Kamionová doprava, vytápění, ale i třeba letenky. Na to všechno budou nově potřeba emisní povolenky. Státy Evropské unie definitivně schválily pět zákonů, které mají za cíl snížit emise skleníkových plynů. Někteří ekonomové ale mluví o dalším zdražování.
Za emise zaplatíš. Systém zvaný Euro ETS se rozšiřuje. Doteď platil hlavně pro elektrárny. Jeho cílem je snížit emise, a tím zpomalit klimatickou změnu. „Sektor budov a silniční dopravy byl jedním z těch, kde se snížit emise úplně nedařilo. A i proto se unie rozhodla, že tyto sektory přesune pod Euro ETS. Tím se vynaloží větší tlak na tyto sektory a mělo by dojít k emisnímu snížení,“ uvedl analytik Asociace pro mezinárodní otázky Jan Svoboda
Povolenky se tak od roku 2027 budou platit třeba z vytápění nebo pohonných hmot. Cena benzínu by se podle odhadů dopravců mohla zvednout o tři až šest korun. „Zavedení emisních povolenek bude znamenat zdražení dopravy. To budou muset v první řadě zaplatit objednatelé a pak spotřebitelé. Nic příjemného to není, ale bereme to jako zdražení nákladů,“ řekl generální tajemník ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř.
ČTĚTE TAKÉ: Mzdy musí růst, odbory si mají dupnout, nabádá Fialův poradce. Hrozí tvrdý pád životní úrovně
Někteří ekonomové to kritizují. „Jakmile zdraží doprava, tak zdraží v podstatě všechno. Určitě by se to týkalo i zvyšování cen potravin, cen produktů a služeb. Jednoznačně se ukazuje, že ekologie zvítězila nad ekonomikou,“ myslí si hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček, který je zároveň poradcem premiéra Petra Fialy (ODS).
Proti návrhu EU hlasovalo Maďarsko a Polsko. Česko bylo spolu s dalšími 22 zeměmi pro návrh. Rapidnímu zdražování chce Unie zabránit třeba tím, že budou mít povolenky pro budovy a dopravu měkký strop na ceně 45 eur. Pro představu – povolenky pro elektrárny se teď prodávají za více než 90 eur.
Součástí nových pravidel je také uhlíkové clo, které má za cíl zabránit tomu, aby se takzvaně špinavě vyráběné zboží dováželo do Evropy třeba z Asie nebo Afriky. Uhlíkově náročné zboží se bude moct dovážet jen s certifikátem. Ani to ale není podle ekonoma Křečka nejlepší nápad.
„Obávám se, že se Evropa bude stávat skanzenem, kdy budeme ztrácet konkurenceschopnost oproti zbytku světa. Kvůli ekologickým opatřením se začneme oddělovat od toho, co se bude dít v okolním světě,“ dodal.