PARTIE TEREZIE TOMÁNKOVÉ, Partie - K.Havlíček, J.Skopeček, M.Výborný, D.Klimeš, R.Hábl, V.Plášil - 17.5. v 12:00
Vláda zvládla zdravotnickou fázi koronavirové krize. Pro obstojné přežití ekonomiky ale dělá málo. Je to spíše nablýskané navenek, reálná pomoc vázne, shodli se Marek Výborný (KDU-ČSL) a Jan Skopeček (ODS) v Partii televize CNN Prima NEWS. Ministr průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček (za ANO) je naopak přesvědčen, že vláda dělá, co může.
Karel Havlíček odmítl, že by vládní pomoc podnikatelům v době koronavirové krize byla nedostatečná. „Neříkám, že všechno děláme geniálně, rozhodují ale výsledky,“ řekl v neděli v pořadu Partie Terezie Tománkové. Podle něho je důležité, že se podařilo ochránit zdraví, až pak mohlo přijít uvolňování ekonomiky.
„Teprve třetím krokem je ekonomická podpora,“ dodal. Vysvětlil také, proč se program Covid 3 dosud nespustil. „Musíme dodržovat také nějaké zákony a čekali jsme na notifikaci z Evropské komise, která dorazila v pátek. V pondělí to schválíme na vládě, pak to v řádu hodin vypíše Českomoravská záruční a rozvojová banka. Covid 3 by měl být velmi efektivní,“ doplnil Havlíček.
Opoziční poslanci Marek Výrobný a Jan Skopeček ale tvrdili, že stát mohl firmám spoustu peněz ponechat už jen tím, že by jim dovolil odklady plateb různých daní a odvodů. „Na sociální a zdravotní teď firmy nemusí odvádět ani korunu,“ bránil se Havlíček. Výborný ovšem vyjádřil obavu nad tím, co přijde v létě. Vláda podle něho nemá plán, jak ekonomiku nastartovat.
„Velký problém vidím v sektoru cestovního ruchu, kde je ohroženo 240 tisíc pracovních míst,“ řekl. „Nezaměstnanost určitě poroste, jen k tomu dojde se zpožděním. Navrhujeme, aby došlo ke snížení vysokého zdanění práce. To je náš recept, jak motivovat firmy, aby co nejvíce lidí zůstalo v práci,“ přidal se Skopeček.
Vyčistěme exekuce
Politici se dotkli rovněž otázky exekucí. Vymahačům dluhů momentálně v Česku čelí přes 800 tisíc lidí a celkový počet exekucí převyšuje čtyři miliony. V souvislosti s nastupující ekonomickou krizí hrozí „pandemie“ exekucí. „Je bohužel jistota, že lidí v exekucích přibude a že to nejvíce dopade na střední třídu. Proto musíme co nejdříve dokončit novelizaci exekučního řádu tak, aby se řeklo, že se splatí dluhy, ale penále nemůže jít do astronomických výšin,“ řekl Marek Výborný.
Ministr průmyslu a obchodu, dopravy Karel Havlíček (za ANO) Zdroj: CNN Prima NEWS
Prezident Exekutorské komory Vladimír Plášil Zdroj: CNN Prima NEWS
Marek Výborný (KDU-ČSL) Zdroj: CNN Prima NEWS
Partie Terezie Tománkové Zdroj: CNN Prima NEWS
Partie Terezie Tománkové Zdroj: CNN Prima NEWS
komentátor Aktuálně.cz David Klimeš Zdroj: CNN Prima NEWS
Marek Výborný (KDU-ČSL), David Klimeš, Karel Havlíček (za ANO) Zdroj: CNN Prima NEWS
Jan Skopeček (ODS) Zdroj: CNN Prima NEWS
Partie Terezie Tománkové Zdroj: CNN Prima NEWS
Partie Terezie Tománkové Zdroj: CNN Prima NEWS
S tím souhlasil i Radek Hábl z Institutu prevence a řešení zadlužení, jenž do diskuse krátce vstoupil. „Očekáváme výrazný nárůst exekucí. Bude to mít podobný průběh jako při minulé ekonomické krizi v letech 2008 a 2009. Převážně to dopadne na střední třídu. Budou to lidé, kteří si dosud nedokázali představit, že takové problémy mohou mít,“ řekl. Podle Hábla je nutné zbavit exekuční systém nevymahatelných dluhů. „Musíme to ale dobře zmapovat a zvážit, za jakých podmínek ty exekuce budou zastaveny,“ doplnil prezident Exekutorské komory Vladimír Plášil, jenž se k Partii také dálkově připojil.
Stát neumí řídit firmu
Diskutovalo se také o ekonomické situaci aerolinek Smartwings. Karel Havlíček zopakoval, že existuje několik možností, co s leteckou společností bude. „Netvrdíme, že do Smartwings musí stát majetkově vstoupit. Je to pouze jedna z variant, a to za předpokladu, že by to nestálo nic. Já přece nemohu vystupovat tak, že se budu dívat, jak ta firma padne, hájím zájmy průmyslu a dopravy. Na Smartwings jsou navázáni další výrobci,“ hájil ministr státní podporu majoritnímu vlastníkovi ČSA. „Kdybych chtěl použít slova jedné ministryně, řekl bych, že Smartwings měly mít vatu,“ opáčil Marek Výborný.
Podle něho by byla státní pomoc Smartwings nebezpečný precedent, protože stát nemá objektivně žádný strategický zájem, aby podporoval tuto společnost. „Netušíme, co tam je za závazky, které by na stát vypadly,“ dodal. Jan Skopeček připomněl, že stát už jednou ČSA vlastnil a ukázalo se, že stát zkrátka řídit firmu neumí. „Něco se snad od té doby změnilo? Pokud by stát do Smartwings vstoupil, došlo by pouze k přenesení ztráty ze soukromé společnosti na daňové poplatníky. Nejde, aby stát na zavolání pomáhal velkým a přitom ignoroval malé a střední,“ uzavřel poslanec ODS.