Propojuje dvě těžce slučitelné sféry – byznys a rodinné vztahy. David Krajíček je mezinárodně certifikovaný poradce podnikatelských rodin a zakladatel platformy Family Business Week, která spojuje, inspiruje a rozvíjí rodinné podnikání v Česku.
Říká se, že city a byznys nejdou dohromady. David Krajíček už téměř deset let dokazuje, že zažité pravidlo nemusí platit. Jako poradce a kouč se věnuje rodinným podnikům i jejich členům a provází je zásadními okamžiky. Hledá přitom takové cesty, na jejichž konci jsou klienti i jejich blízcí spokojení, ve vzájemné harmonii a společnému byznysu se daří. Jeho společným cílem s klientskou rodinou je "Klid v duši a rodina v klidu".
Největší hrozbou pro firmu je její majitel
Deset let David budoval headhunterskou agenturu Krajíček & Partners. Pak ale, jak sám říká, přičichl ke kouzlu rodinných firem, jejichž svět ho začal fascinovat natolik, že dosavadní byznys opustil a začal se věnovat právě jim. A vyžadovalo to velké odhodlání. „Abych byl vůbec schopen porozumět základním principům a vidět svět rodinných firem v souvislostech, musel jsem si dojít pro vzdělání do zahraničí,“ vypráví David Krajíček o úplných začátcích poznávání nového oboru, které se odehrávaly zhruba před devíti lety. „V té době tady ještě vůbec nebylo to téma aktuální. Ještě se vůbec neřešilo nástupnictví, mezigenerační přechod a pro mě bylo velmi příjemným zjištěním, že v zahraničí se tomuto tématu už 30 let věnuje akademická platforma, že mají prestižní univerzity ve světě MBA programy na Family business a že to je poradenská disciplína.“
Svůj vzor našel v Anglii. Jeho cesta ale nejdřív vedla do Family firm institutu v Bostonu, kde společně s dalšími zájemci z celého světa dva roky studoval problematiku rodinných firem. Tam získal mezinárodní certifikát k poradenství rodinným firmám, což ale neznamenalo okamžitý úspěch.
„Certifikát sám o sobě je vám k ničemu, když nemáte dostatek odvahy s absolutně novou službou přijít na trh. Tuším, že tehdy jsem byl opravdu první, kdo se komplexně a jednoznačně zaměřoval na tuto oblast, a musel jsem znalosti nabyté v zahraničí umět aplikovat do našeho lokálního prostředí, kde to téma bylo stále ještě v plenkách,“ vzpomíná na start svého podnikání.
Důležitým faktorem úspěchu v této oblasti je poznání nejen pracovního prostředí rodinného podniku, ale i vzájemných vztahů jeho členů, což znamená vhled do soukromí rodiny. Do něj pochopitelně nelze proniknout ze dne na den.
„Narážíte na to, že pro lidi není úplně přirozené s někým mimo rodinu sdílet tak intimní detaily jejich emočně vztahového světa. Kdykoliv mě rodina pustí k sobě a povolí mi nahlédnout pod pokličku toho, jaké mají vztahy a jak mezi sebou fungují, považuju to za za velkou odměnu,“ přiznává kouč.
A současně upozorňuje, že s tím přichází i odpovědnost. Nutná je i trpělivost. „Aby to fungovalo, musím znát dynamiku, s jakou fungují, a ta samozřejmě chce čas. Takže čím víc s rodinou pracujete, tím větší máte možnost si důvěru získat a o to větší pozitivní dopad na ně proces může mít.“
Čas na radu před klíčovými rozhodnutími
„Dá se říct, že nejčastější emocí, která přivádí klienty k mým dveřím, je strach. Ani ne tolik strach ze ztráty majetku, i když hraje také velkou roli, ale primárně z toho, aby nezůstali sami. Protože když se nerozhodnou dobře v rámci zásadních rozhodnutí – dělení majetku do další generace, dělení rolí – tak hrozí, že si poškodí rodinné vztahy,“ říká kouč s tím, že nezáleží na tom, jak bohatí a úspěšní jsme, uvnitř jsme stále lidé a pro naplněný spokojený život potřebujeme silné sociální zázemí. „Chtějí se ujistit, že se rozhodnou správně. A v ten moment jim předkládám svoji teorii kruhového objezdu – mentální proces hlavy toho majitele firmy má několik výjezdů a ten kruhový objezd je demonstruje,“ popisuje David Krajíček svoji oblíbenou metodu, v níž každý výjezd znamená jednotlivá možná řešení. „Jeden výjezd se může jmenovat prodám 100 procent, peníze rozdělím mezi rodinu. Druhý výjezd se může jmenovat předám rodině nebo potomkům, třetí se může jmenovat mám společníka a nechám se vyplatit, nebo ho vyplatím já...“
Metoda kruhového objezdu, kterou při jednáních s klienty David Krajíček rád používá. Zdroj: Se souhlasem Davida Krajíčka
Metoda kruhového objezdu, kterou při jednáních s klienty David Krajíček rád používá. Zdroj: Se souhlasem Davida Krajíčka
Nastínění jednotlivých řešení pomáhá předem odhalovat případné překážky a pasti, které se mohou významně podepsat na chodu firmy i fungování rodiny, a tak se jim později vyhnout.
Pomoc Davida Krajíčka klientům nespočívá v radách, ale v možnostech, které jim pomáhá hledat. „Předestřu jim nějakou paletu nástrojů a jedním z těch hlavních je společná diskuze. Pro mě klientem není zakladatel, tatínek nebo maminka, majitel firmy, ale daná rodina. Vedu společné diskuze. Provádím procesem, dávám do rukou nástroje, jako je rodinná rada, rodinná ústava a pomáhám jim je používat,“ objasňuje a dodává, že zásadní tři cíle, které je při práci s rodinou potřeba sledovat jsou:
- Předcházení konfliktu,
- dlouhodobá ochrana majetku a kontinuita podnikání a hodnot,
- klid v rodině i v duši.
Svým přesvědčením se řídí i při pořádání konference Family Business Week, na které se sejdou zástupci významných rodinných firem nejen z Česka.
Family Business Week Davida Krajička Zdroj: Family Business Week