Opatření mě štve od samého začátku. Mám strach z toho, jaká bude situace v automobilovém průmyslu a v dostupnosti automobilů po roce 2035 nejen v České republice. V pořadu 360° na CNN Prima NEWS takto reagoval poslanec Jiří Havránek (ODS) na chystaný zákaz spalovacích motorů. Stejné obavy vyjádřil také poslanec Jan Hrnčíř (SPD). Ten dokonce vzkázal, že rozhodnutí automobilový průmysl zabije a bude silnou ranou pro občany. Evropský parlament příslušnou normu stanovující zákaz od roku 2035 schválil v úterý.
„Opatření mě štve od samého začátku. Mám strach z toho, jaká bude situace v automobilovém průmyslu jako výrazném zaměstnavateli a perle Evropy po roce 2035. Stejně tak se obávám, jak to bude s dostupností automobilů nejen v Česku. Jedná se o velké milníky, které jsou před námi – dostupnost alternativních paliv a elektrovozů pro běžné spotřebitele,“ podotkl Havránek ke konci spalovacích motorů.
Obdobně reagoval také Hrnčíř. „Je to obrovská rána pro naši ekonomiku i občany. Pokud se zakážou spalovací motory, tak se dostupnost automobilů pro běžného člověka sníží. Celé finále hlasování připravila vláda Petra Fialy (ODS). Bylo to naše předsednictví a nachystali to tak, aniž by mysleli na naše podmínky a požadavky,“ kritizoval poslanec.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Dražší auta, paliva i nové domy. Co by pro Čechy znamenal konec spalovacích motorů?
Zmínil také normu Euro 7, která se týká emisí. „Pokud se zavede, tak se obávám, že se ústupky příliš nevyjednají. Už to nebude jen o emisích, ale také o brzdovém obložení, brzdových kapalinách. Emise by se měly měřit on-line, nejen na kontrolách. To výrazně zvýší cenu. Obávám se, že tohle automobilový průmysl zabije,“ pokračoval.
Ve všech uvedených aspektech Havránek se svým kolegou ze Sněmovny souhlasil, s výjimkou kritiky vlády. „Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) jednal na úrovni Evropské komise minulý týden, ve Sněmovně ve výboru pak bylo přijato usnesení, které tuto normu odmítá jako naprosto nesplnitelnou. Je to nereálné a souvisí to s tím, co zaznělo – zvyšování cen aut, jejich kontroly, oděrky, brzdové obložení... Za mě je to naprostý nonsens,“ podotkl.
Dodal, že klíčové pro budoucnost českého automobilového průmyslu budou investiční dopady do takzvaných Gigafactory. „Myslím, že je to důležité pro to, aby byla zachována pracovní místa v České republika v autoprůmyslu,“ doplnil. Hrnčíř následně zmínil, že elektromobily ještě dlouho nebudou mít takové parametry, aby vydržely například i v zimě. „Kdo ho má, tak ví, že v zimě kapacita a dojezd auta velmi rychle klesá. Ve vývoji stále nejsou ani takové baterie nebo technologie, které by to výrazně změnily,“ uzavřel.
Evropský parlament definitivně schválil dohodu s členskými státy Evropské unie o nové normě o nulových emisích v úterý. Předloha počítá s tím, že od roku 2035 má být v členských zemích prakticky nemožné pořídit si nový automobil na benzin či naftu.