Pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti) se v rozhovoru pro CNN Prima NEWS vrátil ke kauze Dozimetr. Zdůraznil, že se netýkala magistrátu ani Pirátů, takže podle něj fungoval jako primátor po celé volební období s čistým štítem. Uvedl naopak, že zavedení některých protikorupčních opatření bránili jeho koaliční partneři. Nastínil rovněž, jaké plány má pro příští volební období.
Na pondělní tiskové konferenci jste hovořili o protikorupčním programu a čistém štítu, ale zároveň vaši koalici zasáhla kauza Dozimetr. Není to tedy také váš neúspěch?
Kauza Dozimetr je v Praze omezená na dopravní podnik, VZP a středočeské silničáře. Kauza se netýká magistrátu a jeho zakázek, čímž se potvrzuje, že naše protikorupční opatření jsou správná. Zavedli jsme je také v městské firmě Operator ICT, což je městem vlastněný dodavatel informačních systémů. Snažili jsme se je prosadit i v dalších městských firmách, které mají pod sebou naši koaliční partneři, ale bohužel se nám je tehdy nepodařilo přesvědčit, že je to důležité. Neustále to odmítali a zdržovali. Naštěstí už odpor poklesl a podařilo se nám prosadit třeba snížení hranice pro otevřenou soutěž i v dopravním podniku. Z 50 milionů klesla na 20 a do budoucna bude u stavebních zakázek snížena na šest milionů.
Takže jako primátor za to tedy vinu necítíte?
Rád bych zdůraznil, že Piráti v Praze opravdu v Dozimetru nejedou, žádný pirát není v kauze zapleten. Já osobně jsem nebyl po třech měsících od vypuknutí kauzy policií ani kontaktován, natož abych šel k výslechu. Naopak se u výslechů střídají nejrůznější aktéři z jiných stran. Sice to vypadá, že jde o záležitost především hnutí STAN, ale ve skutečnosti to není tak úplně pravda. Například ODS přijala dar půl milionu korun od rodiny Redlů v roce 2012, kdy tady vládl Bohuslav Svoboda, který nyní kandiduje jako lídr koalice Spolu na primátora. A za vlády hnutí ANO byl hlasy jejich zastupitelů dosazen do představenstva Operatora ICT člověk, který je teď trestně stíhaný v kauze Dozimetr a následně si jej Klára Dostálová vzala na ministerstvo pro místní rozvoj, aby jí bez jakékoliv soutěže poskytoval konzultace. Nedávno jsem se dočetl v novinách, že rodina Mračků Vildumetzů měla nějaké kontakty s dalším trestně stíhaným člověkem. Nejde tedy jen o kauzu hnutí STAN, jedou v tom i další strany, ale vůbec se netýká Pirátů.
Co se podle vás v Praze Pirátům pod vašim vedením povedlo?
Podařila se nám spousta věci. Jednak to jsou velké dopravní infrastrukturní stavby. Především se podařilo zahájit stavbu metra D, úplně nové linky po 40 letech. Prodlužujeme tramvajové tratě, provádíme opravy, například Barrandovského mostu, u kterého by jinak hrozilo zhroucení, zasloužili jsme se o výstavbu třech nových přemostění přes Vltavu – Trojské lávky, Štvanické lávky a Dvoreckého mostu, který brzy začneme stavět. Rekordním tempem opravujeme městské byty, snížili jsme počet úředníků na magistrátu o sedm procent. Sázíme milion stromů přesně podle slibu, který jsme dali voličům. Udělali jsme mnohé pro vyšší transparentnost ve městě, snížili jsme limit pro otevřené soutěže na půl milionu korun. Také sportovní granty jsou dnes mnohem transparentnější, nedávno jsme také schválili jmenovité hlasování v radě hlavního města.
Například zmíněné dopravní stavby jsou však v gesci vašich partnerů. Jaké jsou tedy priority Pirátů pro příští volební obodbí?
Pro rozvoj Prahy v příštích letech máme připraveno šest vlajkových projektů. Především chceme řešit dostupnost bydlení, a to pomocí masivní výstavby městského nájemního bydlení na pozemcích, které teď například získáváme od státu. Za druhé chceme nezanedbávat sídliště, která za předchozích let stála spíše na okraji zájmu. Nainvestujeme do jejich veřejných prostranství šest miliard korun, k čemuž použijeme i peníze z EU, které jsem vyjednal v tomto volebním období. Kromě toho chceme dál sázet milion stromů pro Prahu, ve čtyřech letech jsme stihli něco přes polovinu. Okrajové části Prahy chceme také dopravně podpořit tramvajovým okruhem, který by měl spojit sousedící městské části tak, aby nebylo nutné jezdit přes centrum. Tento infrastrukturní projekt má ambici být hotový ze všech nejdříve, kolem roku 2035.
Takže v dopravě by měla být prioritou MHD?
Investicemi do MHD chceme lidi přesvědčit, aby po covidu přesedli z aut do MHD, a uvolnili tak místo na silnicích lidem, kteří z nejrůznějších důvodů potřebují jet do práce autem. Kromě toho chceme v Praze podpořit inovace a vytvořit vědeckotechnický park například v prostoru chátrajících tribun na Strahovském stadionu, aby vzniklo místo, kde se budou potkávat zástupci akademické sféry, průmyslu, startupů či studentů. Kromě toho máme schválený klimatický plán a chceme pokračovat v projektech, jako je stavba bioplynové stanice, vybudování energocentra v Bubenči nebo budování pražské solární elektrárny, kdy chceme mít na 23 tisících střech solární panely, které nám pomohou s energetickou soběstačností města a nezávislostí na autoritářských režimech.