Nevyvážený work-life balance, neférové odměňování, špatná firemní kultura, nemožnost růstu, pocit nedoceněnosti, nesoulad s firemními hodnotami. To jsou nejčastější důvody k odchodu ze zaměstnání, které uvádějí zahraniční i české průzkumy. Jedna dlouholetá stálice mezi nimi ještě chybí – špatný šéf či vedení. Co ale ten „špatný šéf“ pro lidi vlastně znamená?
Co je to, na co si lidé stěžují kamarádům, když přijde řeč na šéfa? A je vždycky chyba jen v něm? V tomto článku hledám odpovědi pro obě zmíněné strany.
K TÉMATU: Tajemství úspěšného lídra. Nezáleží na věku, vzdělání ani pohlaví, musí ale přinést i oběti
„Můj šéf si na práci na společném projektu přivedl svou přítelkyni. To by asi ničemu nevadilo, pokud by to nebylo tak, že ať už ona přijde s jakoukoli blbostí, on ji protlačí. Dnes je to tak, že co neprojde přes ni, neprojde vůbec, ačkoli ten, kdo projekt vede, je on. Opustit projekt v rámci firmy nemůžu a úplně se mi odejít taky nechce,“ popisuje mi Zuzana svou současnou pracovní situaci, když se jí ptám na to, co si myslí, že lidi štve na jejich šéfech.
Nejen umělá inteligence a Home Office. Podívejte se na hlavní trendy na trhu práce
Co nás v roce 2024 v oblasti HR čeká? Můžeme vyhlížet podobné výzvy jako v posledních několika letech, nebo se už blýská na lepší časy? Předpovědi se různí. Ať už jsou vaše vlastní vyhlídky pozitivní nebo vás čeká další urputný rok, pojďme se podívat, na jaké trendy byste určitě měli vsadit, aniž byste minuli cíl.
„Vadí mi, když mi šéf volá v sedm večer, abych opravila nedůležitý interní report, který jsem opravovala už třikrát. Nejhorší je, když si nevšimne, co všechno jsem udělala dobře, ale přijde za mnou s nějakým detailem, který je třeba opravit,“ odpovídá na stejnou otázku Natálie, studentka, která pracuje v marketingové agentuře.
„U jednoho z nich se nálada odvíjela třeba od výsledků sportovních utkání, neshod s manželkou nebo nesrovnalostí s nejvyšším vedením. Setkala jsem se i s nevhodnými narážkami na můj vzhled a vybírání lidí do týmu podle vzhledu. Naštvat mě dokázalo i to, když jeden z šéfů nedodržoval slíbené věci, ať už se to týkalo odměňování nebo povýšení,“ popisuje Anna, HR manažerka z telefonické společnosti.
Je to jako manželství
Příkladů toho, co se lidem nelíbí na jejich šéfech, existuje celá řada. Abychom se ale nedívali jen na to, jak hrozní jsou šéfové, je dobré podotknout, že každý z nás si pravděpodobně pamatuje šéfa, kterého měl opravdu rád. „Líbí se mi, když se můj šéf zajímá o mě a můj názor, když mi svěřuje věci, které sám umí, a nechává mě je zkoušet, když s ním můžu konzultovat svá řešení a když mě umí pozitivně motivovat,“ doplňuje Natálie svůj komentář o negativech něčím, co na svém šéfovi má ráda. „Moje současná šéfová je nejlepší šéfka, kterou jsem kdy v životě měla,“ dodává Anna, která si na předchozí nadřízené stěžovala.
Jak získat výjimečné zaměstnance? Čekat na nejlepší se nevyplácí, vysvětluje odbornice
Jak vypadají dnešní nábory nových pracovníků? Které benefity se vyplatí nabízet? Co je to polyworking? A jak se v čase proměnil náš pracovní „šatník“? O tom všem si povídáme s Barborou Tomšovskou, která je Managing Director ve společnosti Touchdown Czech Republic, která se zabývá executive search a manažerským poradenstvím.
