Češi propadli trendu elektrokol
Z elektrokol se stala nová móda. Mezi tuzemskými sportovními nadšenci jsou čím dál tím oblíbenější. To potvrzují prodejci i půjčovny. Ostatně všimnout si toho lze jak na silnicích, tak na cyklostezkách. Přestože ale mají elektrického pomocníka, přeceňují někteří cyklisté své síly. Množí se tak i úrazy. Někdy ale volají o pomoc i kvůli vybité baterce.
Klasická jízdní kola drtí elektrické bicykly, prodává se jich výrazně více. „Řekl bych, že v dnešní době se prodává snad už 80 procent elektrokol, zbytek jsou jízdní kola bez elektriky,“ uvedl ředitel prodejny elektrokol Tomáš Trčka.
Stroje s přidaným pohonem si chválí například obyvatelé jižních Čech. „Elektrokolo je vynikající. Zařadím trojku, čtyřku a vylítnu nahoru. Pak dám zase jedničku a jedu po rovině,“ kvitoval pomoc jeden z oslovených.
Milovníci elektrokol se navíc rozhodně ke klasice vracet nechtějí, jak to bude s prodejem standardních kol je tak otázka.
Mezi typické uživatele elektrokol patří především muži starší 55 let, kteří byli dříve zvyklí na kole jezdit. Klasickým kolům však odvykli, což může být podle záchranářů hlavní důvod častých nehod. „Náhle se senior dostane do obtížného terénu, do kterého by dříve nikdy nevjel. Pak vznikají úrazy končetin, hlavy či břicha,“ přiblížil ředitel záchranné služby jihočeského kraje Marek Slabý.
Jižní Čechy přitom nejsou jedinou oblastí, kde k úrazům dochází. V Plzeňském kraji se během léta každý den zraní až tři cyklisté. „Záchranáři v Plzeňském kraji evidují četnější zranění cyklistů. Je to spojené s letním obdobím a prázdninami,“ podotkla mluvčí záchranné služby plzeňského kraje Mária Svobodová. Ne vždy ale elektrocyklisté volají o pomoc kvůli úrazům.
„Občas se stane, že cyklistům na elektrokole dojde baterka a požádají nás o pomoc. Když je to možné, tak se jim snažíme vyjít vstříc,“ dodal záchranář Horské služby Šumava Pavel Aubrecht.
Rada před každým výletem už tak nezní jen „bezpečně oblečen s přilbou na hlavě a jezdit opatrně“, nově ale také „nezapomenout dobít baterku“.