Digitální budoucnost módy?
Šaty bez modelek a modelů promenádující se po přehlídkových molech? Díky koronavirové epidemii se takzvaná digitální móda dostává do širšího povědomí. Výrobcům ušetří čas i finance, které jsou zejména v době restrikcí pro firmy klíčové. Touto cestou se vydal i český start-up, který svůj koncept představil na módní akci Prague Fashion week.
Co konkrétně si můžeme představit pod pojmem digitální móda? „Digitální móda je móda, která není vytvářena fyzicky, ale je vytvářena počítači. Je vytvářena v sofwaru, ale nemáte nic hmatatelného, na co si můžete sáhnout. Vidíte to vlastně pouze na obrazovkách,“ uvedla v pořadu Nový den CNN Prima NEWS designérka Barbora Hašková, která stojí v čele projektu Ofform3D.
„Přímo na našem avataru (obraz nebo model, který se používá ve virtuální realitě k vlastní reprezentaci uživatele, pozn. red.) navrhneme kus oblečení a vidíme, jak to sedí, jak se látka chová, jestli někde táhne nebo něco. Takže v momentě, kdy máte, řekněme, normální módu, tak vám trvá třeba udělat tři vzorky, než se dostanete k finálnímu výsledku a u nás stačí jeden vzorek, nebo někdy ani žádný,“ zmínila Hašková.
Digitální móda spíše pro výrobce než finální zákazníky
Jestli nebude lidem chybět možnost si oblečení na vlastním těle vyzkoušet, zajímalo moderátorku Soňu Porupkovou.
Módní návrhář Kenzó Takada zemřel ve věku 81 let na následky koronaviru
Na následky koronaviru zemřel v neděli v Neuilly-sur-Seine u Paříže ve věku 81 let japonský módní návrhář Kenzó Takada. Známý byl pod jménem Kenzo, pojmenoval tak i svou obchodní značku v módním průmyslu.
„Myslím si, že digitální móda je spíš pro výrobce než pro finální zákazníky. Je jasné, že když si chcete něco koupit, chcete vědět přesně, jak to cítíte na těle. Ale my spíše pomáháme firmám, aby ušetřily peníze a čas. Tím, že nemusí přesně dělat proces posílání tam a zpátky třeba do Číny (návrhy k výrobě a následné produkty, pozn. red.), šetří čas a peníze. Můžou to ukazovat i na svých e-shopech, kdy to vypadá stejně jako v reálu. Nemusí to fotit, mají všechno v počítači,“ vysvětlila mladá designérka.
Digitální móda je podle Haškové naší budoucností a tedy i budoucností přehlídkových mol. „Nevím, jestli za rok, ale myslím si, že v nějaké době určitě. Pomalu se to posouvá. Vlastně některé už začaly – Helsinky Fashion Week už byly celé digitální tento rok,“ předpovídá designérka. „Časově to je jednodušší, finančně jednodušší a určitě je to budoucnost.“
Jak koronavirus ovlivnil módní sektor?
A co o módním sektoru prozradila koronavirová krize? „Lidé si čím dál víc uvědomují, že toho nepotřebují tolik, kolik si mysleli. Protože obzvlášť třeba rychlá móda – jdete do obchodu, vidíte tričko za stovku, vidíte něco ve slevě, koupíte si toho víc, než potřebujete. A najednou, když jste doma, tak zjistíte: ‚Jo, já toho vlastně tolik nepotřebuju.‘ A myslím si, že se možná trošku změní i myšlení zákazníka,“ dodala Hašková.