Není divu, že potenciální rušivý dopad umělé inteligence znepokojuje některé vedoucí pracovníky v oblasti HR. Ozývají se hlasy, které tvrdí, že umělá inteligence odstraní potřebu lidské práce, čímž se většina z nás stane nadbytečnými. Údajně se to týká zejména těch, kteří řídí lidi. Tato vyhlídka by mohla zpanikařit i toho nejpragmatičtějšího personalistu.
Stejně jako u každé nově vznikající a převratné technologie se i nyní potenciální přínosy umělé inteligence poměřují s četnými, nikoli bezvýznamnými riziky. Myslím, že je to velmi vzrušující doba pro práci v HR. Zdaleka se necítíme ohroženi, ale musíme promýšlet a zmírňovat rizika a zároveň využívat příležitosti, které umělá inteligence představuje. Pro naši profesi je to skvělá příležitost, jak pomoci vést transformaci a změnu a přispět k celkovému obchodnímu úspěchu.
Přistupujme ke změnám a novinkám s kritickým myšlením
Abychom toho dosáhli, musíme se nejprve ujistit, že rozumíme co nejvíce datům, umělé inteligenci a technologiím strojového učení. To neznamená, že se musíme stát technologickými mágy, ale musíme se důkladně podívat na to, co umělá inteligence dokáže, v jakých kontextech ji lze použít, a pracovat na zmírnění nezamýšlených důsledků jejího používání v našich podnicích. Všichni neseme odpovědnost za to, abychom se vzdělávali, rozuměli připravované legislativě, zvažovali etiku, odpovědnost, transparentnost a zaujatost a chápali, jaký dopad to bude mít na naše zákazníky, společnost, strategie uvádění na trh, lidi a produktivitu.
ČTĚTE TAKÉ: Nedělejte chyby slabých lídrů. Co podřízené nejvíce štve a kdo za to může?
S hlubším pochopením způsobu, jakým tato technologie funguje, a makroprostředí, ve kterém může a měla by být aplikována, můžeme lépe rozhodovat o konkrétním softwaru umělé inteligence, který se naše podniky rozhodnou přijmout. Když mluvíme s dodavateli, musíme vědět, jak byla technologie vyvinuta a za jakým účelem byla vytvořena, a hlavně musíme identifikovat data, na kterých byla trénována.
Nečistá nebo chybějící data a špatné školení povedou k dezinformacím a předsudkům. Využití technologie pro použití, pro které nebyla původně zamýšlena a testována, povede ke zkreslení a nezamýšleným důsledkům. My lidé jsme ze své podstaty zaujatí, což nás nutí odhalit jakoukoli záměrnou zaujatost, která může existovat v datech nebo rozhodování. Obvykle je to naše programování a data, která se používají k vytváření těchto aplikací, což může přispět ke zkreslení. Nesmíme brát věci za bernou minci a zajistit, abychom kriticky hodnotili výstupy.
HR bude v čele transformace organizací
HR je na prahu změn a některé funkce v něm se budou zmenšovat, dokonce zanikat, zatímco jiné porostou. Naštěstí zmizí mnoho opakujících se administrativních úkolů, ale přibudou širší strategické procesy a úkoly analýzy dat. Podnikové struktury se nevyhnutelně změní, což bude mít dopad na organizační dynamiku a chování. Naším úkolem bude zajistit, abychom měli ty správné lidi s odpovídajícími odbornými znalostmi zaměstnané v rolích, které jsou pro obchodní úspěch nejvhodnější. A budeme se učit za pochodu, protože umělá inteligence je stále v plenkách.
Jednou z našich silných stránek jako personalistů je schopnost kritického myšlení, což bude v tomto novém světě vysoce ceněná dovednost. Když tedy například umělá inteligence navrhne postup, musíme se zamyslet nad tím, jak k tomuto závěru dospěla, a položit si otázku na inherentní rozmanitost souboru dat nebo na rizika, která její rozhodnutí představuje. Další silnou stránkou personalistů je pochopení složitosti lidí a aspektů řízení a zavádění změn chování a nových způsobů práce. Způsob, jakým budou téměř všechny role vykonávat svou práci, se v nadcházejících měsících a letech změní a HR má ideální předpoklady k tomu, aby tuto transformaci v rámci organizace vedlo.
