Sociální síť Facebook v neděli oslavila 20 let. Během dvou dekád si prošla nejen mnoha úspěchy, ale také čelila několika únikům dat či žalobám. Podívejte se na časovou osu, ve které je detailně popsán každý rok nejznámější sociální sítě světa.
Dne 4. února 2004 spustil Mark Zuckerberg ze své harvardské koleje stránku thefacebook.com. „Před 20 lety jsem spustil jednu věc. Po cestě se přidalo mnoho úžasných lidí a postavili jsme další úžasné věci. Pořád jsme u toho a to nejlepší nás teprve čeká,“ napsal v neděli Zuckerberg na svém facebookovém profilu.
20 years ago I launched a thing. Along the way, lots of amazing people joined and we built some more awesome things. We're still at it and the best is yet to come.
Posted by Mark Zuckerberg on Sunday, February 4, 2024
Přestože dnes již velmi populární stránka umožňuje lidem najít dávno ztracené přátele a rodinu a komunikovat s lidmi po celém světě, její dvacetiletá historie byla provázena kontroverzemi - od skandálu Cambridge Analytica a obvinění z ovlivňování voleb až po nedostatečnou ochranu před škodlivým obsahem. Web Sky News připravil detailní časovou osu, ve které rok po roce popisuje úspěchy i kontroverze sítě Facebook.
2004 - Spuštění sítě
Když student informatiky a psychologie Mark Zuckerberg spustil stránku thefacebook.com, byla určena pouze pro studenty, jako byl on, a nebyla přístupná širší veřejnosti. Byla navržena tak, aby si mohli vyměňovat příspěvky, zprávy a vytvářet síť přátel. Jejím základem byla „zeď“, na které mohli uživatelé zveřejňovat příspěvky nebo psát na zdi ostatních. Facebook se rychle stal konkurentem pro MySpace, jelikož nebyl zpeněžen, takže byl zcela bez reklam.
Už v prvním roce se ale objevila kontroverze. Jen několik dní po spuštění totiž tři Zuckerbergovi spolužáci z Harvardu obvinili tvůrce z krádeže jejich nápadu na podobnou sociální síť, kterou vytvořili pod názvem ConnectU. Dvojčata Tyler a Cameron Winklevossovi a Divya Narendra tvrdili, že jim Zuckerberg s ConnectU pomohl, nakonec se v roce 2008 dohodli na urovnání soudního sporu výměnou za 65 milionů dolarů (1,5 miliardy korun), včetně akcií Facebooku. Koncem roku měl Facebook milion uživatelů.
2005 - Lidé mohou sdílet fotky
Již rok po spuštění Facebooku mohli lidé nahrávat fotky. Díky možnosti kategorizovat obrázky do alb se navíc vytvořila první platforma pro fotosběrnu. Zařazení fotografií na Facebook dalo také vzniknout konceptu profilového obrázku.
V roce 2005 se Zuckerberg také rozhodl upustit od „the“ a koupil doménu Facebook.com za 200 tisíc dolarů (4,6 milionu korun) od společnosti AboutFace Corporation.
2006 - První vážná kontroverze
Rok před vydáním prvního iPhonu spustil Facebook mobilní stránku pro první generaci uživatelů chytrých telefonů. 26. září 2006 se Facebook navíc poprvé rozšířil i mimo univerzitní studenty a mohl se k němu připojit každý, kdo měl e-mailovou adresu a byl starší 18 let.
Rok 2006 byl také prvním rokem, kdy Facebook čelil velké kontroverzi. Zuckerberg se musel omluvit poté, co jeho funkce Beacon, která odesílala údaje třetím stranám za účelem vytváření cílených reklam, začala na profilech uživatelů bez jejich souhlasu zobrazovat historii jejich nákupů.
2007 - Na Facebook přichází reklamy
Čtvrtý rok existence Facebooku přinesl několik novinek - videa, reklamy, Marketplace a stránky. Zavedení reklamy vytvořilo obrovské zdroje příjmů a poskytlo podnikům nový způsob prodeje na internetu.
2008 - Vznik messengeru a únik dat
V březnu 2008 Facebook spustil vlastní messenger chat, který se v roce 2011 stal samostatnou aplikací známou jako Messenger. Při velkém úniku dat byla na platformě zveřejněna data narození více než 80 milionů uživatelů.
2009 - To se mi líbí
V roce 2009 se na Facebooku objevilo tlačítko „To se mi líbí“. A aby Facebook mohl konkurovat Twitteru (nyní X), který byl spuštěn v roce 2006, zavedl také označování na fotografiích, v příspěvcích a komentářích.
