vyřízení žádosti se protáhlo a peníze, které potřebuje, stále nemá.
Paní Jana z Prahy na konci září požádala o doplatek na bydlení a příplatek na živobytí. Do žádosti napsala číslo své datové schránky s tím, že by chtěla s úřadem komunikovat výhradně elektronicky. „Zaslali mi výzvu, abych doložila dokumenty nikoliv digitálním způsobem, ale prostřednictvím běžné poštovní schránky,“ svěřila se CNN Prima NEWS.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Datovky netáhnou, řada lidí je ignoruje. Krok, který může skončit i exekucí, varují experti
Že přišla výzva poštou, se dozvěděla až po týdnu při osobní návštěvě úřadu. „Nedokázali mi vysvětlit, proč ji poslali poštou,“ divila se žena. Takové případy se podle tiskové mluvčí Úřadu práce Kateřiny Beránkové dějí jen výjimečně. „Aktuálně má jakýkoliv úřad práce povinnost doručovat písemnosti žadatelům přednostně do datových schránek fyzických osob,“ doplnila.
Podle poslance Aleše Juchelky (ANO) se jedná o pochybení na straně Úřadu práce. „Občas je to přes poštu možné, ovšem klientům se zkracují lhůty na dokládání dalších dokumentů,“ uvedl pro CNN Prima NEWS zákonodárce. „Pokud někdo uvede, že si přeje doručování do datové schránky, měl by úřad tuto volbu respektovat,“ sdělila poslankyně Vladimíra Lesenská (SPD).
Paní Jana šla následně řešit situaci přímo na Generální ředitelství Úřadu práce. Sami zaměstnanci uznali, že šlo o pochybení. Klientka má malého syna, dceru v první třídě a manžela vedeného na místním úřadu práce. Vyjít s penězi je tak pro ni velký boj. Její měsíční náklady na bydlení činí necelých 28 tisíc korun. Žije z rodičovského příspěvku, přídavků na děti a příspěvku na bydlení. Na peníze od úřadu bude čekat další minimálně další měsíc.
„Doba se mi prodloužila opět o týden, protože mi zaslali znovu výzvu do datové schránky v den, kdy jsem šla problém osobně řešit. Jedná se teď už o více než 30 dní,“ shrnula. Přestože podle správního řádu je lhůta na vyřízení podané žádosti 30 dnů, už teď je jasné, že paní Jana dostane tolik potřebné peníze nejdříve v listopadu.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Poštovních schránek je čím dál méně. Státní podnik vysvětlil, proč o ně Češi ztrácejí zájem