Společnost Mondi Štětí, největší výrobce papírových obalů a buničiny na českém trhu, rozšiřuje výrobu udržitelných produktů. Díky investici ve výši 10 miliard korun najde uplatnění na desítkách různých pozic napříč odděleními od výroby až po administrativu bezmála 200 lidí. Kde a jak společnost hledá nové pracovníky a pracovnice, když trh práce je v ČR dlouhodobě napjatý? HR forum se ptalo Hany Velíškové, HR ředitelky společnosti Mondi Štětí.
Se zprovozněním nové výrobní linky v Mondi Štětí hodláte nabrat 200 nových zaměstnanců. Za jak dlouho dobu je potřebujete nabrat? A dá se to stihnout za situace, v níž je český trh práce?
Cíle náboru jsou rozloženy na následujících 12 měsíců a daří se je plnit. Rozjeli jsme velkou náborovou kampaň, jsme vidět a slyšet, takže uchazečky a uchazeči se nám hlásí. Nicméně nepopírám, že sehnat stovky nových lidí je výzva. Štětí je sice součástí Ústeckého kraje, ale leží velmi blízko kraji Středočeskému, kde je dlouhodobě nízká nezaměstnanost.
ČTĚTE TAKÉ: Brigáda při studiu? Nejen příjemný přivýdělek, pomůže i při hledání zaměstnání
Jaké profese potřebujete obsadit?
Uplatnění najdou lidé na desítkách různých pozic od výroby až po administrativu. Přímo do provozu hledáme zaměstnankyně a zaměstnance například na operátorské pozice nebo do elektroúdržby. V případě administrativy se jedná o pozice v oddělení zákaznického servisu, logistiky, kvality a v řadě dalších. Všechny volné pozice jsou otevřené nejen mužům, ale i ženám, i ve výrobě.
Které se obsazují nejobtížněji?
Rozhodně se obtížněji obsazují pozice ve výrobě než v administrativě. Jednak je to kvůli celkově nižší ochotě pracovat v nepřetržitém směnném provozu a také je obecně známo, že na českém trhu práce je velký nedostatek lidí s technickým vzděláním všech úrovní. Reagujeme na to nabídkou rekvalifikace. Naše nováčky jsme ochotni a schopni vše potřebné naučit jak pomocí našeho vzdělávání, tak díky mentoringu zkušených kolegyň a kolegů.
Kde kandidáty hledáte. A co se vám osvědčuje?
Naším nejlepším zdrojem jsou naši vlastní zaměstnanci a jejich doporučení na potenciální nové kolegy/ně. Spoléháme ale samozřejmě také na klasické náborové kanály a navíc jsme spustili novou kampaň. Uvědomujeme si, že s tak ambiciózním cílem musíme zvýšit šance, že se o naší nabídce potenciální kandidáti a kandidátky dozvědí. Lidé, kteří se pohybují v okolí Štětí, určitě narazí na naše billboardy, uvidí polepené autobusy nebo plakátky ve vlacích. A nově nabízíme odměnu i pro ty, kdo nám tip na nového kolegu dají, přestože k nám sami nastoupit nemohou.
Co novým zaměstnancům nabízíte, abyste je nalákali a získali?
V první řadě je naším lákadlem možnost být součástí dynamicky se rozvíjející společnosti a skvělá atmosféra. V loňském roce jsme získali titul pro nejlepšího zaměstnavatele v ČR a na první příčce jsme se umístili i v kategorii Férový zaměstnavatel s dobrou atmosférou, která je založena na referencích zaměstnanců na Atmoskopu. Dále jsou to široké možnosti rozvoje včetně podpory rotací a kariérního růstu nejen v rámci Česka, ale v případě zájmu i do zahraničí. A v neposlední řadě je to skvělý plat a benefity – snažíme se být nejlépe platícím zaměstnavatelem v regionu.
Počítáte i s rekvalifikacemi, když to bude potřeba?
Samozřejmě, u většiny pozic v provozu počítáme se zaškolováním. Máme navíc vlastní papírenskou školu, díky níž si naše zaměstnankyně a zaměstnanci neustále zvyšují kvalifikaci.
Míříte i na studenty a absolventy škol? Máte pro ně programy?
Nabízíme možnost exkurzí už pro základní a střední školy a zároveň je možné domluvit i praxi, stáž nebo brigádu. Pro talentované absolventy vysokých škol máme speciální program Future Leaders, kam každý rok přijímáme několik studentek a studentů, kteří mají možnost během jednoho roku poznat různé provozy, aby si mohli vybrat pozici, která jim bude vyhovovat.
Na prvním místě je kombinace firemní kultury a vztahů ve firmě. Velkou pozornost věnujeme kvalitě leadershipu.
Stali jste se už několikrát zaměstnavatelem roku, patříte k nejatraktivnějším zaměstnavatelům v ČR – jak důležité to pro úspěch náboru je? Vnímají to uchazeči jako důležité při výběru zaměstnavatele?
Naše zaměstnavatelská ocenění vnímáme jako potvrzení kvalitní práce s lidmi. Rozhodně nám pomáhají přivádět do týmů schopné nováčky. Kdy uchazečkám a uchazečům říkáme, že jsme tím nejlepším místem pro práci, vidí, že to není jen naše tvrzení při náboru, ale objektivní realita. Často zmiňují, že si četli naše hodnocení na Atmoskopu, a že je přesvědčilo, aby se o práci u nás zajímali. A ze zpětné vazby našich stávajících kolegyň a kolegů víme, že i pro ně jsou ocenění společnosti Mondi v soutěži o nejlepší zaměstnavatele důležitá – jsou hrdí na to, že pracují v tak skvělé firmě.
Mladí preferují udržitelnost – i to může hrát při výběru zaměstnavatele roli – jak to je ve vašem případě?
V tomto ohledu se jim opravdu práce u nás může líbit. Papírenský stroj PS1 u nás v Mondi Štětí dokáže využít běžný sběrový papír a je jako jediný v rámci skupiny Mondi vyčleněný na výrobu speciálního papíru EcoVantage, který kombinuje recyklovaná a nová vlákna, přičemž podíl recyklovaného papíru může tvořit až 100 %. Z papíru se vyrábějí papírové tašky, na které můžete narazit např. v Penny Marketu, Lidlu nebo Tescu. Naším posláním je vyrábět papír a obaly „stvořené pro udržitelnost“. Všechny obaly a papírové výrobky vyráběné Mondi budou do roku 2025 znovu použitelné, recyklovatelné nebo kompostovatelné. Udržitelnost je také určující pro náš samotný provoz. Díky investicím do technologií jsme výrazně snížili a dále snižujeme dopad naší výroby na životní prostředí. Používáme téměř 80 % tepla z obnovitelných zdrojů, vyrábíme veškeré teplo, které potřebujeme v našich objektech, dokonce dodáváme teplo i městu Štětí. I elektřinu si vyrábíme přímo v našem areálu a ze sítě pochází jen 4 %.
Jak se stát atraktivním zaměstnavatelem – poradíte ostatním firmám?
Na prvním místě je kombinace firemní kultury a vztahů ve firmě. Velkou pozornost věnujeme kvalitě leadershipu. Manažerky a manažeři, kteří dokážou tým stmelovat a motivovat, jsou základem pro to, aby lidé byli v práci spokojení. A samozřejmě nelze zapomínat ani na odměňování. Proto udržujeme mzdy na kompetitivní úrovni a nabízíme benefity, které vyváží dojíždění nebo směnný provoz. Zaměstnanecké výhody přizpůsobujeme aktuální situaci, loni jsme například všem zaměstnancům přispěli částkou 12 tisíc na vyšší ceny energií.
Autorka: Alena Kazdová, šéfredaktorka HR forum
- People Management Forum je největší HR sdružení v ČR.
- Více než 30 let pomáhá měnit přítomnost i budoucnost HR.
- Vydává časopis HR forum plný inspirace, jak rozvíjet a vést druhé i sami sebe.
- Ukázkové číslo časopisu na https://hrforum.munipolis.cz/p/aktualni-cislo