2010 - Má 500 milionů uživatelů
V lednu 2010 bylo v Oregonu otevřeno první datové centrum společnosti Facebook. V polovině roku dosáhl počet uživatelů 500 milionů a poprvé byly přidány skupiny. V říjnu byl uveden film The Social Network. Jesse Eisenberg v hlavní roli Zuckerberga vyprávěl o počátcích Facebooku a následném boji mezi jeho zakladatelem a dvojčaty Winklevossovými. Ačkoli měl film v Hollywoodu velký úspěch, Zuckerberg některé jeho části kritizoval za nepřesnost.
2011 - Zahájení sporu s úřady
V roce 2011 začal dlouhý a složitý spor Facebooku s orgány činnými v trestním řízení. Americká Federální obchodní komise (FTC) jej zažalovala za několikanásobné porušení zásad ochrany osobních údajů. Jednalo se například o to, že seznam přátel uživatelů byl veřejný, i když si je uživatelé nastavili jako soukromé, a o nesouhlasné sdílení jejich osobních údajů s reklamními společnostmi. Rok 2011 byl také rokem, kdy byla tolik oblíbená zeď na Facebooku nahrazena časovou osou, takzvanou „timeline“.
2012 - Facebook kupuje Instagram
V dubnu 2012 koupil Facebook Instagram za 1 miliardu dolarů (23 miliard korun). Zuckerberg uvedl, že aplikaci pro sdílení fotografií koupil, protože představovala „hrozbu“ pro budoucnost Facebooku. Později téhož roku dosáhla platforma nového milníku - jedné miliardy uživatelů, což je sedmina světové populace.
2013 - Další únik dat
V červnu 2013 byly kvůli chybě na internetu dostupné e-mailové adresy a telefonní čísla šesti milionů uživatelů Facebooku. Předpokládalo se, že se jedná o problém již z předchozího roku, ale byl odhalen až v roce 2013. Téhož roku na Facebook přichází další nová funkce, lidé mohou zpětně upravovat své příspěvky a sdílet nálepky i emotikony.
2014 - Facebook kupuje WhatsApp
Dva roky po akvizici Instagramu koupil Facebook společnost WhatsApp. Aplikaci vytvořil v roce 2009 pro iPhone bývalý zaměstnanec společnosti Yahoo. Dnes WhatsApp využívá více než polovina uživatelů internetu na světě.
2015 - Skandál Cambridge Analytica
Na konci roku 2015 informují deníky The Guardian a The New York Times o skandálu Cambridge Analytica. V průběhu několika následujících let vyšlo najevo, že britská politicko-konzultační firma získala pro různé klienty data milionů uživatelů Facebooku bez jejich souhlasu. Do skandálu byli zapleteni mimo jiné američtí politici a kampaň Vote Leave, která podporovala hlasování „Leave“ (odejít) v referendu o členství Spojeného království v Evropské unii v roce 2016. Pro pověst Facebooku a jeho finance to znamenalo obrovskou škodu.
2016 - Facebook Live
Na internetu získává na popularitě živé vysílání. Facebook proto nezahálí a spouští funkci Facebook Live. To s sebou ale neslo i kontroverze. O tři roky později jej totiž použil terorista Brenton Tarrant, který střílel v mešitě Christchurch na Novém Zélandu, přičemž zahynulo 51 lidí a 40 dalších utrpělo zranění. V současné době se proti takovému počínání snaží bojovat umělá inteligence, která blokuje lidi, kteří se natáčí při provádění zvěrstev.
2017 - „Stories“
Rok poté, co se příběhy, známé jako „stories“, objevily na Instagramu, je Zuckerberg a jeho vývojáři představili také na Facebooku. Došlo také ke spuštění funkce Facebook 360, která uživatelům umožnila nahrávat panoramatické fotografie na jejich profily. Tento krok ale nezískal velkou popularitu.
2018 - Zuckerberg před Kongresem kvůli Cambridge Analytica
Skandál Cambridge Analytica vyvrcholil v roce 2018, kdy došlo k razii na jejich londýnské kanceláře a společnost se nakonec rozpadla. To vedlo k tomu, že Zuckerberg byl nucen poprvé předstoupit před americký Kongres a odpovědět na otázky. Facebook v tomto roce poznamenal další únik dat, kdy hackeři získali přístup k přihlašovacím údajům 50 milionů uživatelů.
