Na místo motivace a zpětné vazby, horší známka. Tak měla učitelka základní školy v Brodci nad Jizerou hodnotit domácí úkol žákyně první třídy, která má třetí stupeň podpory a asistentku. Učitel a psycholog Robert Čapek na sociálních sítích na případ upozornil s tím, že dívka dostala dvojku za „hrubé chyby“ – dvě chybějící tečky nad písmeny.
„Ukázkou mizerného hodnocení nemusí být jen pětka,“ píše školní psycholog ke snímku domácího úkolu, ve kterém žákyně opisovala jednoduchá slova. Ačkoliv dívka, která má takové postižení, že potřebuje ve třídě třetí stupeň podpory (maximum je pátý stupeň), všechny náležitosti splnila, měla od učitelky dostat dvojku. Dívka trpí vývojovou dysfázií, tedy vrozenou poruchou vývoje řeči, a potřebuje asistentku.
Někdy tu zveřejňuji pětky, které "učitelky" rozdávají na prvním stupni. Ale nemusí být ukázka mizerného hodnocení jen...
Posted by Líný učitel on Monday, February 21, 2022
„Který prvňáček má takové hezké a pečlivé písmo? Jenomže učitelka penalizuje chyby zhoršením známky. Za co potrestala tuto žákyni? Prý za ‚hrubé chyby‘ v domácím úkolu: dvě chybějící tečky nad písmeny. Komu připadá dvojka super, trochu se zamyslete,“ pokračuje.
Zdůrazňuje, že jde o individuální práci s žáky, kdy učitel nemá chyby trestat, ale poskytnout zpětnou vazbu. „Natož trestání chyb u domácího úkolu, kdy je žák odkázaný na sebe a svou kontrolu. Naopak, učitel má posilovat odměnou to, co se povedlo, a předávat radost z dobře vykonané práce. A to se týká nejen integrovaných žáků, ale všech,“ myslí si.
Lidé přístup nechápou
Nejmenovaná učitelka se podle Čapka řadí do „armády těch, kteří si myslí, že domácí úkoly jsou od drilování a neustálého procvičování pod dohledem rodiče“. „Učitelka učivo jen tak načrtne a dítě doma s rodiči v potu tváře pracuje do večera, aby vše bylo bez chyby a paní učitelka byla spokojená. Ať k tomu má žák dispozice, nebo ne! Vítejte v zemi Komenského,“ uzavírá.
Někteří uživatelé pod zveřejněným případem uvádí, že mají podobné zkušenosti. Jiní takový přístup učitele nechápou. „Z toho je mi vždy smutno, když vidím některá taková hodnocení. Syn je ve třetí třídě a s psaním bojujeme doteď, kdyby psal jako tahle žákyně, tak slavím,“ uvádí jedna z maminek.
Další popisuje vlastní zkušenost. „To samé jsem si prožila se svým dítětem. Podle mého ten samý případ. Učitelka, která učí dvacet let a ví všechno nejlíp. A dále se vzdělávat nemusí. Proč? Vždyť všechno ví! Z praxe,“ doplnila. Čapek CNN Prima NEWS sdělil, že případ již řeší matka žákyně.
„Maminka to řeší, ozývá se a nebojí se. Zrovna nedávno přinesla dívka ze třídy dvojku, když se maminka ozvala, učitelka pak dvojku přeškrtla a napsala jedničku,“ podotkl. Ačkoliv se podle něj nejedná o „nejhorší hodnotící zvěrstvo“, přístup učitelky ilustruje minimálně tři věci: „Posedlost trestání chyb učiteli, dávání jedniček jen za bezchybné a dokonalé výkony a také nerespektování doporučení z poradny a obecně mizernou práci s integrovanými žáky.“
Redakce CNN Prima NEWS požádala školu v Brodci o vyjádření ke zveřejněnému hodnocení. Do upozornění redakcí neměl ředitel školy podle svých slov o případu žádné informace. „Nekontaktovali mě rodiče daného dítěte ani nikdo další s podobným problémem. Ihned po návratu z jarních prázdnin proberu přednesený problém s rodiči dítěte a s paní učitelkou,“ informoval Nenčo Jordanov.