Elektromobily v mrazu: Jak se dostat domů, když dojezd mizí po desítkách kilometrů

Zůstat s nepojízdným autem stát v mrazu kdesi v nehostinné pustině je noční můrou všech řidičů. Mnohem akutněji se však tato hrozba týká elektromobilistů, kteřé si špatně spočítají, kde musí nabíjet, nebo je dostihnou nepředvídatelné okolnosti. I s elektromobilem se ale ještě dá nějaký ten kilometřík uspořit.

Akumulátory neudrží v chladu svoji kapacitu tak dlouho, jako když jsou teploty vysoko nad bodem mrazu. Platí to nejen pro baterie smartphonů a svítilen, ale také elektromobilů. Hlavním problémem ale není to, že se baterie rychleji vybíjejí, ale jde spíše o komfort, který si chce řidič dopřát, když venku mrzne. Zapínání četných pomocných jednotek a spotřebičů, které nás zahřívají ze všech stran, masivně snižuje dojezd.

Z vlastní zkušenosti víme, že po nastartování a plném nabití ukáže elektromobil dojezd, řekněme, 400 kilometrů, stačí však pozapínat různá vyhřívání, světla a stěrače a údaj o dojezdu je okamžitě schopen se zřítit o nějakých 30 až 40 procent. I za jízdy ubývá kapacita v zimě rychleji, než když je teplo.

V testu americké automobilové asociace (zkráceně „AAA“, americký protějšek ADAC) ztratily elektromobily v zimě až 41 procent dojezdu. BMW i3, Chevrolet Bolt, Nissan Leaf, Tesla Model S 75D a VW e-Golf byly testovány při různých zimních teplotách. Klesající kapacita se projevila zejména při -7 °C. Jelikož po nastartování elektrického motoru nevzniká žádné odpadní teplo, tepelné čerpadlo a elektrický přídavný ohřívač musí v chladném čase využívat energii navíc, aby zahřály interiér pro cestující.

Při teplotách pod nulou klesl elektrický dojezd v testu v průměru o dvanáct procent, pokud nebylo zapnuto vyhřívání interiéru. Při aktivovaném ohřevu se scvrkl v průměru o 41 procent! Pro srovnání, BMW ztratilo nejvíce, při teplotě kolem minus sedmi stupňů Celsia a se zapnutým topením mu dojezd klesl na polovinu (50 %). Nejlépe se dařilo Nissanu Leaf a VW e-Golf, které ztratily „jen“ 31 a 36 procent.

Tipy, jak dojet s elektromobilem dál

Topte ještě na nabíječce

Pokud se baterie a interiér zahřívají před začátkem jízdy, ale auto je stále připojeno k nabíječce, topení dojezd elektromobilu příliš nesníží, protože palubní baterie není zatížena topným výkonem. Předehřejte nebo ochlaďte auto, dokud je stále připojeno k zástrčce – obvykle se to dá ovládat pomocí aplikace. Vozidlo pak získává potřebnou energii z elektrické sítě. Akumulátorové články navíc lépe absorbují energii, když mají optimální provozní teplotu. To platí také pro rychlé nabíjení. Pokud není možnost předehřevu, nejlépe uděláte, pokud auto před nabíjením zahřejete.

Stačí vyhřívat sedadlo a volant

Automatická klimatizace, vyhřívání sedadel, volantu, vnějších zpětných zrcátek a oken – v chladném ročním období si lidé rádi zapnou vše, co kabinu co nejrychleji vyhřeje. Ale čím více spotřebičů zapnete, tím více se sníží dojezd elektromobilu. Většinu energie totiž auto čerpá z trakční baterie. V případě auta, které ještě večer ukazuje dojezd 150 kilometrů, je to po úspěšném ohřátí interiéru už jen 100 kilometrů. Pokud jezdíte sami, je lepší aktivovat pouze vyhřívání volantu a sedadel, postačí vnitřní teplota 19 stupňů.

Dobíjejte večer

Elektromobil by se měl během chladného období nabíjet ve večerních hodinách – i když palubní počítač na konci dne ukazuje zbývající dojezd, který postačuje na trasu následujícího rána. Venkovní teplota může v noci klesnout hluboko pod nulu a vysoká energetická spotřeba, která je potřebná ráno k dosažení ideální teploty, způsobí zmizení kilometrů na dojezdu.

Tagy: