Firmy v České republice procházejí významnou proměnou ve svém přístupu k duševnímu zdraví zaměstnanců a stávají se v otázkách péče o duševní pohodu stále otevřenějšími. Pozitivní změna se ale netýká pouze startupů nebo mladých technologických společností. Postupně se rozšiřuje i do tak tradičních odvětví, jako je výroba nebo automotive.
Nejlepší čas do vzdělávání v oblasti duševního zdraví je právě teď
Mohlo by se zdát, že s blížícím se koncem roku nadcházející měsíce vzdělávání příliš nenahrávají. Opak je ale pravdou. Vrchol sezonního stresu, uzávěrky, kvapem blížící se termíny projektů – to vše je pro vaše zaměstnance a jednotlivé týmy náročnou zkouškou.
Právě proto je nyní péče duševní pohodu, stabilitu a psychohygienu opravdu klíčová.
Kterými aktuálními tématy se zaměstnavatelé nejvíc zabývají? Nahlédli jsme pod pokličku startupu Soulmio, který se na péči o duševní zdraví zaměstnanců specializuje prostřednictvím online programu, ale také workshopů, webinářů a dalšího vzdělávání.
Populární psychologická témata ve firemním vzdělávání
Největší pozornost v oblasti duševního zdraví a rozvoje zaměstnanců upírají v letošním roce firmy na následující:
- Syndrom vyhoření – jak ho rozpoznat a jak mu předcházet.
- Vnitřní baterka – práce s vnitřní motivací a energií.
- Umění říkat NE – jak si nastavit osobní hranice.
- Mentální odolnost – budování odolnosti v každodenním životě.
- Růstové vs. fixní myšlení – koncept růstového myšlení a přístup k rozvoji.
- Nadhled a přehlcení – jak si udržet nadhled i v náročných situacích.
- Emoční inteligence – jak zvládat emoce své i druhých.
Zatímco se některé firmy již aktivně věnují péči o duševní zdraví svých zaměstnanců a často to považují i za konkurenční výhodu, stále existuje řada firem, které tento aspekt vnímají jako méně důležitý. Zdroj: Profimedia.cz
Ano, téma duševních potíží v práci postupně odhazuje svoje tabu a firmy se s ním učí pracovat. Bohužel stále řada firem toto téma nevnímá jako prioritu svého fungování. Průzkum společnosti Deloitte však ukazuje, že až 80 % respondentů by nezájem o duševní pohodu ze strany zaměstnavatele přiměl hledat novou práci“, potvrzuje externí firemní psycholožka Soulmio, Kristýna Cetkovská.
Máme však i pozitivní příklady. Firmy, které již pronikají do tématu duševního zdraví u svých zaměstnanců, jsou často mezinárodní společnosti či technologické společnosti s mladším kolektivem. Pomyslné odhazování kabátu vnímají i samotní zaměstnanci. Až 71 % z nich věří, že jejich zaměstnavatel se aktuálně o jejich duševní zdraví zajímá více než dříve, a to je nadějný signál.
Témata blízké budoucnosti
Mezi nová psychologická témata, která se firmy postupně odvažují detabuizovat, a která Soulmio školí formou webinářů nebo workshopů, patří:
- Dlouhověkost, které lektoruje lékař a adiktolog Adam Kulhánek
- Psychologické bezpečí v týmech, kterému se detailně věnuje organizační psycholožka Olga Zimmermann
- Job-crafting aneb jak si správně nadesignovat svou práci inspiruje zaměstnance firemní psycholožka Kristýna Cetkovská
- Sebekoučink, kterým provází firemní koučka Nikola Šraibová
- Bossing & Mobbing, tedy šikana na pracovišti, kterým se zabývá psycholožka Zuzana Jochmannová
- Kariéra versus rodičovství se zkušenou psycholožkou Martinou Mikeskovou
- Dechová cvičení s psycholožkou Zuzanou Donáthovou
- Digitální detox v podání lékaře Adama Kulhánka
- Aktivní naslouchání v týmu s psycholožkou Zuzanou Hanákovou.
Nejčastější témata, která zaměstnanci řešili:
- 22 % - stres, úzkost, panické ataky
- 19 % - osobnostní rozvoj a sebevědomí
- 18 % - vztahy a rodina
- 6 % - komunikační dovednosti
- 5 % - syndrom vyhoření
- 30 % - ostatní
Bariéry zavedení well-being programů ve firmě
Obsahově jsou témata jasná, ale jak skutečně prolomit bariéry zavedení péče o duševní zdraví zaměstnanců? Mějte po ruce data, provádějte pravidelné firemní průzkumy, sledujte mezinárodní výzkumy a studie, vyčíslujte dopady konkrétně ve vaší firmě. Janina Dvořáková, co-founder Soulmio doplňuje, co se osvědčilo během její kariéry:
„Rozvíjejte zdravou firemní kulturu a mluvte o duševním zdraví bez předsudků. Pokud jste v roli manažera nebo team leadera, sami jděte svým lidem příkladem a sdílejte i vlastní zkušenosti.“
Zdůraznila několik dalších konkrétních tipů a taktik:
- Pojmenujte a nastavte si firemní hodnoty a kultivujte její kulturu: Definování jasných firemních hodnot je zásadním prvkem pro vytvoření prostředí, kde se zaměstnanci cítí spjati s cíli a hodnotami své firmy.
- Normalizujte pocity: V naší firmě je OK nebýt OK: Tento přístup zdůrazňuje důležitost otevřeného a empatického prostředí, kde zaměstnanci mohou sdílet své pocity a obavy, aniž by se báli stigmatizace.
- Sdílejte s ostatními prožívání podobných situací: Společné sdílení zkušeností a strategií na zvládání náročných situací může poskytnout emocionální podporu a vytvořit pocit komunity.
- Vytvářejte psychologické bezpečí v týmu: Toto zahrnuje vytvoření prostředí, kde lidé cítí, že mohou vyjádřit své myšlenky a názory bez obavy z negativního ohodnocení.
- Průběžně dávejte zpětnou vazbu: Konstruktivní zpětná vazba je klíčovým nástrojem pro osobní a profesní růst zaměstnanců. Měla by být pravidelná a pozitivní.
- Pokud dáváte lidem svobodu, ujistěte se, že chápou s tím spojenou zodpovědnost: Důležitost jasné a srozumitelnost komunikace ohledně očekávání a zodpovědnosti, které jdou ruku v ruce s autonomií.
Simona Zábržová, zakladatelka Soulmio, doplňuje: „Při změnách ve firmě nebo komunikaci něčeho důležitého identifikujte firemní influencery, kteří vám se změnami či zavedením nových výzev pomohou: Identifikace těchto klíčových jednotlivců může usnadnit šíření pozitivního vlivu a podpory v rámci celé firmy.“
Vnímáte-li u svých kolegů nějaké změny, nediagnostikujte a neútočte, pouze nasměrujte na pomoc odborníka. Důležité je vždy respektovat soukromí a citlivost témat týkajících se právě duševního zdraví.