reklama

Elektromobily v mrazu: Jak se dostat domů, když dojezd mizí po desítkách kilometrů

Zůstat s nepojízdným autem stát v mrazu kdesi v nehostinné pustině je noční můrou všech řidičů. Mnohem akutněji se však tato hrozba týká elektromobilistů, kteřé si špatně spočítají, kde musí nabíjet, nebo je dostihnou nepředvídatelné okolnosti. I s elektromobilem se ale ještě dá nějaký ten kilometřík uspořit.

reklama

Akumulátory neudrží v chladu svoji kapacitu tak dlouho, jako když jsou teploty vysoko nad bodem mrazu. Platí to nejen pro baterie smartphonů a svítilen, ale také elektromobilů. Hlavním problémem ale není to, že se baterie rychleji vybíjejí, ale jde spíše o komfort, který si chce řidič dopřát, když venku mrzne. Zapínání četných pomocných jednotek a spotřebičů, které nás zahřívají ze všech stran, masivně snižuje dojezd.

Z vlastní zkušenosti víme, že po nastartování a plném nabití ukáže elektromobil dojezd, řekněme, 400 kilometrů, stačí však pozapínat různá vyhřívání, světla a stěrače a údaj o dojezdu je okamžitě schopen se zřítit o nějakých 30 až 40 procent. I za jízdy ubývá kapacita v zimě rychleji, než když je teplo.

V testu americké automobilové asociace (zkráceně „AAA“, americký protějšek ADAC) ztratily elektromobily v zimě až 41 procent dojezdu. BMW i3, Chevrolet Bolt, Nissan Leaf, Tesla Model S 75D a VW e-Golf byly testovány při různých zimních teplotách. Klesající kapacita se projevila zejména při -7 °C. Jelikož po nastartování elektrického motoru nevzniká žádné odpadní teplo, tepelné čerpadlo a elektrický přídavný ohřívač musí v chladném čase využívat energii navíc, aby zahřály interiér pro cestující.

Při teplotách pod nulou klesl elektrický dojezd v testu v průměru o dvanáct procent, pokud nebylo zapnuto vyhřívání interiéru. Při aktivovaném ohřevu se scvrkl v průměru o 41 procent! Pro srovnání, BMW ztratilo nejvíce, při teplotě kolem minus sedmi stupňů Celsia a se zapnutým topením mu dojezd klesl na polovinu (50 %). Nejlépe se dařilo Nissanu Leaf a VW e-Golf, které ztratily „jen“ 31 a 36 procent.

Tipy, jak dojet s elektromobilem dál

Topte ještě na nabíječce

Pokud se baterie a interiér zahřívají před začátkem jízdy, ale auto je stále připojeno k nabíječce, topení dojezd elektromobilu příliš nesníží, protože palubní baterie není zatížena topným výkonem. Předehřejte nebo ochlaďte auto, dokud je stále připojeno k zástrčce – obvykle se to dá ovládat pomocí aplikace. Vozidlo pak získává potřebnou energii z elektrické sítě. Akumulátorové články navíc lépe absorbují energii, když mají optimální provozní teplotu. To platí také pro rychlé nabíjení. Pokud není možnost předehřevu, nejlépe uděláte, pokud auto před nabíjením zahřejete.

Stačí vyhřívat sedadlo a volant

Automatická klimatizace, vyhřívání sedadel, volantu, vnějších zpětných zrcátek a oken – v chladném ročním období si lidé rádi zapnou vše, co kabinu co nejrychleji vyhřeje. Ale čím více spotřebičů zapnete, tím více se sníží dojezd elektromobilu. Většinu energie totiž auto čerpá z trakční baterie. V případě auta, které ještě večer ukazuje dojezd 150 kilometrů, je to po úspěšném ohřátí interiéru už jen 100 kilometrů. Pokud jezdíte sami, je lepší aktivovat pouze vyhřívání volantu a sedadel, postačí vnitřní teplota 19 stupňů.

Dobíjejte večer

Elektromobil by se měl během chladného období nabíjet ve večerních hodinách – i když palubní počítač na konci dne ukazuje zbývající dojezd, který postačuje na trasu následujícího rána. Venkovní teplota může v noci klesnout hluboko pod nulu a vysoká energetická spotřeba, která je potřebná ráno k dosažení ideální teploty, způsobí zmizení kilometrů na dojezdu.

Tagy:

Hlavní zprávy

Zdravotní systémy prožily obrovský kolaps. Po dopoledním výpadku je eRecept plně funkční
Domácí

Zdravotní systémy prožily obrovský kolaps. Po dopoledním výpadku je eRecept plně funkční

  • Aktualizováno
  • Od středečního rána hlásil systém eRecept výpadek. Lékárníci se tak nemohli připojit na centrální uložiště a pacientům vydávat léky. Podle informací SÚKL se kolem 13:30 podařilo systém znovu plně zprovoznit. Dostupné je již i call centrum, které je však po výpadku vytížené. Problém měli i lékaři, a to s certifikáty a zadáváním výsledků testování či očkování na covid.

    Silný vítr udeří v téměř celém Česku. Meteorologové varují i před sněhovými jazyky

    Na většině území Česka bude do čtvrtečního večera foukat silný vítr, který v nárazech může dosáhnout přes 65 kilometrů v hodině. Vítr bude postupně zesilovat od středečního odpoledne, kdy zasáhne Slezsko. Od druhé poloviny noci pak bude foukat i v dalších regionech. V polohách nad 500 metrů nad mořem bude vítr tvořit sněhové jazyky, kvůli kterým mohou být některé silnice nesjízdné. Vyplývá to z výstrahy Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

    V Brně našli stokilový granát z druhé světové války. Policie evakuovala přes 100 lidí

    Aktualizováno

    Policie ve středu dopoledne dočasně evakuovala v Brně-Žabovřeskách v Kozákově ulici 116 lidí kvůli nálezu zhruba stokilogramového granátu z druhé světové války. Ještě před polednem nevybuchlý granát pyrotechnici zajistili a lidé se mohli vracet domů. Mluvčí policie Bohumil Malášek řekl, že granát byl nalezen při výkopových pracích na dvoře jednoho rodinného domu. Policie zveřejnila také krátké video z místa.

    reklama

    Domácí zpravodajství

    Sleva na jízdném by nově měla činit 50 procent. O návrhu rozhodne vláda ve středu

    Aktualizováno

    Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) vládě navrhne snížení výše slev v dopravě ze současných 75 procent na 50 procent z ceny jízdného. Státu to má přinést úspory až 1,8 miliardy korun ročně. Slevy by měly dál platit pro děti a studenty do 26 let a lidi starší 65 let. Ministr také navrhne rozšíření slev pro invalidní důchodce s invaliditou třetího stupně.

    Babišovi se při jednání v Evropské unii smáli. Neměl věcné argumenty, tvrdí Prouza

    Bývalému premiérovi Andreji Babišovi (ANO) se při jednání o Zelené dohodě na evropské půdě smáli. Neměl věcné argumenty, o něž jde především, nešetřil kritikou prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza na adresu expremiéra. V pořadu 360° na CNN Prima NEWS podotkl, že klíčové budou dopadové studie ke Green Dealu, na něž se bývalá vláda vykašlala.

    reklama