Hrozbu, že nepřijde Ježíšek, využívá na zlobivé děti každý čtvrtý rodič. Nový průzkum zveřejněný CNN ukazuje, jaké výchovné strategie rodiče volí a jaké přístupy doporučují odborníci. Ti varují před častým používáním výhrůžek nebo „úplatků“, které mohou mít na děti negativní vliv.
Hrozbu, že Ježíšek nepřinese zlobivým dětem dárky, používá při výchově každý čtvrtý rodič dítěte předškolního věku, uvádí nový průzkum C.S. Mott Children's Hospital National Poll on Children's Health.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Proč nosí dárky Ježíšek? Neoddělitelná postava českých Vánoc byla málem vyměněna
„Pro rodiče může být náročné najít nejlepší způsoby, jak řešit problémy s kázní. Proto jsme chtěli prozkoumat jejich přístupy a zjistit, odkud čerpají informace, které jim pomáhají při rozhodování o výchově malých dětí,“ uvedla podle CNN Susan Woolfordová, spoluautorka průzkumu a pediatrička na University of Michigan Health.
Srpnového průzkumu se zúčastnilo 725 rodičů, kteří mají alespoň jedno dítě ve věku do pěti let. Více než polovina z nich přiznala, že někdy použila „úplatky“, aby podpořili dobré chování.
Podle Michelle Janningové, profesorky sociologie na Whitman College ve Washingtonu, ale odborníci varují, že hrozby i „úplatky“ se mohou obrátit proti rodičům, podpořit další špatné chování a způsobit malým dětem stres. „I pětileté děti si všímají, jaké mají ostatní děti super věci. Pokud jim nedáte slíbený dárek, v jejich očích to představuje skutečnou hrozbu, zvláště ve společnosti, kde se děti navzájem porovnávají,“ uvedla Janningová.
Problémy s dodržováním důsledné disciplíny
Přestože polovina dotázaných rodičů uvedla, že jsou při výchově svých dětí důslední, někteří z nich přiznávají, že přitom naráží na problémy. Ty často pramení z faktu, že malé děti pojem disciplína nechápou nebo se rodiče bojí scén na veřejnosti.
Zhruba třetina rodičů uvedla, že má obavy z výchovy svých dětí na veřejnosti, zejména kvůli možným výbuchům vzteku. Podle Janningové tyto pocity často zhoršuje rostoucí tlak a možné odsouzení na sociálních sítích.
„Lidé se obávají, kdo je může sledovat a hodnotit jejich chování,“ řekla Janningová. Podle Woolfordové je klíčové, aby se rodiče v těchto situacích drželi svých předem stanovených strategií. „Myslím, že by rodiče byli opravdu překvapeni, kolik empatie by mohli získat od ostatních lidí v obchodě, kteří si vzpomenou na chvíle, kdy museli řešit podobnou situaci,“ řekla.
Rodiče by se měli vyhnout procházkám na veřejnosti, pokud jsou děti unavené nebo hladové nebo se sami cítí vyčerpaní, aby předešli zbytečné frustraci. Woolfordová však vysvětlila, že reakce musí být konzistentní a přímo spojené s chováním, aby děti snadno pochopily souvislost mezi těmito dvěma faktory.
Pozitivní posilování místo výhrůžek
Woolfordová také doporučila, aby rodiče nepoužívali k nápravě špatného chování výhrůžky. „Výhrůžky nefungují příliš dobře, protože rodiče mají obecně tendenci je nedodržovat, a pak ztrácejí důvěryhodnost. Děti se naučí, že ve skutečnosti žádné následky nehrozí,“ řekla.
Namísto toho doporučila rodičům, aby praktikovali pozitivní posilování, když jejich dítě projevuje žádoucí chování, a zároveň konkrétně uvedli, s čím nejsou spokojeni. „Místo: ‚Jé, to je ale hodná holčička‘, můžete říci ‚Páni, to je tak hezké, jak jsi mamince pomohla posbírat hračky‘,“ vysvětlila Woolfordová.
Používání konkrétních výroků pomáhá dětem rozpoznat, které chování mají opakovat, a motivuje je k získávání další pochval.
Vedle chvály mohou rodiče používat i odměny. Woolfordová ale rodičům doporučuje, aby byli opatrní. Například pobídky spojené s jídlem, jako jsou sladkosti, mohou vytvářet nezdravé asociace. „Opravdu nedoporučujeme používat jídlo jako odměnu nebo hrozbu, protože z dlouhodobého hlediska je to často spojeno se špatným vztahem k jídlu,“ řekla Woolfordová. Jako alternativu doporučila používat přirozené odměny z činností, které dítě baví, například věnovat více času čtení.
I když se rodiče rozhodnou své děti usměrnit, mnozí si nejsou jisti, zda jsou jejich metody účinné. Podle průzkumu 40 procent rodičů věří, že jejich techniky jsou velmi úspěšné, zatímco 57 procent je považuje za účinné jen částečně.
Kázeňské strategie rodičů se liší podle věku dětí. U malých dětí, zejména kolem jednoho roku, Woolfordová doporučuje zamezit nebezpečí, jako je dotýkání se elektrických zásuvek, spíše nabídnutím hračky nebo jiné činnosti, neboť dítě ještě nemusí chápat, proč je jeho chování nevhodné.
Necelá polovina rodičů přiznala, že občas dítě plácne, což ovšem odborníci nedoporučují.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Panenky zachraňují životy. Aukce pomáhá dětem i letos, zapojit se může každý