Mnoho lidí v práci se svým šéfem tráví více času než se svým manželem či manželkou. „I v manželství jsme svědky mnoha rozvodů, a tak není nic příliš divného na tom, že někdo už nechce být se svým šéfem a chce z firmy odejít,“ doplňuje k tomu Mårten Runow, zakladatel společnosti Performia International. „V případě vztahu zaměstnanec-šéf je ale snazší ten problém vyřešit, protože v pracovním světě jsou daná striktnější pravidla chování, než je tomu v manželství,“ říká.
„Stejně jako je to u každého vztahu, i u vztahu podřízený-šéf by mělo jít o oboustranný zájem a snažení se o to, aby to fungovalo.“
I šéf se někdy cítí hrozně
Měla jsem asistentku, ve které jsem od začátku viděla potenciál. I když se některé její chyby v práci často opakovaly a já měla stále častěji dojem, že mi při našich setkáních neříká pravdu, pořád jsem se držela toho, že každý je přeci uvnitř dobrý a má šanci se zlepšit. Trvalo to až do chvíle, kdy sama dala výpověď a a já s hrůzou zjistila, že mě po celé firmě pomlouvala a že můj rok trvající pocit, že jsem šéf k ničemu, možná není až tak úplně oprávněný. Trvalo mi ještě dlouho se z toho oklepat a uvědomit si, že pocit méněcennosti do žádného – ani toho pracovního – vztahu nepatří. Pořád věřím, že v lidech je hlavně dobro a spousta skrytého potenciálu, jen si dávám pozor na své vlastní pocity.
Ptáte se, čí to je příběh? Můj vlastní. Chtěla jsem jím ukázat druhou stranu mince pro šéfy, které v první polovině tohoto článku popadl pocit, že nikdy nemohou být skvělým vedoucím. Nebojte, stejně jako je to u každého vztahu, i u vztahu podřízený-šéf by mělo jít o oboustranný zájem a snažení se o to, aby to fungovalo.
„Pamatujte si, že být dobrým šéfem je neustálý proces učení se a zlepšování. Pravidelně chtějte od svého týmu zpětnou vazbu a buďte otevření změně, když bude potřeba.“ - ChatGPT
Dva tipy pro šéfy
Když jsem si do programu ChatGPT zadala dotaz „Co bych měla dělat, abych byla dobrým šéfem?“, dostala jsem na první zadání dvanáct odpovědí a řekla si, že tohle nemůžu splnit, ani kdybych byla superhrdina. Veďte příkladem, nastavujte jasná očekávání, buďte podporující, dodávejte týmu energii, naučte se dobře zvládat problémy, buďte přizpůsobiví a tak dále. Naštěstí mě uklidnila poslední věta, kterou mi bezempatický robot empaticky napsal: „Pamatujte si, že být dobrým šéfem je neustálý proces učení se a zlepšování. Pravidelně chtějte od svého týmu zpětnou vazbu a buďte otevření změně, když bude potřeba.“ Uf!
Vyhořelí pracovníci ohrožují i váš byznys. Udržet je ve firmě a spokojené pomůžou tři rady
Rozhodnutí zákazníka zakoupit si produkt či službu ovlivňují velkou měrou emoce. Moment, na kterém mimořádně záleží, je konkrétní interakce se zaměstnanci – skutečnými tvářemi firmy. Proto je velmi důležité sledovat jejich motivaci, spokojenost, loajalitu. Podle průzkumu společnosti Microsoft Work Trend Index, který se každoročně zaměřuje na pracovní trh ve 31 zemích světa, včetně České republiky, se ale každý druhý pracovník v první linii cítí vyhořelý. A 45 % dokonce uvádí, že v příštím roce zvažuje změnu zaměstnavatele. Co mohou organizace udělat pro to, aby se jejich zaměstnanci cítili potřební, oceňovaní a důležití?
