Italský ministr zahraničí Antonio Tajani přišel s návrhem změkčujícím nulovou toleranci spalovacích motorů po roce 2035. S ohledem na sociální a ekonomické problémy, které úplným přechodem na elektromobilitu italskému průmyslu vzniknou, žádá možnost dočasně zachovat i výrobu aut pálících benzin a naftu.
„Itálie se opozdila v transformaci automobilového průmyslu i infrastruktury na elektromobilitu, ale termíny a způsoby splnění závazků, které nám Evropská unie předepisuje, se neshodují s evropskou realitou a ještě méně s italskou,“ řekl listu Corierre della Sera v reakci na přijetí závazného zákazu spalovacích motorů po roce 2035 Corierre della Sera ministr průmyslu Adolfo Urso.
Italové v opozici
Už během posledního zasedání Rady EU prohlásil italský ministr infrastruktury a dopravy Matteo Salvini, že „konec dieselových a benzinových motorů je výsledkem „pseudoenvironmentálního fundamentalismu“ a že „postavení těchto motorů mimo zákon od roku 2035 a rovněž požadovaný přechod na Euro 7 od roku 2025 nedává žádný ekonomický, ekologický ani sociální smysl. Miliony evropských dělníků by podle Salviniho následkem zákazu mohly „zůstat na ulici.“
K TÉMATU: Dražší auta, paliva i nové domy. Co by pro Čechy znamenal konec spalovacích motorů?
Salvini se obává, že při nízké úrovni evropské připravenosti na elektromobilitu bude starý kontinent „trpět čínskou diktaturou“, vzhledem k tomu, že Čína je v elektrifikaci nepochybně napřed a hlavní hráči na automobilovém trhu se dnes obávají invaze čínských elektromobilů.
Za „škodlivý pro italskou ekonomiku a průmysl“ prohlásila přechod na elektromobilitu také sama italská premiérka Giorgia Meloniová.
V sázce je hodně
Podle Corrada Alberta, viceprezidenta Konfederace malých a středních průmyslových odvětví, pracuje v italském automobilovém průmyslu na 250 000 lidí a až 195 000 těchto pracovních míst by mohlo být přechodem průmyslu na elektromobilitu ohroženo. V problémech by se mohlo podle něj ze stejné příčiny ocitnout také 2 200 podniků.
Ministr dopravy varuje také před nedostatečnou nabíjecí infrastrukturou: „Zatímco v Itálii máme aktuálně zhruba 36 000 dobíjecích míst, v mnohonásobně menším Nizozemsku jich mají 90 000.“ Jen pro srovnání – v Česku bylo ke konci minulého roku v provozu 1 360 nabíjecích stanic.
Trocha benzinu nemůže škodit
„Jsem velkým zastáncem elektromobility, ale ambiciózních cílů je třeba dosáhnout s ohledem na realitu, nejen teoreticky. Itálie proto Evropskému parlamentu předloží návrh omezit od roku 2035 spalovací motory jen z 90 % místo schválených 100 %, čímž by byla průmyslovým odvětvím dána možnost se přizpůsobit nové době“, zdůraznil pro Corierre della Sera místopředseda italské vlády a ministr zahraničí Antonio Tajani.
V praxi by tedy bylo po nespecifikovaně dlouhou dobu automobilkám umožněno plnit 10 % jejich výrobního programu auty jezdícími na fosilní paliva.
Italové současně velmi akcentují „čínské nebezpečí“ pro svůj automobilový průmysl. „Nemá smysl nechat si vnucovat určité technické řešení s vědomím, že se tím dobrovolně vydáváme naspospas čínských dodavatelů baterií pro elektromobily apod. Je třeba najít řešení, které nás nedostane do podmínek závislosti, ve kterých jsme se ocitli s ruským plynem,“ upozornil šéf turínského Průmyslového svazu Giorgio Marsiaj.