Inteligentní řešení z Německa? Silnice v zimě ošetřují místo soli lákem z okurek

Bavorská spolková země našla ekologický způsob, jak zbavit ulice jižního Německa sněhu a ledu – okurkovou vodou. Tato známá kyselá tekutina dělá přesně to, co má, tedy v zimě udržuje silnici bez ledu a zkapalňuje sníh. Okurková voda je ale především také šetrná k životnímu prostředí.

Vzhledem k tomu, že okurkový lák je prakticky odpadem, který se hromadí po kubických metrech, je jeho využití v porovnání s tradiční solí laciné a také trvale udržitelné. Na kloub celé věci přišli v potravinářské společnosti Develey v bavorském Dingolfingu.

Voní silnice po okurkách?

Slaná voda vzniká při výrobě nálevů a obvykle se likviduje v čističce odpadních vod. Namísto vylévání do odpadu se ale poslední dva roky používá na silnicích kolem města Dingolfingu poněkud neobvyklým způsobem –⁠ jako posypová sůl.

Pilotní projekt skončil se spoustou pozitivních ohlasů. V Dolním Bavorsku se podle ministerstva dopravy výrazně snížilo znečištění životního prostředí způsobeného solí. Asi nejdůležitější zprávou je, že projekt nadále pokračuje. Nyní se pracuje na optimalizaci procesu výroby nálevů z fermentovaných látek. O aromatických efektech nového způsobu údržby silnic zpráva německého magazínu Auto Bild nehovoří

Okurkami proti solance

Od Develey by měla největší spolková země nakoupit nejméně tisíc tun fermentovaného okurkového slaného nálevu. Takto lze ušetřit asi 140 tun soli a miliony litrů vody.

To je sice výrazně menší úspora, než se kterou se počítalo před rokem, kdy se mluvilo o 700 tunách soli, jejím šetřením se ale podle bavorského ministerstva dopravy nicméně výrazně snižuje znečištění životního prostředí. Do půdy se dostává méně soli, rostliny a zvířata jsou méně stresovány. I přes okurkovou vodu je pro zimní údržbu silnic v celém Německu potřeba několik stovek tisíc tun silniční soli a vlastní výroba solanky. Německý stát na to ročně vynaloží 27 ​​milionů eur.

Tagy: