Dělnici přejel „samohyb“. Auto poprvé zabilo chodce před 125 lety

Dvě města se zapsala do černé historie světového automobilismu. Londýn před 125 lety zaznamenal první pěší oběť, Rychaltice na severu Moravy zase první „smrťák“, ke kterému došlo ve střední Evropě.

Toho dne, 17. srpna 1896, v Londýně panovalo příjemné letní počasí. Čtyřiačtyřicetiletá dělnice a matka tří dětí Bridget Driscollová si proto vyrazila s dcerou Mayou a svou dobrou přítelkyní do londýnského Crystal Palace – slavného místa konání výstav a přehlídek, takového pražského Výstaviště. Děvčata se chtěla podívat na lidové tance, ale také na „samohyby“, tedy přehlídku prvních automobilů, kterých tehdy v celé Anglii jezdilo jen několik desítek.

Dámy z teras pro diváky přihlížely vystoupení, když se začaly blížit automobily. Jely pomalu, poslední vůz rychlostí jen asi 6,5 km/h. Řídil ho jistý Arthur Edsall a poprvé do modelu Roger-Benz usedl před třemi týdny. Žádnou licenci nevlastnil a znalosti i zkušenosti měl proto velmi kusé.

Zničehonic začalo jeho auto kličkovat, zda šlo o technickou závadu či řidičovu chybu, se neví. Zatímco dcera Maya mu ustoupila z cesty, matka Bridget nepochopitelně a zmateně vstoupila vozu do cesty a na obranu ještě zdvihla deštník. Náraz v nízké rychlosti nebyl silný, přesto při něm nebohá žena utrpěla vážné zranění hlavy a na místě zemřela.

Začalo vyšetřování, kdy mladá Driscollová vypověděla, že řidič diváky vůbec před nárazem nevaroval. Neplatil už ani britský „The Locomotives Act“ čili praporkový zákon, který přikazoval, aby před každým vozidlem kráčel člověk s červeným praporkem. Řidič Arthur Edsall se ale bránil, že použil zvonec a před nárazem zvonil „o sto šest“, zároveň prý vykřikl „Ustupte!“.

Soud nakonec z nehody udělal smrtelný úraz a Bridget Driscollová se tak stala první pěší obětí světového automobilismu. Edsall žádný trest nedostal.

První smrťák s Präsidentem

K jinému historickému incidentu došlo o čtyři roky později, přesně 1. května roku 1900. Tehdy se na severu Moravy stala první smrtelná dopravní nehoda automobilu ve střední Evropě. Bylo úterý a po silnici do obce Rychaltice jel automobil NW Präsident, který řídil Leopold Sviták – konstruktér prvního „osobáku“ pro Rakousko-Uhersko. Vedle něho seděl druhý konstruktér Jan Kuchař, vzadu pak zámečník Viktor Bayer s kresličem Romualdem Braunerem. Skupinka měla namířeno do Místku.

Silnice do Rychaltic, dlážděná „kočičími hlavami“, před obcí příkře klesá, pod kopcem je pak k mostku přes potok Ondřejnice zatáčka. Právě v ní se „první automobil monarchie“ u domu číslo 53 převrhl.

Cestující byli vymrštěni a následně autem zavaleni. Konstruktér Kuchař narazil hlavou přímo do patníku a na místě zemřel. Svitákovi rozdrtila ojnice nohu, kterou mu lékaři později amputovali, těžké zranění utrpěl i Bayer. Pouze Romuald Brauner vyvázl bez újmy.

Které památky letos otevřely po dlouhé pauze? A proč o sobě režisér a spisovatel Patrik Hartl říká, že je plachý a stydlivý srab? To se dozvíte v pátečním vydání týdeníku 5plus2 a na www.5plus2.cz.

Tagy:
Londýn Anglie autonehoda nehody Rakousko-Uhersko oběť automobil historie Morava výročí úmrtí Patrik Hartl střední Evropa Bridget Driscollová NW Präsident samohyb Jan Kuchař Rychaltice Leopold Sviták Křišťálový palác