Italský ministr zahraničí Antonio Tajani přišel s návrhem změkčujícím nulovou toleranci spalovacích motorů po roce 2035. S ohledem na sociální a ekonomické problémy, které úplným přechodem na elektromobilitu italskému průmyslu vzniknou, žádá možnost dočasně zachovat i výrobu aut pálících benzin a naftu.
„Itálie se opozdila v transformaci automobilového průmyslu i infrastruktury na elektromobilitu, ale termíny a způsoby splnění závazků, které nám Evropská unie předepisuje, se neshodují s evropskou realitou a ještě méně s italskou,“ řekl listu Corierre della Sera v reakci na přijetí závazného zákazu spalovacích motorů po roce 2035 Corierre della Sera ministr průmyslu Adolfo Urso.
KOMENTÁŘ: Zákaz spalovacích motorů nás připraví o svobodu jezdit si kdykoliv kamkoliv
Evropským parlamentem schválený zákaz výroby aut se spalovacími motory po roce 2035 bude mít dalekosáhlé důsledky. Výsledkem nové legislativy nebude ani tak zásadní vliv na životní prostředí jako spíš dopady sociální a ekonomické, ať už jde o hrozbu masivní nezaměstnanosti v automobilovém průmyslu, ztrátu odbytu pro evropské výrobce nebo další růst cen nových vozů.
Italové v opozici
Už během posledního zasedání Rady EU prohlásil italský ministr infrastruktury a dopravy Matteo Salvini, že „konec dieselových a benzinových motorů je výsledkem „pseudoenvironmentálního fundamentalismu“ a že „postavení těchto motorů mimo zákon od roku 2035 a rovněž požadovaný přechod na Euro 7 od roku 2025 nedává žádný ekonomický, ekologický ani sociální smysl. Miliony evropských dělníků by podle Salviniho následkem zákazu mohly „zůstat na ulici.“
K TÉMATU: Dražší auta, paliva i nové domy. Co by pro Čechy znamenal konec spalovacích motorů?
Salvini se obává, že při nízké úrovni evropské připravenosti na elektromobilitu bude starý kontinent „trpět čínskou diktaturou“, vzhledem k tomu, že Čína je v elektrifikaci nepochybně napřed a hlavní hráči na automobilovém trhu se dnes obávají invaze čínských elektromobilů.
Za „škodlivý pro italskou ekonomiku a průmysl“ prohlásila přechod na elektromobilitu také sama italská premiérka Giorgia Meloniová.
Giorgia Meloniová je první premiérkou v dějinách Itálie a také odpůrkyní elektromoblity. Zdroj: AP
V sázce je hodně
Podle Corrada Alberta, viceprezidenta Konfederace malých a středních průmyslových odvětví, pracuje v italském automobilovém průmyslu na 250 000 lidí a až 195 000 těchto pracovních míst by mohlo být přechodem průmyslu na elektromobilitu ohroženo. V problémech by se mohlo podle něj ze stejné příčiny ocitnout také 2 200 podniků.
Ministr dopravy varuje také před nedostatečnou nabíjecí infrastrukturou: „Zatímco v Itálii máme aktuálně zhruba 36 000 dobíjecích míst, v mnohonásobně menším Nizozemsku jich mají 90 000.“ Jen pro srovnání – v Česku bylo ke konci minulého roku v provozu 1 360 nabíjecích stanic.
Trocha benzinu nemůže škodit
„Jsem velkým zastáncem elektromobility, ale ambiciózních cílů je třeba dosáhnout s ohledem na realitu, nejen teoreticky. Itálie proto Evropskému parlamentu předloží návrh omezit od roku 2035 spalovací motory jen z 90 % místo schválených 100 %, čímž by byla průmyslovým odvětvím dána možnost se přizpůsobit nové době“, zdůraznil pro Corierre della Sera místopředseda italské vlády a ministr zahraničí Antonio Tajani.
V praxi by tedy bylo po nespecifikovaně dlouhou dobu automobilkám umožněno plnit 10 % jejich výrobního programu auty jezdícími na fosilní paliva.
Italové současně velmi akcentují „čínské nebezpečí“ pro svůj automobilový průmysl. „Nemá smysl nechat si vnucovat určité technické řešení s vědomím, že se tím dobrovolně vydáváme naspospas čínských dodavatelů baterií pro elektromobily apod. Je třeba najít řešení, které nás nedostane do podmínek závislosti, ve kterých jsme se ocitli s ruským plynem,“ upozornil šéf turínského Průmyslového svazu Giorgio Marsiaj.