Některé lokální internetové firmy nemusely své služby zdražovat i 20 let. Nyní je ale dohání inflace. Očekávaný růst úrokových sazeb vyvolaný utahováním měnové politiky ze strany České národní banky jim navíc prodraží financování. „Pokud svoje ceny nezvýší, budou mít potíže investovat do sítí. Jejich místa zaberou nadnárodní hráči a ti se žinýrovat nebudou,“ řekl na olomoucké konferenci Kam kráčí telekomunikační sítě Jakub Rejzek, prezident Výboru nezávislého ICT průmyslu.
Lokální poskytovatelé internetu, ať už pevného, nebo bezdrátového, se dostali do pasti. Snaží se konkurovat velkým, zpravidla nadnárodním hráčům, ale volí pro to špatné zbraně. Myslí si to prezident Výboru nezávislého ICT průmyslu Jakub Rejzek. Je to však názor, který v rámci „komunity“ malých internetových firem není ojedinělý.
„Drží ceny nesmyslně nízko, a to řadu let. Není výjimkou, že firmy nezdražily třeba i 20 let. Jenže pokud to neudělají teď, velmi pravděpodobně je čeká brzký konec,“ řekl Rejzek CNN Prima NEWS na konferenci Kam kráčí telekomunikační sítě, která se konala ve čtvrtek v Olomouci. „Zdražit musíme. Když to neuděláme, můžeme rovnou naše podnikání odevzdat T-Mobilu,“ posteskl si další z účastníků pravidelného setkání malých a středních internetových společností.
Důsledek Babišovy hry?
Podle Rejzka však poskytovatelé internetu vedou často jakýsi vnitřní boj. „Na jedné straně vědí, že musí jít s cenami nahoru, na straně druhé se toho obávají. Nechtějí naštvat své klienty,“ dodal. Přitom prý vidí, že velcí hráči na trhu se zdražovat nebojí.
Panelová diskuse na konferenci KKTS Olomouc Zdroj: CNN Prima NEWS
Zvýšení cen za pevný či bezdrátový internet je nejen v zájmu samotných firem, ale i jejich klientů. Byť to může znít paradoxně. „Když zůstanou na cenách deset či více let starých, skončí a jejich místa zaberou nadnárodní firmy. Ty se žinýrovat nebudou a nakonec to negativně dopadne právě na zákazníky, kteří si připlatí tak či tak,“ vysvětlil Rejzek s tím, že malí poskytovatelé internetu by měli zdražit minimálně o inflaci. Ta v současné době atakuje šestiprocentní hranici. „Někdo však bude muset s cenou pohnout více, aby se mu vykompenzoval nárůst nákladů už z dřívějších let,“ dodal.
Podle šéfa Výboru nezávislého ICT průmyslu internetové firmy bojují nejen s rostoucími cenami vstupů, ale také se všeobecným přesvědčením, že Češi mají internet jeden z nejdražších v Evropské unii. „Může za to několik let trvající masáž, kterou zahájil dosluhující premiér Andrej Babiš. Ten si před třemi lety udělal politické téma z toho, jak jsou u nás drahá mobilní data. Jenže to je míchání jablek s hruškami,“ rozohnil se Rejzek.
Internet je v Česku extrémně levný
Existuje totiž zásadní rozdíl mezi internetem v mobilu a internetem s pevným nebo wi-fi připojením. „To první u nás skutečně drahé je, to druhé je u nás naopak extrémně levné. Jenže lidé mezi tím často nerozlišují, a když jim někdo řekne, že máme drahá data, slyší, že máme drahý internet,“ dodal Rejzek. Proto by neměl být problém ceny pevného či bezdrátového připojení zvýšit.
Za pravdu mu dává také ekonomka z jihlavské Vysoké školy polytechnické Veronika Hedija. „Jedná se o trh s cenovými vůdci. Těmi jsou velké telekomunikační společnosti. Malí a střední poskytovatelé internetu jsou v pozici cenových následovníků. Není tedy důvod, aby nezvyšovali ceny, když totéž dělají ti velcí,“ řekla CNN Prima NEWS.
Podle ní si malí hráči, kteří drží ceny nízko, zbytečně škodí. „Jestliže zde existuje poptávka, pak není důvod své služby nabízet pod cenou. Je to rovněž o komunikaci. Malí poskytovatelé internetu mají navíc velkou příležitost zdražení zákazníkům vysvětlit. Inflace je na třináctiletém maximu a inflační očekávání v ekonomice rostou. Kdy už jindy by měli zdražit, když ne teď?“ položila Hedija řečnickou otázku.
Argumentem může být i fakt, že v průběhu pandemie koronaviru bylo internetové připojení pro mnoho domácností naprosto klíčové. „Bez toho by jejich děti zřejmě zůstaly bez kontaktu se školou a mnoho lidí by také těžko mohlo pracovat z domova,“ uzavřela Hedija.
„Věřím, že se k tomu rozhoupou a klientům to budou schopni vysvětlit. Lokální internetové firmy mimo jiné plní důležitou roli v regionech. Rozvíjejí tam technologie a výrazně přispívají k tomu, že tam roste produktivita, a tedy mzdy,“ dodal Jakub Rejzek.