360° - 30.5. v 21:59
Doprava v Praze je nadále velmi palčivé téma. Primátor Zdeněk Hřib (Piráti) však v pořadu 360° na CNN Prima NEWS mínil, že se pro pohodlí motoristů nikdy nedělalo tolik jako za současné koalice. Jako příklad uvedl opravu Barrandovského mostu či výstavbu P+R parkovišť. Od Petra Macinky (Motoristé sobě) si však vyslechl pouze kritiku. Podle něj vedení města motoristy šikanuje.
Macinka, který je dlouholetým spolupracovníkem exprezidenta Václava Klause, prohlásil, že se vedení Prahy k motoristům chová obzvlášť nepřátelsky. „Proto se nelze divit, že určité skupině lidí, kterou reprezentuji, došla trpělivost a chceme říci dost pirátskému způsobu řešení dopravy. MHD není všespásná. Když se omezuje doprava ve městě, kde je hodně aut, zužují se silnice a znepříjemňuje se jízda autem, je to šikana řidičů. To by mělo skončit,“ uvedl zakladatel strany Motoristé sobě, která bude kandidovat v komunálních volbách.
S kritikou však Hřib nesouhlasil. „Zácpy jsou kvůli tomu, že je zde nadměrně aut. Pro motoristy se toho nedělalo nikdy tolik jako za této koalice. Příkladem Městský okruh, kde se dělal průzkum, aby mohl být pod zemí a bylo možné stavbu povolit. Dále Pražský okruh, na který sice primátor nemá přímý vliv, ale vykupujeme pro něj pozemky. Postavili jsme rekordní množství P+R parkovišť,“ vyjmenovával primátor. Následně připomněl opravu Barrandovského mostu. „Pro koho si myslíte, že se opravuje? Pro motoristy, aby s nimi nespadl do Vltavy,“ zdůraznil.
Podle Macinky byla Hřibova řeč „dojemná“. „Celé čtyři roky se zde projektuje, dělají se průzkumy a malují plány. Do silnice se nekopne a když, tak náhle ubyde jeden pruh pro automobily a vznikne nový pro cyklisty. Pokud tohle má pomoci motoristům, tak je to šílené,“ pokračoval kriticky Macinka. Za absurdní považuje i to, že cyklopruhy vznikají v místech, kde již cyklostezky – například podél Vltavy – existují. „Vadí nám řada zbytečných opatření, která mají za cíl znepříjemňovat jízdu autem. Tomu chceme zamezit,“ vzkázal.
Tato slova však Hřib označil za nesmysl. „Nikomu se nesnažíme znepříjemnit jízdu. Když se opravuje – a za předchůdců se neopravovalo – tak musíme udělat uzavírky. U cyklopruhů lidé nechápou zákon o 1,5metrovém předjíždění. Cyklopruh umožňuje silnici projet rychleji,“ vysvětlil.
Absurdní odpor vůči přechodům
Ani takové vyjádření však Macinku o změně názoru nepřesvědčilo. „Budeme usilovat o to, aby došlo k návratu do původního stavu. Na nelogických místech přibývají přechody pro chodce. Proč v místě, kde je podchod, jako na magistrále, je přechod? Tam chodec nepatří. Pokud vaše vláda namaluje u Hlavního nádraží přechod, budeme chtít, aby tam nebyl,“ slíbil.
Hřib však vzápětí začal mluvit o přechodu u Národního muzea, který už existuje. Podle něj nijak nezasahuje do provozu na magistrále. „Je to hezký příklad, kde auta na nic nečekají. Již dříve tam byl semafor, teď, když svítí červená pro auta, mohou lidé přejít, aniž by museli lézt do podchodu,“ uzavřel s tím, že se Macinka má „absurdní odpor vůči přechodům“.