Nedávno skončený klimatický summit ve skotském Glasgow jen potvrdil dlouhodobý názor, že cesta ke klimatické neutralitě vede mimo jiné přes absolutní eliminaci výroby spalovacích motorů. Zatímco evropští výrobci jsou s tímto trendem vesměs smíření, mnozí odborníci a velké asijské automobilky zdvihají prapor odporu.
V Glasgow, kam se 28 tisíc zástupců zemí z celého světa slétlo proudovými letadly produkujícími při této příležitosti miliony gramů CO2, se šest automobilek rozhodlo podepsat deklaraci, že nejpozději do roku 2040 skončí s výrobou a prodejem aut se spalovacími motory. Patří k nim Volvo, americké automobilky Ford a General Motors, Mercedes-Benz, čínský BYD Co. a Jaguar Land Rover patřící indickému koncernu Tata Motors.
Evropská komise chce navíc od roku 2030 vyžadovat snížení průměrných emisí nových automobilů o 55 procent a od roku 2035 o 100 procent ve srovnání s úrovněmi z roku 2021. Díky tomu budou mít všechny nové automobily registrované od roku 2035 nulové emise. To v praxi znamená faktický zákaz spalovacích motorů.
Šéf Volkswagenu Herbert Diess vsadil vše na elektrickou kartu a vehementně popírá možnost jakékoliv jiné cesty. Není se čemu divit, německý koncern do elektromobility už investoval miliardy. Zdroj: AP
Šéf Volkswagenu Herbert Diess vsadil vše na elektrickou kartu a vehementně popírá možnost jakékoliv jiné cesty. Není se čemu divit, německý koncern do elektromobility už investoval miliardy. Zdroj: AP
Proti demagogům
Mnozí odborníci však před nepromyšlenými kroky zejména evropských politiků a některých „prvoplánově myslících ekologů“ varují, otevřeně se jim však, až na výjimky, žádná velká automobilka nepostavila. Až dosud. Do čela odboje se postavila Toyota, což vzhledem k jejímu opakovaně deklarovanému „elektrickému skepticismu“ nepřekvapuje. Slovo největší světové automobilky už má nějakou váhu a může být více než vážnou překážkou elektrického diktátu instituci, firem a značek, které se rozhodli na elektromobilitu vsadit vše, včetně blaha zákazníků.
Podporu – a to dokonce veřejně deklarovanou a oficiální – našla u dalších velkých automobilek, zatím bez výjimky japonských. Patří k nim Mazda, Subaru a přidali se i dva výrobci motorek: Yamaha a Kawasaki. Všechny tyto firmy veřejně prohlásily, že chtějí spalovací motory dlouhodobě udržet při životě.
Podle jejich vyjádření nezapomínají na ekologii, odmítají však prosazování elektromobility jako jediné správné cesty. Upozorňují, že vývoj ekologických syntetických paliv, která by benzin a naftu mohla nahradit, pokročil velmi daleko. Podporují i vodíkový pohon nebo jiná alternativní paliva v čele se stlačeným zemním plynem (CNG) jako další neprávem odepisované alternativy bateriových elektromobilů.
Elektromobilita je podle nich jednou z možných cest, ale neměla by se přijímat nekriticky. Podle zmíněných firem je důležité pracovat i na dalších ekologických alternativách spojených i se spalovacími motory a jejich dalším vývojem. Zbývá jen věřit, že japonská iniciativa přinese trochu více racionálního nadhledu do diskuse, v níž byla dosud jakákoli pochybnost o elektromobilitě jako jediné možné cestě „k záchraně lidstva“ vydávaná za rouhání.