Firmy jsou k oblasti duševního zdraví zaměstnanců otevřenější než dřív

Firmy v České republice procházejí významnou proměnou ve svém přístupu k duševnímu zdraví zaměstnanců a stávají se v otázkách péče o duševní pohodu stále otevřenějšími. Pozitivní změna se ale netýká pouze startupů nebo mladých technologických společností. Postupně se rozšiřuje i do tak tradičních odvětví, jako je výroba nebo automotive.

Nejlepší čas do vzdělávání v oblasti duševního zdraví je právě teď

Mohlo by se zdát, že s blížícím se koncem roku nadcházející měsíce vzdělávání příliš nenahrávají. Opak je ale pravdou. Vrchol sezonního stresu, uzávěrky, kvapem blížící se termíny projektů – to vše je pro vaše zaměstnance a jednotlivé týmy náročnou zkouškou.

Právě proto je nyní péče duševní pohodu, stabilitu a psychohygienu opravdu klíčová.

Kterými aktuálními tématy se zaměstnavatelé nejvíc zabývají? Nahlédli jsme pod pokličku startupu Soulmio, který se na péči o duševní zdraví zaměstnanců specializuje prostřednictvím online programu, ale také workshopů, webinářů a dalšího vzdělávání.

Populární psychologická témata ve firemním vzdělávání

Největší pozornost v oblasti duševního zdraví a rozvoje zaměstnanců upírají v letošním roce firmy na následující:

  • Syndrom vyhoření – jak ho rozpoznat a jak mu předcházet.
  • Vnitřní baterka – práce s vnitřní motivací a energií.
  • Umění říkat NE – jak si nastavit osobní hranice.
  • Mentální odolnost – budování odolnosti v každodenním životě.
  • Růstové vs. fixní myšlení – koncept růstového myšlení a přístup k rozvoji.
  • Nadhled a přehlcení – jak si udržet nadhled i v náročných situacích.
  • Emoční inteligence – jak zvládat emoce své i druhých.

Ano, téma duševních potíží v práci postupně odhazuje svoje tabu a firmy se s ním učí pracovat. Bohužel stále řada firem toto téma nevnímá jako prioritu svého fungování. Průzkum společnosti Deloitte však ukazuje, že až 80 % respondentů by nezájem o duševní pohodu ze strany zaměstnavatele přiměl hledat novou práci“, potvrzuje externí firemní psycholožka Soulmio, Kristýna Cetkovská.

Máme však i pozitivní příklady. Firmy, které již pronikají do tématu duševního zdraví u svých zaměstnanců, jsou často mezinárodní společnosti či technologické společnosti s mladším kolektivem. Pomyslné odhazování kabátu vnímají i samotní zaměstnanci. Až 71 % z nich věří, že jejich zaměstnavatel se aktuálně o jejich duševní zdraví zajímá více než dříve, a to je nadějný signál.

Témata blízké budoucnosti

Mezi nová psychologická témata, která se firmy postupně odvažují detabuizovat, a která Soulmio školí formou webinářů nebo workshopů, patří:

  • Dlouhověkost, které lektoruje lékař a adiktolog Adam Kulhánek
  • Psychologické bezpečí v týmech, kterému se detailně věnuje organizační psycholožka Olga Zimmermann
  • Job-crafting aneb jak si správně nadesignovat svou práci inspiruje zaměstnance firemní psycholožka Kristýna Cetkovská
  • Sebekoučink, kterým provází firemní koučka Nikola Šraibová
  • Bossing & Mobbing, tedy šikana na pracovišti, kterým se zabývá psycholožka Zuzana Jochmannová
  • Kariéra versus rodičovství se zkušenou psycholožkou Martinou Mikeskovou
  • Dechová cvičení s psycholožkou Zuzanou Donáthovou
  • Digitální detox v podání lékaře Adama Kulhánka
  • Aktivní naslouchání v týmu s psycholožkou Zuzanou Hanákovou.

Nejčastější témata, která zaměstnanci řešili:

  • 22 % - stres, úzkost, panické ataky
  • 19 % - osobnostní rozvoj a sebevědomí
  • 18 % - vztahy a rodina
  • 6 % - komunikační dovednosti
  • 5 % - syndrom vyhoření
  • 30 % - ostatní

Bariéry zavedení well-being programů ve firmě

Obsahově jsou témata jasná, ale jak skutečně prolomit bariéry zavedení péče o duševní zdraví zaměstnanců? Mějte po ruce data, provádějte pravidelné firemní průzkumy, sledujte mezinárodní výzkumy a studie, vyčíslujte dopady konkrétně ve vaší firmě. Janina Dvořáková, co-founder Soulmio doplňuje, co se osvědčilo během její kariéry:

„Rozvíjejte zdravou firemní kulturu a mluvte o duševním zdraví bez předsudků. Pokud jste v roli manažera nebo team leadera, sami jděte svým lidem příkladem a sdílejte i vlastní zkušenosti.“

Zdůraznila několik dalších konkrétních tipů a taktik:

  • Pojmenujte a nastavte si firemní hodnoty a kultivujte její kulturu: Definování jasných firemních hodnot je zásadním prvkem pro vytvoření prostředí, kde se zaměstnanci cítí spjati s cíli a hodnotami své firmy.
  • Normalizujte pocity: V naší firmě je OK nebýt OK: Tento přístup zdůrazňuje důležitost otevřeného a empatického prostředí, kde zaměstnanci mohou sdílet své pocity a obavy, aniž by se báli stigmatizace.
  • Sdílejte s ostatními prožívání podobných situací: Společné sdílení zkušeností a strategií na zvládání náročných situací může poskytnout emocionální podporu a vytvořit pocit komunity.
  • Vytvářejte psychologické bezpečí v týmu: Toto zahrnuje vytvoření prostředí, kde lidé cítí, že mohou vyjádřit své myšlenky a názory bez obavy z negativního ohodnocení.
  • Průběžně dávejte zpětnou vazbu: Konstruktivní zpětná vazba je klíčovým nástrojem pro osobní a profesní růst zaměstnanců. Měla by být pravidelná a pozitivní.
  • Pokud dáváte lidem svobodu, ujistěte se, že chápou s tím spojenou zodpovědnost: Důležitost jasné a srozumitelnost komunikace ohledně očekávání a zodpovědnosti, které jdou ruku v ruce s autonomií.

Simona Zábržová, zakladatelka Soulmio, doplňuje: „Při změnách ve firmě nebo komunikaci něčeho důležitého identifikujte firemní influencery, kteří vám se změnami či zavedením nových výzev pomohou: Identifikace těchto klíčových jednotlivců může usnadnit šíření pozitivního vlivu a podpory v rámci celé firmy.“

Vnímáte-li u svých kolegů nějaké změny, nediagnostikujte a neútočte, pouze nasměrujte na pomoc odborníka. Důležité je vždy respektovat soukromí a citlivost témat týkajících se právě duševního zdraví.

Tagy: