CNN_Zahraničí: Montanská univerzita a esport
Esport, soutěžní hraní videoher, otevírá dveře ke studiu na Montanské univerzitě v USA desítkám hráčů. Univerzita začala v roce 2019 nabízet možnost stipendia pro ty, kteří školu reprezentují na mezinárodních turnajích.
Že se na hraní videoher dá postavit kariéra a vydělat jím slušné peníze, bere dnes mnoho lidí jako samozřejmost. Jde o ty, kteří jsou součástí nové vlny médií, kterým dominuje internet. Své živobytí si tak obstarává stále více lidí po celém světě, ať už formou profesionálního soutěžního hraní videoher na turnajích, které se nazývá esport, nebo například prostřednictvím tzv. „streamování“ (živého vysílání s komentářem).
Dostat se na univerzitu jako profesionální hráč ale ještě rozhodně není běžná praxe. Není divu, že i univerzity se o esport zajímají. V roce 2018 generovaly esporty na celém světě částku blížící se dvěma miliardám dolarů (v přepočtu 45 miliard korun). Popularitu a finanční lukrativnost tedy tomuto odvětví nelze upřít. Mnoho amerických univerzit má vlastní týmy, které je reprezentují na mezinárodních turnajích, univerzitní turnaje se přitom konají běžně.
Montanská univerzita ale nenabírá pouze ty nejlepší z nejlepších, výsledky u jejich hráčů nehrají takovou roli. Důležité pro ně je, jakou kolem sebe hráči mají komunitu, jak školu zviditelní a jak ji budou reprezentovat.
Očekávali jsme, že se přihlásí deset hráčů. Po prvním týdnu jsme jich měli sedmdesát.
Zrod tamního zázemí esportu komentuje v reportáži pro americkou televizi CNN Jimmy Stauder, který na tamní univerzitě působí jako kouč týmů: „Když jsme si hráli s myšlenkou esportů na naší univerzitě, očekávali jsme, že se nám přihlásí třeba tak deset hráčů. Ke konci prvního týdne jsme jich měli na kontě sedmdesát. Je to jedna z věcí, která podle mě spojuje většinu dnešních studentů víc než cokoliv jiného. Všichni hrají hry. Někteří jen občas a pro zábavu, jiní jsou u hraní velmi soutěživí.“
Trenér esportu na Montanské univerzitě v USA James Stauder (vpravo) sleduje trénink svého svěřence z týmu Griz. Zdroj: Reprofoto: grizzlyesportsum.com
Trenér esportu na Montanské univerzitě v USA James Stauder (vpravo) sleduje trénink svého svěřence z týmu Griz. Zdroj: Reprofoto: grizzlyesportsum.com
Když na Montanské univerzitě zakládali „předmět“ esport, netušili, že by se to mohlo stát příležitostí, jak studenti dosáhnou na stipendia. „To naše ale nefunguje jako ostatní sportovní stipendia, nehledáme jen ty nejlepší hráče. Nabídky dáváme všem, kteří se budou účastnit turnajů, reprezentovat školu a povedou komunitu hráčů. Samozřejmě musí projít atestací,“ doplňuje Stauder. „Tento přístup se nám vyplácí. Všem našim týmům se daří velice dobře. Náš nejlepší tým vyhrál turnaj Big Sky. V tuhle chvíli máme pět soutěžních týmů, všechny z nich mají dobré výsledky,“ doplňuje.
Škodí esport zdraví? Nová studie vyvrací zakořeněné představy
Soutěže ve videohrách, nebo-li esport, nedávno debutovaly jako hodnocená sportovní disciplína na Hrách jihovýchodní Asie, které se uskutečnily na Filipínách. Účastníci soutěže tvrdí, že tato událost by mohla být pro esport odrazovým můstkem k tomu, aby se v budoucnu eventuálně objevila tato disciplína i na Olympijských hrách. Jedním z bodů, o kterém se hodně diskutuje, je zdraví hráčů: zažívají příliš vysoký stres, je zde nebezpečí přetížení svalů a možných zranění. Otázkou také zůstává, jestli je esport nezdravý kvůli sedavé nátuře.
Jednou ze studentek, která využila tento program, byla Australanka Nikita, která na Montanské univerzitě pobývala ve výměnném studiu jeden semestr. Do týmu velice dobře zapadla, a tak s bývalými kolegy hraje každý den z druhého konce světa. Díky jejím dobrým výsledkům se v budoucnu na univerzitu vrátí s plným stipendiem právě jako profesionální hráčka esportů.
Montanská univerzita v současnosti poskytuje studentům možnost školu reprezentovat v pěti hrách, které patří v USA mezi nejpopulárnější a divácky nejzajímavější: League of Legends, Overwatch, Apex Legends, Rocket League a Super Smash Brothers. Ty zahrnují všechny žánry od MOBA, přes týmové střílečky, battle royal až po bojovky.
Univerzitního programu se aktivně účastní necelá stovka hráčů. Univerzita si program pochvaluje, jelikož přímo souvisí s tamní výukou v oborech herního designu a interaktivních médií.
Vzhledem ke stále rostoucí popularitě esportu, který během tří let takřka ztrojnásobil sledovanost a výdělečnost (v roce 2015 to bylo 750 milionů dolarů, o tři roky později již 1,9 miliardy dolarů, tedy přibližně 47,5 miliardy korun), se dá očekávat, že i další univerzity nejen v USA budou tento program následovat a nabízet stipendia nejen hráčům baseballu, amerického fotbalu či basketbalu, ale třeba i hráčům League of Legends nebo Counter Strike.