Aerolinky po celém světě dlouhá léta řeší, jak zajistit přepravu pro co největší množství lidí a zároveň zachovat (relativní) pohodlí. Designéři tak přicházejí s různými návrhy, jak k takovému řešení dojít. Podívejte se na vítězné návrhy letošního ročníku soutěže Crystal Cabin Awards, které ukazují, jak by mohla vypadat budoucnost leteckého cestování.
Pro turisty je cesta letadlem na vysněnou dovolenou většinou spíše utrpení. Sedadla bývají malá a vyšší cestující mají problém „složit“ nohy do malého prostoru před sebou.
Nové cesty, jak zpříjemnit přepravu a zároveň do letadla vměstnat ještě větší počet cestujících, hledají designéři, kteří se se svými návrhy snaží uspět na Crystal Cabin Awards, tedy soutěže v letounových inovacích.
Jednu z letošních nominací má i tzv. Chaise Lounge Economy Seat Project. Ten počítá doslova s dvoupatrovými sedačkami na malém prostoru, přičemž systém je vytvořen tak, že by cestující v horní i dolní sekci měli mít relativně dostatek prostoru. Autorem designu je teprve 21letý španělský student Alejandro Núñez Vicente studující v Nizozemsku.
I jeho prý často trápí nedostatek místa na nohy, tak přišel s tímto nápadem. Vytvoření horní řady by tento problém eliminovalo. „Spodní řada má výhodu, že by si pasažéři mohli natáhnout nohy jako v lounge,“ řekl Núñez Vicente CNN s tím, že horní řada by rovněž měla jistý prostor na nohy navíc.
Nad sedadly by ovšem nebyl žádný úložný prostor, na který jsou aktuálně pasažéři letadel navyklí. Ten by podle Španěla mohl být pod jejich sedadly. Jeho systém by prý mohl fungovat například v letounech jako Boeing 747 či v Airbusech A330. Pandemie koronaviru by návrhu kupodivu mohla pomoci, protože dvoupatrové sedačky zároveň eliminují riziko nákazy.
Oblačná kapsle nad hlavami
Další návrh, který je tentokrát z dílny japonské společnosti Toyota Boshoku, se nazývá „Oblačná kapsle“. Design počítá s využitím úložného prostoru. Místo oblasti pro malá zavazadla by totiž nad hlavami cestujících mohly být kapsle, ve kterých se člověk může natáhnout a prospat se skoro jako v posteli.
Podle japonské firmy by design měl učinit cestování ekonomickou třídou „bezpečnější“ a „komfortnější“. Myšlenka kalkuluje s tím, že si cestující ke svému sedadlu přikoupí právě ještě prostor nad sebou, kam by se mohli v průběhu dlouhých letů přesunout.
Kapsle by měly podle Toyoty nabízet podobné náležitosti jako sezení v business třídě. Měla by kromě prostoru ke spaní také například vlastní klimatizaci.