Co mi z těch všech článků, názorů a průzkumů výrazně vyniká jako doporučení pro šéfy? Jsou to dvě věci. První z nich je komunikace. To asi nikoho nepřekvapí. Co mě ale ujistilo o tom, že komunikace je klíč, je studie, o které napsal zakladatel a CEO společnosti Get Lighthouse Jason Evanish. Podle této studie zmínilo 69 % manažerů, že mají jako lídři obavy z nepříjemné komunikace se svými zaměstnanci. Na druhé straně přibližně 31 % zaměstnanců je do své práce opravdu zaangažovaných. Evanish tím poukázal na to, že existuje spojitost mezi dobrou a odvážnou komunikací lídrů s větší angažovaností a zapojením lidí v jejich týmech. Čím méně se tedy budeme obávat komunikovat se svými lidmi a jakoukoli nepříjemnost oslovíme a v klidu ji s nimi (samozřejmě mezi čtyřma očima) probereme, tím schopnější budeme my i naši lidé.
Dalo by se namítnout, že z některých lidí jejich opravdový názor prostě nevydolujete. To musím potvrdit, není to snadné. „Jako prevenci může vedoucí používat pozitivní komunikaci. Pokud na své obchodníky, techniky, podřízené v 90 % případů mluvíte pozitivně a s respektem, vytváříte tím ´bezpečný prostor v komunikaci´. Když potom přijde potřeba mluvit o nepříjemných věcech, většina zaměstnanců nemá tak velkou obavu říct pravdu. Lidé si zvyknou, že říct svůj názor nebo pravdu je normální a nečeká je za to dehonestující přístup,“ radí v tomhle případě Vlasta Opelková, ředitelka společnosti Business Success, která se svými lidmi právě šéfům v jejich vedení lidí pomáhá.
A jaké je to slíbené druhé doporučení, které mi ze mého pátrání vyšlo? Asi vás nepřekvapí, že je to produktivita a individuální přístup k lidem. „Šéf by měl být schopen spolupracovat se svými lidmi tak, aby dosahovali výsledků a stále se zlepšovali. To je jeho hlavní úkol. Když šéf vyžaduje výsledky, sám je má a je dobrý příkladem a zároveň rozumí svým lidem a tomu, že je každý jiný, bude tím šéfem, na kterého každý vzpomíná v dobrém,“ radí Mårten Runow.
Vzkaz pro šéfy i jejich lidi
Pokud jste dočetli až sem, je vidět, že máte opravdu zájem svůj vztah šéf-zaměstnanec zlepšit. Já se rozhodně řadím mezi vás a pořád budu hledat cesty, jak sebe i ostatní ještě posunout. Mým vzkazem pro šéfy je: Hlavně klid! Jste skvělí už jen proto, že chcete vědět, jak být lepší. Chtějte svým lidem porozumět a když máte něco nepříjemného na srdci, řekněte jim to. Když máte na srdci něco příjemného, řekněte jim o tom také. Pořád hledejte možnosti, jak se zlepšit a nezapomeňte sami sebe ocenit za to, co jste až do teď zvládli.
Můj vzkaz pro zaměstnance a podřízené zní: Nebojte se se svými šéfy mluvit a říct jim, co vás trápí. Chápejte, že šéf je taky člověk se svými vlastními problémy. Buďte iniciativní a přínosní natolik, že šéf vaši pomoc výrazně pocítí. Když chcete pochvalu, řekněte si o ní. A sem tam ji dejte i svému šéfovi – možná ji taky potřebuje.
Autor: Barbora Hartmannová, vedoucí komunikace, Performia
(zdroje: indeed.com, leaders.com, money.com, getlighthouse.com „Why Is Everyone Afraid at Work“)
- People Management Forum je největší HR sdružení v ČR.
- Více než 30 let pomáhá měnit přítomnost i budoucnost HR.
- Vydává časopis HR forum plný inspirace, jak rozvíjet a vést druhé i sami sebe.
- Ukázkové číslo časopisu na https://hrforum.munipolis.cz/p/aktualni-cislo