Díky suchému únoru Češi výrazně ušetří. Akce ale obere o peníze státní rozpočet

Suchý únor znervózňuje podnikatele

Akce „suchej únor“ může letos připravit tuzemské prodejce alkoholu o více než půl miliardy korun. Domácnosti by naopak tuto sumu mohly ušetřit. Na měsíci, během něhož se lidé rozhodli abstinovat, naopak vydělají prodejci limonád a džusů. O peníze ale přijde státní rozpočet.

Začal měsíc, během kterého se stále více Čechů zříká pití alkoholických nápojů. Akce „suchej únor“ je tím pádem rok od roku méně oblíbená u výrobců a prodejců piva, vína či lihovin. 28 dní abstinence je totiž připraví o více než půl miliardy korun na tržbách.

Do suchého února se zapojuje asi šest procent dospělé české populace, tedy více než půl milionu lidí. Přibližně 90 procentům účastníků se podaří skutečně celý měsíc abstinovat. Přibližně 470 tisíc Čechů si tedy během února nekoupí ani kapku alkoholu, přičemž jinak by se jeho konzumaci zřejmě nevyhýbali.

Za alkohol se v Česku v roce 2019 utratilo kolem 94 miliard korun, což odpovídá 900 korunám na osobu a měsíc. „Akce ‚suchej únor‘ se ovšem budou účastnit spíše ti konzumenti alkoholu, kterým relativně více záleží na životosprávě, takže jejich konzumace alkoholu je i bez akce podprůměrná. Jejich měsíční výdaje za alkohol činí průměrně zhruba 750 korun, nikoli 900 korun,“ uvedl pro CNN Prima NEWS hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Žně pro prodejce „nealka“

Podle něho asi desetina lidí, kteří se do akce zapojili, ale nevydrželi nepít celý měsíc, alkoholu se však vzdali aspoň po část února. Také jejich chování negativně dopadá na byznys s alkoholem. „Sečteno, podtrženo, ‚suchej únor‘ letos prodejce alkoholu připraví o více než půl miliardy korun, konkrétně 520 milionů korun,“ spočítal Kovanda.

Se ztrátou musí počítat také státní kasa. „Kvůli suchému únoru se vybere méně na spotřební dani z lihovin, piva či některých vín,“ upozornil Lukáš Kovanda, aniž by dopad na rozpočet vyčíslil. Menší bude také výběr daně z přidané hodnoty. „Radovat se z akce ‚suchej únor‘ zato ale mohou třeba prodejci stále populárnějších domácích limonád a dalších nealkoholických nápojů. Těm tržby naopak díky ní rostou, neboť část konzumentů si místo alkoholického nápoje koupí právě nějaké ‚nealko‘,“ uzavřel Kovanda.

Tagy: