Balšínek o volbách: Rakušan může porazit Pekarovou. Piráti se do Sněmovny nedostanou
DS 3 Crossback E-Tense: Elektroauto pro každý den. Potěší i dojezd Zdroj: Bart Běhal
Elektroauto na každodenní užívání zatím není tak reálné, jak si představují někteří činitelé v EU. I tak ale i v téhle době může dávat smysl. Pokud nemáte miliony na Teslu a zároveň nejste zrovna příznivcem rozměrů, jaké má například Škoda Citigo, je tu hodně slušná střední cesta. A ta se jmenuje DS 3 Crossback E-Tense.
V první řadě začněme s tím, co je vidět na kapotě. Kdo hledá tradiční symbol Citroënu, bude ho hledat dlouho. A marně. Celý vůz už zdobí pouze logo DS, což je prémiová odnož francouzské automobilky.
Založena byla v roce 2009, ale jako samostatná značka produkuje vozy až od roku 2015. Na svém kontě už jich má několik, a vždy se jednalo o hodně stylové a designově povedené stroje, uvnitř plné luxusu. Je to, jako kdybyste klasický Citroën posypali blyštivým kouzelným práškem.
To platí také u aktuální verze DS 3. Už navenek se auto od ostatních účastníků silničního provozu liší svými neotřelými tvary. Na délku má vůz sice jen 4 118 milimetrů, ale vypadá podstatně větší. Hodně dělají 18" hliníková kola KYOTO.
Přední světla mají zajímavý výřez a stejně specifickým způsobem působí také denní svícení, které se táhne netradičně od světlometů dolů. A to není zdaleka všechno. Kliky dveří se vyklápí ven (a zase zmizí po zamčení, či rozjetí se), ale všimnete si jich pravděpodobně až poté, co vaše oči prozkoumají opravdu neortodoxně vyvedenou linii u zadních dveří. Testovaná verze La Premiere měla navíc také dvoubarevnou karoserii, světlou metalízu Crystal Pearl doplnila černá střecha.
Tohle zkrátka není obyčejné koncernové auto. Nutí vás se pozastavit a zamyslet! Nikdo u něj není neutrální.
Uvnitř na vás dýchne budoucnost, ale tak lehce, mile a sympaticky. Není to šokující rána do obličeje a zmatený výraz, jako když Louis de Funés alias strážmistr Cruchot nastoupil se svými parťáky do létajícího talíře a nevěděl, jak ho řídit. Je to spíš hezká budoucnost.
Nicméně rozkoukat se je velmi důležité. Než se s DS 3 vydáte na cesty, zkontrolujte si, kde se nachází veškerá klíčová tlačítka, na která jste zvyklí. My jsme si auto přebírali na placeném parkovišti, a když následně došlo na zúčtování, zjistili jsme, že nevíme, kde otevřít okno... Naštěstí těch možností tolik není, ale když na vás zírá pan výběrčí (ano, ne všude to jde elektronicky), a vy se v autě tváříte jako čerstvý absolvent autoškoly, stojí to vážně za to.
Ale to jsme odbočili. Jakmile se usadíte, hned do auta zapadnete. Sedí se nízko, ale velmi příjemně. Světlý interiér působí luxusně, stejně jako prošívaná kůže. Oblý je snad jenom volant, jinak je to všude samý roh a špička. Občas máte pocit, že jedete v uměleckém díle, ale nic není přehnané, auto je zkrátka jenom jiné.
A to hodně.
Co se ale u DS 3 naštěstí povedlo, je, že celý futuristický interiér působí uživatelsky velmi přátelsky a na všechno si tak zvyknete prakticky okamžitě. Palubní deska je efektní, spolehlivě funguje také infotainment, se kterým spolupracujete skrz 10,3palcovou dotykovou obrazovku. I když občas si v něm cestu za vámi daným požadavkem musíte chvíli hledat.
Na zadních sedadlech se pohodlně usadí dospělý člověk a zavazadlový prostor pojme 350 litrů. Jediný problém je, jak se do něj prakticky dostat. Tlačítko na jeho otevření je totiž až těsně nad poznávací značkou a odemykání s mávnutím nohou pod kufrem v tomto případě nejde doobjednat. To je tedy tak trochu opak příjemného bezklíčového přístupu do vozu. Ten pomáhá i ve chvíli, kdy od auta odejdete bez zamčení. O to se při odchodu na vzdálenost delší než pět metrů sám postará a na upozornění zapípá.