Dobrým začátkem je zřízení rady pro řízení a etiku umělé inteligence, která prozkoumá, jak organizace zvažuje etické důsledky, jak bude upřednostňovat a vyhodnocovat případy použití a co dělá pro to, aby se připravila na začlenění umělé inteligence. Ty mohou zajistit, že všechny funkce v rámci podniku budou mít z používání umělé inteligence optimální výsledky. Musí být zavedena dostatečná rozmanitost myšlení jak v řídících radách, tak v týmech pro výběr a realizaci veřejných zakázek, protože jedna osoba může zachytit něco, co jiná osoba nevidí, a to kvůli svému odlišnému zázemí a zkušenostem. Náš osobitý lidský přínos je neocenitelný.
AI doplní lidské dovednosti
Věřím, že umělá inteligence doplní naše lidské dovednosti. Například při náboru může být umělá inteligence mocným nástrojem. Tam, kde se dříve technologie používaly především k prověřování lidí, nyní umělá inteligence, pokud je používána správným způsobem, otevírá příležitosti, zejména pro talenty s různým zázemím, tím, že pomáhá identifikovat lidi se správnými dovednostmi pro danou pozici z širšího okruhu talentů, a technologie se neustále zlepšuje. Stále budeme muset mluvit s kandidáty, takže zatímco umělá inteligence může pomoci s prvkem sourcingu, kvalifikovaný a zkušený člověk s nimi bude muset vést skutečnou konverzaci.
Umělá inteligence také zlepšuje vzdělávací zkušenosti a výrazně zlepšuje způsob, jakým můžeme rozvíjet zaměstnance. Může poskytnout vysoce personalizovanou vzdělávací zkušenost – virtuálního osobního kariérního kouče, který pomáhá lidem porozumět jejich vlastním individuálním dovednostem a vzdělávacím potřebám.
Poskytne snadnější přístup ke znalostním databázím s informacemi na dosah ruky, pomůže lidem řídit jejich vlastní kariéru a rozvoj, a může dokonce pomoci s tvorbou obsahu a osobní zpětnou vazbou (například v oblasti prezentačních dovedností). Jako společenské bytosti máme stále velkou hodnotu z učení mezi lidmi, takže věřím, že bude stále existovat touha po živém, osobním školení a koučování.
AI posune celoživotní vzdělávání a spolupráci napříč týmy
Na strategičtější úrovni potřebují podniky lidi, kteří dokážou holisticky posoudit a upřednostnit dovednosti v celé organizaci. Se správnými daty může umělá inteligence změnit efektivitu HR reportingu a analýzy, ale v centru posuzování a implementace důležitých rozhodnutí bude člověk.
Nepochybně čelíme masivní agendě zvyšování kvalifikace, a to jak v rámci našeho vlastního personálního oddělení, tak v rámci našich organizací, protože téměř žádná pozice neunikne dopadu umělé inteligence. Naše porozumění technologickým, etickým a právním důsledkům a vývoji umělé inteligence bude vyžadovat, abychom v rámci našich podniků spolupracovali s kolegy z oblasti IT a správy a řízení úžeji než kdykoli předtím.
Jako lídři v oblasti HR máme příležitost být průkopníky, vzdělávat se, abychom pomohli našim generálním ředitelům, vedoucím týmům a širšímu představenstvu lépe porozumět novým technologiím. Můžeme usnadnit úspěšný přechod a transformaci napříč všemi podnikovými procesy, nejen v rámci funkcí HR, a zajistit, abychom zůstali důležití a klíčoví i v éře umělé inteligence.
Text: Katie Obi, personální ředitelka, společnost OneAdvanced. Zdroj: CIPD
- People Management Forum je největší HR sdružení v ČR.
- Více než 30 let pomáhá měnit přítomnost i budoucnost HR.
- Vydává časopis HR forum plný inspirace, jak rozvíjet a vést druhé i sami sebe.
- Ukázkové číslo časopisu na https://hrforum.munipolis.cz/p/aktualni-cislo