360°, Miroslav Ševčík, Lukáš Kovanda - 17.6. v 21:19
Češi trpí fetišem vlastnického bydlení, řekl ve vysílání pořadu 360° na CNN Prima NEWS hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda. V Češích je podle jeho slov už léta zakořeněna touha vlastnit nemovitost. Poukazuje přitom na to, že většina mladých lidí dnes ani nedosáhne na hypotéku. Ty by se navíc v budoucnu měly ještě zvýšit.
Kovanda, který je zároveň členem skupiny NERV pracující při vládě, má za to, že Češi mají v kolektivní paměti zakořeněno, že musí vlastnit nemovitost. „Češi trpí fetišem vlastnického bydlení. Jsou zvyklí z 90. let na velmi levné nemovitosti, které byly často privatizovány za hubičku. V kolektivní paměti to pořád je,“ řekl ekonom.
Ceny bydlení přitom stále rostou, a podle Kovandy je tak patrné, že se sbližujeme se západními ekonomikami, pro které jsou vysoké ceny bytů a nemovitostí obecně typické. Kovanda zároveň poukázal na to, že ačkoliv Češi chtějí být často vlastníky, mnohdy nezvládnou ani získat hypotéku. „Mladí lidé do 30 až 35 let často dnes už ani nedosáhnou na hypotéku,“ zmínil ekonom s tím, že na koupi například bytu v Praze musí mladí lidé naspořit až dva miliony korun ze svého a až poté mají šanci na hypotéku.
Do budoucna pak Kovanda očekává růst úrokových sazeb u hypoték. To Miroslav Ševčík, proděkan Národohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické, říká, že stále existuje prostor pro manévrování, aby se hypoteční sazby nemusely zvedat.
Ševčík zároveň dodal, že lidé, kteří mají o vlastnické bydlení i tak zájem, se jej snaží už teď viditelně realizovat. „Jsme svědky rekordního nárůstu hypotečních žádostí, banky to nestíhají zpracovat,“ řekl ekonom a pedagog VŠE.
Kovanda oproti tomu zvýšení úrokové sazby očekává. „Tohle konkrétní zvýšení pocítí Češi jen velmi matně,“ řekl sice hlavní ekonom Trinity Bank, ale zároveň dodal, že jde o signál, že hypotéky budou dále zdražovat. Lidé, kteří nad ní uvažují, by si ji podle něj měli vzít, protože v příštích letech „levněji nebude“.
Připravme se na zdražování v supermarketech i jinde
V příštích týdnech a měsících pak podle Kovandy dojde ke zdražování řady produktů, ať už v supermarketech, či například u prodejců vozů. Vždy záleží na druhu prodávaných výrobků. „U zboží, které se rychle kazí, jako třeba ovoce a zelenina, se ceny přepisují ze dne na den. U elektroniky je to třeba čtvrt roku,“ popsal ekonom.
Například u automobilek cenu ovlivní zdražování ocele. Potenciální kupci si navíc pravděpodobně na svůj nákup vozu budou muset počkat. „Řada automobilek vyprodává zásoby pro letošní rok,“ řekl Kovanda a zmínil, že například zásoby aut Lamborghini pro Česko jsou již vyprodané a lidé, kteří by si chtěli tento luxusní vůz koupit, musí počkat až do příštího roku.
Jiné zboží, jako třeba máslo či vepřové maso, šlo naopak dolů. Podle Ševčíka je to otázkou konkurence. „Když je to v okamžiku, kdy je větší nabídka než poptávka, bude se to snižovat. Musíme bohužel čekat tlak na zvyšování cen,“ doplnil pedagog VŠE. Jako důvod uvádí narušení odběratelsko-dodavatelských vztahů kvůli pandemii koronaviru.