Vůz pohání elektromotor s výkonem 100 kW a pod podlahou má uložený akumulátor s kapacitou 50kWh. To vše zaručuje například zrychlení z 0 na 100 km/h za 9 vteřin. Ale především dojezd 320 km. Aspoň tak to tedy udává výrobce.
Na papíře to vypadá skvěle, realita je ale spíš taková, že se vše bude lišit stylem jízdy. Při plném nabití nám DS 3 ukázala dojezd 280 kilometrů. Tady si řidič rychle všimne, že neřídí vůz se spalovacím nebo vznětovým motorem. Odpadá tu pocit uspokojení z plně natankované nádrže a kolonky, která ukáže například „Dojezd: 720 km“.
Jsou tací, kteří panikaří už ve chvíli, kdy se ukáže, že jim v nádrži zbývá pohonná hmota na 150 kilometrů. Tady to znamená mít polovinu plnou.
Energii jsme u DS3 doplňovali u strašnické Innogy, kde je 50KW rychlonabíjecí stanice. Baterii jsme nedoplnili celou, z 54 % na 84 % jsme se dostali za něco málo přes 30 minut, a to už je hodně příjemné. Ve frontě za námi už čekal majitel BMW i3. Svěřil se nám, že je spokojený s elektroautem, které je tiché a doveze ho o víkendu na chatu, zatímco přes týden ho ruší hluk ve služebním šestiválcovém VW Passat. No proč ne?
Je pravda, že v DS 3 E-Tense vás skutečně nic rušit nebude. Auto je velice pohodlné a perfektně odhlučněné, takže v něm je naprosté ticho. Nenarušuje ho ani bzučivý zvuk elektromotoru. Podvozek absorbuje každou ránu, nezpevněných povrchů si tak mnohdy řidič ani nevšimne.
S elektrickým pohonem je cesta řidičsky tak nepříjemným místem, jako jsou pražské Nusle, které jsou plné autobusových a tramvajových zastávek v jízdním pruhu, odboček či přechodů, opravdu pohodlná. Tady přichází ten pocit, že každým dalším sešlápnutím plynu, kterých je tu potřeba mnoho, opravdu planetu nezanášíme. Jen radost z jízdy tu mizí, na plné čáře vítězí praktičnost.
Co to znamená? Že pokud si elektroauto někdo žádá, přichází sympatická alternativa pro městské jezdění. V jaké ceně si DS3 E-Tense můžete pořídit, se podívejte ZDE. Námi testovaný stál 1 129 000 korun a v ceně už měl například záruku na pět let či 60 000 kilometrů a servisní smlouvu FreeDrive na stejný rozsah. Ta obsahuje veškerý povinný servis včetně práce a výměny opotřebovaných dílů.
Servisní interval vozu je jeden rok, nebo 20 tisíc najetých kilometrů. Standardní záruka činí dva roky, ale tady přichází na řadu o kousek výše zmíněná servisní smlouva FreeDrive. Co se týká baterie, na ni je záruka osm let, nebo 160 tisíc kilometrů. Cena běžné servisní hodiny pak činí 1 800 Kč bez DPH.
Ačkoliv trh v uplynulém roce značně ochromila pandemie koronaviru, narůst prodeje modelu DS 3 přišel, i když jen malý. Za rok 2020 zvládl Citroën prodat 34 těchto modelů, zatímco o rok dříve pouze 20. Jak jsou na tom ostatní?
Řidič určitě ocení, že klasická kapsa ve dveřích má vyšší dno, než je běžné, a díky tomu ji lze lépe využívat. Navíc je hodně široká a velmi dobře přístupná. Ve středu panelu je prostor na bezdrátové nabíjení mobilního telefonu. Řidič má vedle sebe místo na dva nápoje. Velká a hluboká je i schránka před spolujezdcem.
A ještě malý kousek z historie. Značka DS je inspirována historickým modelem DS 19 z roku 1955. V aktuálních typech se používají lepší materiály, pravá kůže či hliník. Prošívání sedadel Bracelet (inspirace hodinkovým páskem Chanel 12) nebo technika prošívání, která vytváří perličky. Zaujme i úprava hliníkových elementů v interiéru tzv. gilošováním (vyskytuje se hodně v hodinářství a pochází z doby Ludvíka XVI., kdy se touto technikou vyráběl ludvíkovský nábytek).