2019 - Tři úniky dat
V roce 2019 se Facebook musel potýkat se třemi samostatnými úniky dat. V prvním byla zveřejněna data 540 milionů uživatelů, k druhému došlo, když Facebook „neúmyslně“ zveřejnil e-maily více než 1,5 milionu lidí, a ve třetím byla zveřejněna jména, telefonní čísla a uživatelská jména 267 milionů lidí.
V reakci na obavy o soukromí společnost Meta tvrdí, že od té doby investovala 5,5 miliardy dolarů (téměř 130 miliard korun) do řešení problému. „S tím, jak se vyvíjejí očekávání v oblasti ochrany osobních údajů, je důležité, aby společnosti nadále investovaly do ochranných procesů a aby naplnily potřeby a očekávání lidí v oblasti soukromí,“ stojí v prohlášení.
2020 - Zákaz zpeněžení dat mladistvých uživatelů
Druhý případ Americké Federální obchodní komise proti Facebooku vyústil v soudní příkaz, který mu zakázal zpeněžit data získaná z profilů uživatelů mladších 18 let a omezil také používání AI. Tento rok v rámci reakce na skandál Cambridge Analytica Facebook souhlasil se „zásadním posunem přístupu k ochraně soukromí lidí“ a zaplatil pokutu pět miliard dolarů (přes 115 miliard korun).
2021 - Facebook je Meta
Zatímco pandemie koronaviru nadále oddělovala lidi na celém světě od jejich milovaných, Zuckerberg oznámil, že Facebook Inc se stane Meta. Meta byla nejen mateřskou společností pro Facebook, Instagram, WhatsApp a další aktiva, ale také položila základy pro „Metaverse“. Ve svém oznámení o spuštění to Zuckerberg popsal jako „umožnění sdílet pohlcující zážitky s ostatními lidmi, i když nemůžete být spolu – a dělat společně věci, které byste nemohli dělat ve fyzickém světě“.
V prosinci 2021 byla na Facebook podána žaloba ve výši 150 milionů dolarů (3,5 miliardy korun), která společnost vinila, že nedokázala vyřešit dezinformace, jež propagovaly genocidu Rohingů v Myanmaru.
2022 - Škodlivý obsah zavinil sebevraždu
Ochranná opatření společnosti Meta proti škodlivému obsahu se v roce 2022 dostala pod bezprecedentní kontrolu, když britský koroner rozhodl, že „negativní online obsah“ poprvé sehrál roli v něčí sebevraždě.
Šlo o případ Molly Russellové, 14leté školačky z Londýna, která byla v roce 2017 nalezena mrtvá ve své ložnici. Její otec Ian vedl kampaň proti nedostatečně regulovaným technologickým společnostem poté, co se objevily důkazy, že viděla obsah, který propagoval sebepoškozování a sebevraždy na platformách, jako je Instagram a Pinterest.
2023 - Personální čistky
V roce 2023 došlo ve společnosti Meta k rozsáhlému propouštění. To následovalo po měsících slábnoucího růstu příjmů v souvislosti s vysokou inflací a s útlumem digitální reklamy po jejím boomu v době koronavirové pandemie. O místo přišlo přes 20 tisíc lidí.
Meta také reagovala na svého konkurenta X (dříve Twitter) a spustila vlastní předplatitelskou službu - Meta Verified - a samostatnou aplikaci ve stylu X pro Instagram s názvem Threads.
2024 - Sliby do budoucna
Meta v roce 2024 slíbila, že na Facebooku a Instagramu skryje obsah, který propaguje sebepoškozování a poruchy příjmu potravy. Plánuje využít 40 000 zaměstnanců, kteří pracují na zabezpečení po celém světě, a 20 miliard dolarů investovaných od roku 2016 k dalšímu pokroku v těchto otázkách. Zuckerberg již předstoupil před americký Senát a omluvil se rodinám, jejichž děti se staly obětí online sexuálního vykořisťování na jeho platformách.
V reakci na letošní volby společnost Meta slíbila blokovat politické reklamy během posledního týdne předvolební kampaně v USA a bude vyžadovat, aby inzerenti zveřejnili, kdy používají AI v sociálních nebo politických příspěvcích.
V současné době má Facebook v Česku 6,4 milionu uživatelů, v Evropské unii přes čtvrt miliardy a celosvětově přes tři miliardy.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Prezident Pavel, smrt Perryho i spaní na levém boku. Co Češi letos nejvíce googlili?