Interview PLUS, Vojtěch Forejtek - 27.8. v 15:42
Hledání práce už není, co bývalo. Všimli jste si? Situace na trhu práce dlouhodobě nahrává zaměstnancům. Firmy se při hledání posil ve velkém předhánějí, kdo nabídne lepší podmínky, důvodem je v mnoha případech až akutní nedostatek kvalifikovaných lidí. A zásadní roli hrají i moderní technologie. Například sociální sítě už dávno nejsou jen pro zábavu. Především ty profesně zaměřené nám umí zprostředkovat nabídky práce, o kterých bychom se jinak sotva dozvěděli. Je ovšem důležité se v nich orientovat a umět je používat k vlastnímu prospěchu. A to platí jak pro zaměstnance, tak i pro firmy. Pokud chcete vědět víc, čtěte dál. V pořadu Interview PLUS měl tentokrát hlavní slovo Vojtěch Forejtek, výkonný ředitel a spoluzakladatel společnosti Story Matters, podle kterého tou největší chybou, kterou můžeme v současnosti dělat, je nedat o sobě vědět.
Nezaměstnanost během letošního července mírně stoupla, přesto si mnozí náboráři řady firem v Česku marně lámou hlavu, kde najít tolik potřebné kvalifikované pracovníky. Proč? Odpověď nabízí Vojtěch Forejtek: „Myslím si, že to je tím, že nevyužívají potenciál systému práce, jak ty lidi kvalifikovaně hledat,“ uvádí zástupce společnosti Story Matters online ve vysílání CNN Prima NEWS. A pokračuje: „Ze zkušenosti můžeme říci, že dnes je nábor lidí o salesu... Dříve se lidé hlásili na pracovní pozici, dneska firmy nabízejí pracovní pozici kandidátovi.“
Ví, co říká. Společnost, kterou spolu založil, je postavená na pomoci firmám s náborem nových pracovních sil a generování obchodních jednání. Využívá například síť LinkedIn. Své klienty učí zorientovat se v ní a plně využívat její potenciál. Co by tedy každá firma měla udělat? „Hlavní potenciál je v tom vystrčit klíčové lidi vůči trhu... Pokud firma má nějakého team leadera, třeba ředitele obchodního týmu, a hledá obchodníky, tak ten ředitel by měl komunikovat za společnost směrem k těm obchodníkům... Tím bych začal. Potom je zásadní si na LinkedInu tvořit síť relevantních kontaktů, které buď ve společnosti mohou nastoupit, anebo je třeba potřebuje mít diverzifikované a tvořit vůči nim obsah. A když tvoří obsah, tak pak dokážou změřit, jak na něj lidi interagují, vůči komu mají vliv, a můžou je vyzvat k jednání.“
Všechny pohovory začínají na LinkedInu?
Podle zkušených HR manažerů je dnes profil na LinkedIn nezbytností. A zdá se, že už to začali chápat i zmínění zástupci firem, kteří se do budování profilů pouštějí sami.
„My je nemusíme přesvědčovat, trh je sám přesvědčil. Už sami zjišťují, že je to tak trošičku nutnost. Dřív byly na LinkedIn firmy, které tam měly jasnou přidanou hodnotu. Dneska už jednáme s firmami, které paradoxně říkají - ‚My tam zákazníka nemáme, ale mediální tlak je tak obrovský, že bychom LinkedIn měly mít.' A potom je tady druhá trendovost, a tou je západní svět. Pokud je dnes západní svět vaším zaměstnavatelem, říká: ‚Pokud jsi zaměstnanec od určité hierarchie výš, tak musíš být na LinkedIn dohledatelný,'“ říká Vojtěch Forejtek v pořadu Interview PLUS.
Kromě samotné existence na síti LinkedIn ale zmiňuje i schopnost plného využití jejího potenciálu. „Je tady možnost rozšířit si LinkedIn o prémiové účty. Pokud se bavíme o náborovém světě, tak si můžete pořídit náborová prémia, která disponují určitou vyhledávací funkcionalitou, která vám umožňuje lépe zacílit atd. Přesto si myslím, že nejdůležitějším prémiem, ať už je vaším cílem nábor lidí nebo sales, je prémiový účet Sales Navigator Advance, protože ten umožňuje obě varianty. A protože dneska vnímáme, že nábor je spíš obchod, tak obchodní prémiový účet slouží za mě ze všeho nejlépe.“
Hlavně nemlčet!
Za největší chybu výkonný ředitel společnosti Storymatters.online považuje neschopnost komunikovat — jak sám říká z obavy, že na ně trh není zvědavý.
„Největší chyba, kterou firmy dělají, je, že nedělají nic. Jsou spíš pasivními sledujícími a tím dávají obrovský prostor firmám, které se k akci odhodlaly. A pokud už se k akci odhodlají, dělají chyby například v samotném obsahu. LinkedIn má nějaké funkcionality, na základě některých se chová. A pokud se uživatel nechová podle jeho pravidel, tak to nemá rád a díky tomu ho třeba blokuje.“
ČTĚTE TAKÉ: Odborník na fitness: Fitko není o činkách. Je ostuda, že většinou neznáme svůj BQ
A jak docílit toho, že vás algoritmus naopak „má rád“? V první řadě je třeba mít optimalizovaný profil, radí zkušený profesionál. „To je za mě zásadní věc, protože ta sociální síť má ráda, když jí nic netajíme. A čím víc informací jí poskytneme, tím víc nám dává. Na základě toho tvořit kontaktní síť, protože to je jeden z aspektů, který algoritmus nejvíc hodnotí, jestli se spojujeme s novými lidmi nebo ne, a potom je to samotná naše aktivita. Pokud budeme tvořit obsah, bude nás mít radši, pokud se budeme víc zapojovat do diskuze s jinými lidmi, budeme se víc zajímat o aktivitu jiných lidí, bude nás mít o to více rád. A čtvrtý parametr je to, jak jsme vnímaní komunitou, to znamená, jestli se s námi jiní lidé chtějí spojovat a jestli naši žádost přijímají,“ vysvětluje Vojtěch Forejtek. „Na základě toho LinkedIn tvoří jakési naše zrcadlo, tomu se říká Social Selling Index, a tam sbíráme body plusové a minusové a čím těch bodů víc máme, tím více jsme v situaci, že nás LinkedIn má rád a víc nás doporučuje.“
V hlavní roli obsah: Fotky, videa i holý text
Jak zkušení uživatelé sociálních sítí vědí, jde na nich především o obsah. A to Vojtěch Forejtek potvrzuje i v případě profesního prostředí. Je tedy důležité aktivně přispívat a tak oslovovat potenciální kontakty. „Na LinkedInu standardně funguje nejlépe holý text, protože je to profesní sociální síť. A pokud je někdo výkonným ředitelem třeba průmyslové fabriky a je mu kolem šedesáti let, tak pro něj je holý text něco, co je schopný publikovat, selfie z něj pravděpodobně nikdy nedostaneme. Potom samozřejmě velmi dobře funguje jakýkoliv vizuální obsah, pokud použijeme fotografii, video, tak je to excelentní obsah. Velmi dobře fungují ankety, protože většina uživatelů je pasivními sledujícími. Laik a komentář vám nedají, protože by bylo vidět, že místo toho, aby řídili společnost, jsou na LinkedInu za účelem prokrastinace. Takže se zapojují neviditelnou akcí — čtou nebo například hlasují v anketách, kde ten hlas veřejně třeba není vidět.“