Pomáhala výrobou roušek v boji proti koronaviru, přesto skončila v hledáčku Finanční správy. To je příběh české firmy Nano Space. Během pandemie vyrobila statisíce roušek a obratem musela vysvětlovat vyšší příjmy. Zakladateli firmy se postup státu nelíbí a považuje ho za absurdní.
Domažlická firma NanoSpace začala vyrábět v březnu nano roušky kvůli tomu, že ji oslovil krizový štáb v Českých Budějovicích kvůli nedostatku pomůcek. Dodali více než 200 tisíc roušek. Ještě v době nouzového stavu ale Finanční správa poslala firmě výzvu a chtěla vysvětlení, proč se fakturace mnohonásobně zvedla.
„Vzhledem k tomu, že výše přijatých zdanitelných plnění od tuzemských plátců a rovněž výzva uskutečněných zdanitelných plnění v tuzemsku značně přesáhly hodnoty vykazované v předchozích 6 zdaňovacích obdobích, vznikly správci daně pochybnosti o reálném nárůstu ekonomické činnosti,“ píše se v dopisu od Finanční správy.
Podle Finanční správy běžný postup
Řediteli firmy Jiřímu Kůsovi vadí to, že jeho firma, která pomáhá v době krize, je potom v hledáčku Finanční správy. Firmu NanoSpace v poslední době kontrolovala dvakrát. „První kontrola byla někdy v polovině března, v době, kdy se zastropovala cena respirátorů a několik málo výrobců muselo dodávat státu, my jsme byli distributory právě těch trojkových respirátorů a ten týden, kdy se to rozběhlo, přišly kontroly ze speciálních útvarů finančního úřadu i k nám,“ řekl CNN Prima NEWS podnikatel.
Rouška, nano rouška, nebo respirátor. Co ochrání nejvíc?
Kvůli snaze zabránit šíření nemoci COVID-19 je v České republice už přes měsíc vyhlášen nouzový stav, který mimo jiné vyžaduje nošení ochrany úst a nosu. Jaká ochrana je nejúčinnější?
Podle Finanční správy je to ale běžný postup. „My jsme oslovili firmu NanoSpace tou výzvou k odstranění pochybností, je to běžný nástroj, který používáme v řádech desetitisíců ročně, kdy zjišťujeme, když dojde k výkyvu. Nebyla to daňová kontrola,“ řekl Lukáš Heřtus z tiskového oddělení Finanční správy ČR.
Podle ředitele organizace Hlídač státu Michala Bláhy je problém v tom, že Finanční správa postupuje příliš mechanicky a nebere podnikatele jako partnera. „Finanční správa považuje daňové poplatníky za nepřátele. Za někoho, koho musí dostihnout, stíhat a poté potrestat. Podnikatele nevnímá jako partnera, kterému by měla pomáhat,“ myslí si Bláha.
Finanční správa posílá výzvy nejčastěji kvůli nesrovnalosti či neúplnosti v daňovém přiznání nebo když zjistí odlišné údaje oproti jiným hlášením téhož subjektu.