Nákladní auta oranžové barvy se stejně barevnými majáky jsou častými cíli ústrků ze strany ostatních řidičů. Platí to o popelářích a platí to i o vozidlech zimní údržby silnic a dálnic. Slovenské video ukazuje, jak se v kontaktu se sypači správně chovat.
Řidiči na dálnici často nevědí, jak se mají chovat během hustého sněžení a nerespektují pravidla při jízdě za sněžným pluhem. Standardně je předjíždění pracujících sypačů zakázáno, hrozí totiž smyk na boční vrstvě sněhu odhrnutého pluhem stranou. Existuje však jedna výjimka – moderní vozidla zimní údržby disponují světelným systémem, který řidičům signalizuje možnost předjíždění šipkami nebo křížem.
Pozor na korozi. Auta jí podléhají stejně jako před lety, jen o něco nenápadněji
Zima se blíží a s ní i občasné sněžení a sůl na silnici. A když se setká s kovem, může negativně ovlivnit lak vozidla, stav nosných částí i komponenty podvozku. Co proti tomu můžete udělat?
Sledujte signály
Světelnými signály dává sypač ostatním řidičům znamení, zda je bezpečné jej předjíždět a po které straně. Pokud šipka světelné signalizace ukazuje do volného jízdního pruhu, je to signál, že sypač můžete předjet z naznačované strany.
Pokud bliká znamení kříže, sypač nepředjíždějte vůbec. Řidič vás tím informuje, že vozovka ještě není připravena pro rychlejší jízdu. V takových případech je nutné počkat, až vůz zimní údržby sjede z trasy. Při hustém sněžení se tak může stát až po několika kilometrech.
Sypače se sněžnými pluhy se pohybují pracovní rychlostí přibližně 40 až 60 km/h. Při vyšší rychlosti se snižuje kvalita odhrnování. Pokud sněží nebo hrozí sněžení, řidiči by měli počítat s časovou rezervou a měli by na cestu vyrazit dříve.