I když stále platí zastropování cen energií, tak některé domácnosti platí zálohy daleko přes stanovenou hranici. Důvodem jsou nevýhodné fixace, které dobíhají z předešlých let. Lidé ale také mají možnost změnit dodavatele. Jak se z nevýhodných smluv vyvázat a s čím se mohou zákazníci obrátit na Energetický regulační úřad?
Ačkoliv je cena energií na světových burzách stabilní a dodavatelé po celý rok ohlašovali pokles cen, někteří odběratele čelí cenovému nárazu. Týká se to především těch, kteří mají vysoko zafixované ceny vázané na dobu určitou. Podle Energetického regulačního úřadu jde o zhruba čtyři procenta domácností a podnikatelů, tedy o statisíce zákazníků.
ČTĚTE TAKÉ: Zloděj násilník: Brutálně napadl ženu v Praze a chtěl ji znásilnit. Policie po něm pátrá
Řada z nich svůj problém zřejmě vyřeší do konce roku, kdy končí velká část fixací. Z velké části se jedná o bývalé zákazníky Bohemia Energy zkrachovalé v roce 2021.
„Ceny se jim zvýšily několikanásobně, a to i z toho důvodu, že Bohemia Energy patřila mezi levnější dodavatele energií na trhu,“ řekl ředitel společnosti Yello Michal Kulig.
Energetický regulační úřad provedl mezi dodavateli anketu, aby zjistil, kolik je podobných zákazníků a jak jejich situaci chtějí řešit. „Většina již oslovila nebo v dohledné době plánuje oslovit své zákazníky, kteří mají ceny zafixované nad cenovými stropy, s nižší nabídkou. Týkat by se to mělo přibližně tří set tisíc odběrných míst,“ řekl předseda rady Energetického úřadu Stanislav Trávníček.
Lidé mohou od dodavatelů snadno odejít
Zároveň úřad upozorňuje, že lidé by měli na nabídky reagovat a snažit se své podmínky upravit. „Z dosavadních zkušeností dodavatelů přitom vyplývá, že někteří zákazníci na nabídky nereagují. Buď vyčkávají, nebo jsou nekontaktní,“ dodal Trávníček.
Zákazníkům se zafixovanou cenou se doporučuje, aby se obrátili aktivně na svou energetickou společnost. „Lidé mohou získat nižší cenu u současného dodavatele, nebo přejít včas k dodavateli novému, i kdyby to mělo znamenat, že za předčasné ukončení smlouvy zaplatí sankci. Rozdíly v nabízených cenách jsou nyní tak výrazné, že sankci v některých případech vynahradí. Potřeba je ale dobře počítat a jednat,“ řekla členka rady Energetického úřadu Markéta Zemanová.
Sankce za předčasné ukončení může být podle smlouvy stanovena pevně. Ve většině případů to je okolo pěti tisíc korun, jindy jde o procentuální částku ze zbývajících záloh. Pokud jsou měsíční zálohy vysoké, tak se ale i v některých případech vyplatí pokutu zaplatit.
Lidé s nevýhodnou zafixovanou cenou tak mohou úpravu faktur vyřešit jednoduše. Stačí kontaktovat svého dodavatele nebo počkat, dokud se neozve s výhodnější nabídkou.
Lidé s nezafixovanou cenou na dobu neurčitou mohou výpověď podat kdykoliv. Po ukončení smlouvy začne běžet výpovědní doba, které může ze zákona trvat maximálně tři měsíce.
Odejít mohou lidé také v případě, kdy dodavatel informuje zákazníky o změně ceny. To musí podle energetického zákona udělat nejpozději 30 dnů před zdražením. Lidé poté mohou smlouvu vypovědět nejpozději deset dnů před avizovanou změnou. Pokud dodavatel změnu neohlásí, tak je cena pro zákazníka neplatná.