Francie v květnu spustila plošný dotační program, v rámci kterého všem 18letým teenagerům rozdala 300 eur (necelých osm tisíc korun), za které si mohli dopřát návštěvu kulturních akcí. V rámci programu mohli mladí nakupovat i kulturní předměty. A právě toho drtivá většina z nich využila – za peníze si teenageři nakoupili komiksy.
Až 800 tisíc lidí ve věku 18 let si mohlo ve Francii od května stáhnout kulturní aplikaci, v rámci které dostali mladí uživatelé od státu v přepočtu téměř osm tisíc korun. Mohli tak peníze pomocí aplikace utratit v divadlech, muzeích, kinech, na výstavách či na uměleckých kurzech. A snad tím i trochu oživit covidem zmražený kulturní sektor, ačkoli to nebylo prvotním záměrem programu.
Jenže 18letí si dotační smršť vyložili po svém a do front na výstavách se příliš nehrnuli. Místo toho obdarovaní utratili peníze v 75 procentech případů za knihy, z toho ve dvou třetinách případů nakupovali mangu. To je osobitým stylem kreslený japonský komiks, který je populární po celém světě. O svérázných nákupech francouzské mládeže napsal i americký deník The New York Times.
Peníze na mangu
Americký deník aplikaci s původním názvem Kulturní pas překřtil na Manga pas. Fascinace japonským komiksem je totiž ve Francii obrovská. Mladí tak v rámci státního programu raději nakupovali již oblíbené umělecké produkty a příliš se jim nechtělo objevovat nové a neznámé umělce na výstavách.
Někteří tak program francouzského prezidenta Emmanuela Macrona kritizují za to, že vyházel miliony z okna. Oponenti také Macrona podezřívají, že si chtěl jen mladé koupit a zajistit si jejich hlas v prezidentských volbách příští rok.
Samotní teenageři jsou ale nadšení. Stejně tak majitelé knihkupectví, kteří pozorují, že se díky státnímu programu mladí více zajímají o kulturu a více čtou.