Herec a ředitel Divadla na Vinohradech Tomáš Töpfer vysvětluje, že naplnit kapacitu divadla ze šestiny je "hospodářská kriminalita".
„Divadlo na Vinohradech žádnou dotaci nedostává, tu dostávají diváci. Kdybychom hráli bez příspěvku města, lístek by stál 1 500 korun,“ řekl herec a ředitel vinohradské scény Tomáš Töpfer. Ohradil se tak proti nevoli soukromých divadel, která mají pocit, že je stát v koronavirové krizi staví oproti městským divadlům na druhou kolej. „Možná nás pandemie poučí, státní hmotné rezervy budou plné, a herci nebudou muset šít roušky v krejčovnách,“ pokračoval Töpfer v pořadu Silný hlas Markéty Fialové.
Tomáš Töpfer se domnívá, že hrát představení bez diváků je proti smyslu divadelního umění. „Divadlo vzniklo v době kamenné někde v jeskyni, když přišel lovec, ulovil mamuta a ostatním vyprávěl nebo hrál ten příběh. Vyprávět příběh bez diváků je jako sex v jednom,“ uvedl šéf Divadla na Vinohradech metaforu.
Jeho scéna se přesto zapojila mezi divadla, která během pandemie nabízela on-line streamy. Nehrozí podle něj, že by diváci, kteří zhlédnou záznam inscenace, už nepřišli do divadla. „Záznam je konzerva, není to představení. Ti, kteří si k němu přičichnou, naopak přijít chtějí. Sledovali nás lidi na Islandu, na Novém Zélandu i v USA. Měli jsme přes 200 tisíc zhlédnutí a to projekt ještě není u konce,“ pochlubil se Töpfer, který od jednoho diváka dokonce dostal roušku v barvách a s nápisem Divadla na Vinohradech. Nyní už členové vinohradského souboru zkoušejí všechny premiéry plánované na březen. „Divadlo zevnitř velmi intenzivně žije,“ popsal Töpfer, který jako ředitel musel vyřešit problémy se streamováním představení.
„Streamování probíhá za přísných podmínek dodržení autorských práv. Dostali jsme povolení na jedno představení a jednu reprízu, pochopitelně se to ale hned objeví na nějakém serveru, odkud to lidi stahují. Musím pak komplikovaně psát, aby to vymazali. Jsme vychovaní v tom, že duševní vlastnictví nic není, že se může krást. Bohužel je to krádež za několik milionů korun,“ vysvětlil Töpfer.
Představení pro 100 diváků je hospodářská kriminalita
Hrát pro 100 platících diváků se, stejně jako mnohým dalším scénám, Divadlu na Vinohradech nevyplatí. „Když přišlo poslední uvolnění, že můžeme mít 100 diváku v hledišti, které má 648 míst, řekl jsem panu místopředsedovi vlády a ministru průmyslu a obchodu Havlíčkovi, že je to jako kdybych mu dovolil jet autem do Brna, ale mohl by natankovat jen dva litry,“ vyprávěl Töpfer. „Vláda nás dostala do situace, kdy nám lidé říkají, že jsme pyšní a nafoukaní, protože nám nestačí 100 diváků, aniž by uvažovali o tom, že hrát pro 100 lidí je taková ekonomická ztráta, že už hraničí s hospodářskou kriminalitou. To si prostě nemohu dovolit,“ vysvětlil šéf divadla důvody, proč je scéna zatím uzavřená.
Töpfer se také ohradil proti nevoli soukromých divadel, jako jsou Divadla Kalich či Broadway. Jejich zástupci se nechali slyšet, že na rozdíl od dotovaných divadel žijí pouze ze vstupného, o nějž přišli. O problému hovořil například provozovatel Divadla Broadway Oldřich Lichtenberg. „Vadí nám, že pan ministr mluví o dotacích, které byly zase rozděleny mezi ty, co už je dostali. Mám pocit, že se s despektem a pohrdáním dívá na branži, kterou nazval komerční,“ reagoval Lichtenberg 12. května na ministra kultury Lubomíra Zaorálka v pořadu 360° Pavlíny Wolfové.
Jsme divadla, ne továrny, křičel provozovatel Broadwaye na ministra Zaorálka
Pro velké festivaly a projekty není postupné navyšování kapacity kulturních akcí řešením, shodují se signatáři iniciativy Na rok zavřeno. Ti by chtěli od vlády jasné stanovisko či konkrétní kompenzaci, s níž mohou počítat. Kritická je situace také pro divadla, která nemají letní scény. „Vůbec nevíte, jak soukromá divadla fungují,“ osočil se na ministra kultury Lubomíra Zaorálka provozovatel Divadla Boradway Oldřich Lichtenberg v pořadu 360° Pavlíny Wolfové.
Šéf vinohradské scény však s Lichtenbergem nesouhlasí. „Divadlo na Vinohradech žádnou dotaci nedostává, tu dostávají diváci. Kdybychom hráli bez příspěvku města, a my jsme reprezentativní divadlo města, tak by lístek stál 1500 až 1800 korun. Běžní diváci by si to nemohli dovolit,“ ohradil se Töpfer a dodal: „Máme tak nízké platy, že jsou hluboko pod celostátním průměrem, a z dotací nemáme vůbec nic.“
Divadla soukromníků jsou podle Töpfera zvláštním druhem byznysu. „Problém soukromých divadel je svým způsobem stejný jako problém každého soukromého podnikatele. Nezaviněně se dostala do stejné situace jako řemeslníci, hospodští, kadeřníci. Jenže kdo je nutil, aby ta divadla založili? Je mi jich líto, jenže v Praze je 90 divadel a všechna by chtěla nějaký příspěvek,“ řekl Töpfer, který sám soukromé divadlo vedl čtrnáct let. „Jsou to prostory, v nichž hrají herci, kteří jsou v angažmá v divadle placeném městem. Vlastně to tedy nejsou divadla v pravém slova smyslu,“ dodal k fungování soukromých divadelních subjektů.
Töpfer doufá, že koronavirová pandemie bude mít na performativní umění i pozitivní dopady, například, že návštěvníci divadel budou ohleduplnější a nebudou chodit na představení nachlazení. „Možná nás pandemie taky poučí, státní hmotné rezervy budou plné, a herci nebudou muset šít roušky v krejčovnách,“ dodal v narážce na nedostatek ochranných pomůcek v začátcích nouzového stavu v České republice.