Interview PLUS, Jiří Grund - 13.3. v 14:45
Co je potřeba k založení úspěšného rodinného podniku v Česku? A jak se řeší, když nástupci o vybudovanou firmu nemají zájem? A proč většina tzv. family businessů nepřežije nástup třetí generace? Rodinné podnikání bylo tématem dalšího dílu pořadu Interview PLUS, tentokrát s Jiřím Grundem spolumajitelem stejnojmenné společnosti prodávající koupelnové doplňky.
Jiří Grund se do podnikání pustil v sedmnácti letech. V té době jeho rodiče založili společnost vyrábějící a prodávající koupelnové koberečky, kterých byl nedostatek. Dnes je tedy druhou generací, která podnik řídí. Převzetí rodinné společnosti prý bylo přirozené. „Já jsem s bratrem a s rodiči firmu spoluzakládal. A v podstatě jsme se hned od začátku účastnili jejího budování. Otec se už cítil velmi unaven a řekl, že už nemůže dál. A ať se rozhodneme, jestli podnikání chceme převzít, anebo si najmeme manažery. Já jsem dlouze přemýšlel, bratr taky. A nakonec jsme se po vzoru rady jednoho našeho indického přítele domluvili tak, že synové mají být zasazeni jako dva stromy, aby se nedotýkali větvemi. Já jsem si vzal na starosti textilní továrnu a bratr hotel, který v Krkonoších provozujeme,“ vzpomíná Jiří Grund.
Předání rodinného podniku
Odhodlání a nadšení rodičů prý oba bratry dokonale strhlo a pokračování v rodinném byznyse pro ně bylo jasnou volbou.
„Naši rodiče mají takový dar, že nás pro podnikání tak nadchnuli, že jsme ani chvilku po škole neuvažovali, že bychom pracovali někde jinde. To bylo velké štěstí,“ hodnotí zpětně rozhodnutí podnikatel.
Dodává ale, že další generace Grundů už touží jít vlastním směrem. „Třetí generace bývá v rodinných firmách kritická a moje děti i bratrovy zatím spíš vypadají, že mají myšlenky na své vlastní podnikání.“
Prodej společnosti Grund prý ale nepřichází v úvahu. „Určitě o tom neuvažujeme. Máme k firmě emocionální vztah. Spíš teď řešíme, jak naše potomky motivovat, aby se účastnili alespoň spravování rodinného podnikání,“ vysvětluje spolumajitel v pořadu Interview PLUS s tím, že zásadní roli ve fungování rodinných byznysů, hrají pevně nastavená pravidla.
„Znám případy, že se lidi rozhádají o knížku po babičce. A když máte několik firem, spoustu majetku, tak příležitostí k tomu rozvrátit rodinné vztahy je spousta. Je podstatné nastavit pravidla, jak rodina bude fungovat, jak se bude starat o majetek a jakým způsobem se bude dělit o výsledky. To my teď nastavujeme v rámci svěřeneckých fondů, kam naše firmy vkládáme, a vytváříme pravidla pro to, aby rodina zůstala v harmonii a majetek byl radostí a ne přítěží.“
Rodinné podniky podle Jiřího Grunda čelí nástrahám, kterými se může stát různorodost charakterů jednotlivých členů rodiny nebo jejich názorů. Současně ale mohou těžit ze společných hodnot.
Inspirace a dlouholeté zkušenosti
Podnikání se Jiří Grund věnuje třiatřicet let. O svých zkušenostech a vědomostech se nebojí mluvit s těmi, kteří teprve začínají. V roli řečníka se také zúčastní třeba konference Family Business Week. „Náš příspěvek, který tam budu mít se svojí ženou, se týká nadační činnosti naší rodinný firmy - jakým způsobem lze nadaci, nadační a charitativní činnost pojmout systematicky. Jde dělat strategicky tak, že si vyberete něco, co vás zajímá, co vám je blízké a to podporujete dlouhodobě a systematicky. To se budeme snažit předat účastníkům.“
A naopak doufá, že si sám z akce věnované rodinným podnikům něco odnese. Zajímají ho především zkušenosti společností ze západních států, které mají v oboru rodinných byznysů čtyřicet let náskok. Jak konkrétní zdroj inspirace uvádí jednoho z hlavních řečníků konference Sandyho Flaminga. „Flamingovi nedávno prodali 140 let starou firmu a 130 rodinných příslušníků se muselo podělit o výsledek. Zkušenost západu je v tomhle nenahraditelná. My se tak můžeme dokonce zadarmo učit o tom, jak oni pracují s rodinnými příslušníky, s pravidly atd.,“ vyjmenovává Jiří Grund hlavní témata, o která má zájem.
Návštěvu Family Business Weeku by doporučil všem zakladatelům a leadrům rodinných podniků - těm začínajícím i zkušenějším, jak ostatně sám dokazuje. „Každý z rodinných firem žije ve svém světě, spoléhá se sám na sebe, je zavřený ve své vlastní krabici. A myslím si, že vytáhnout paty z našich firem a poslechnout si příběhy toho, jak se to dělá jinde, je nesmírně inspirativní a je to skvělá časová investice. Protože není nic horšího, než když se díváte na to, co jste společně s rodiči budovali a třetí generace to zničí. Ať už dobrou nebo nedobrou vůlí. A protože dvě třetiny rodinných firem končí ve třetí generaci, tak si myslím, že hlavně pro mě je to docela aktuální,“ uzavírá téma v pořadu Interview Plus Jiří Grund.
Family Business Week Davida Krajička Zdroj: Family Business Week