
Způsobil tragický pád letu Air India úmyslně pilot?
Tragická havárie letadla Air India, při které v červenci zahynulo nejméně 260 lidí, obnovila desetiletí trvající debatu v leteckém průmyslu. Spekuluje se o instalaci videokamer, které by monitorovaly činnost pilotů. Doplňovaly by tak zvukové záznamy z kokpitu a letové údaje, píše CNN. Někteří piloti jsou ale proti a mají obavy z narušení soukromí.
Jedním ze zastánců kamer v kokpitu je podle CNN bývalý pilot a šéf Mezinárodní asociace leteckých dopravců Willie Walsh, který ve středu v Singapuru uvedl, že pro instalaci videokamer v kokpitech letadel existují pádné argumenty.
K TÉMATU: Od startu k nehodě uplynulo jen 30 sekund. Záběry ukazují tragický pád letadla v Indii
Letečtí odborníci míní, že předběžná zpráva indického Úřadu pro vyšetřování leteckých nehod (AAIB) oprávněně vyvolává otázky, zda jeden z pilotů letu Air India 171 několik sekund po vzletu úmyslně nepřerušil přívod paliva do motorů. „Na základě toho mála, co zatím víme, je docela možné, že videozáznam by vedle hlasového záznamu významně pomohl při prošetřování otázky duševního zdraví (posádky),“ uvedl Walsh.
Videozáznam například pomohl při vyšetřování havárie vrtulníku Robinson R66 v roce 2023. Ve zprávě Australského úřadu pro bezpečnost dopravy (ATSB), která byla zveřejněna 18 dní po havárii letu Air India, jej vyšetřovatelé označili za „neocenitelný“. Video totiž ukázalo, že „pilot byl po většinu času zaneprázdněn úkoly nesouvisejícími s létáním, konkrétně používáním mobilního telefonu a konzumací jídla a nápojů“. ATSB zároveň ocenil společnost Robinson Helicopters, že poskytla záznam kamer, a uvedl, že vyzývá ostatní výrobce, aby zvážili bezpečnostní výhody takových opatření.
Už v roce 2000 vyzval předseda amerického Národního úřadu pro bezpečnost dopravy (NTSB) Jim Hall Federální úřad pro letectví, aby komerční letadla měla v kokpitu kamery. Reagoval na havárii letu Egyptair 990 v roce 1999, kdy podle NTSB první důstojník úmyslně způsobil havárii Boeingu 767 a zabil tak úmyslně všech 217 lidí na palubě. „V rovnováze mezi soukromím a bezpečností se váhy jednoznačně přiklánějí k bezpečnosti. Ochrana cestujících je povinností,“ řekl expert na leteckou bezpečnost a bývalý pilot komerční letecké společnosti John Nance.
Námitky pilotů
Americké odbory pilotů, jako jsou Air Line Pilots Association (ALPA) či Allied Pilots Association (APA), tvrdí, že hlasové a datové záznamníky již poskytují dostatek informací k určení příčiny havárie. Kamery by podle nich narušovaly soukromí posádky a záznamy by byly zneužitelné.
Podle mluvčího APA Dennise Tajera jsou požadavky na kamery v kokpitu pochopitelnou reakcí na stres z toho, že bezprostředně po nehodě není jasné, co ji způsobilo. „Chápu počáteční reakci, že čím více informací, tím lépe, ale vyšetřovatelé již mají dostatek údajů k adekvátnímu určení příčiny nehody, takže kamery nejsou nutné,“ řekl. Dodal, že kvůli bezpečnějšímu létání by měly být vylepšeny současné bezpečnostní systémy tak, aby zaznamenávaly kvalitnější data.
Podle odborníka na bezpečnost letectví, bývalého pilota a někdejšího výkonného předsedu ALPA pro bezpečnost letectví Johna Coxe existují také obavy, že by záznamy mohly být použity leteckými společnostmi k disciplinárním opatřením nebo že by video mohlo být po havárii zveřejněno. „Smrt pilota vysílaná ve zprávách není něco, čím by si měla jeho rodina procházet,“ sdělil s tím. Pokud by však byla zajištěna důvěrnost záznamů, s instalací kamer by souhlasil.
Mezinárodní federace asociací pilotů leteckých společností (IFALPA) je ale ohledně zajištění důvěrnosti videozáznamů z kokpitu skeptická. „Vzhledem k vysoké poptávce po senzačních snímcích nemá IFALPA absolutně žádné pochybnosti o tom, že ochrana dat (z leteckého záznamového zařízení), která mohou obsahovat identifikovatelné snímky členů letové posádky, by nebyla zajištěna,“ uvedla organizace ve svém prohlášení.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Nové záběry ukazují, jak muže nasál v Bergamu motor letadla. Personál si v hrůze zakrýval oči