Cesta do práce na kole dokáže nastartovat a zpříjemnit den. Obzvlášť, když si můžete kolo půjčit zdarma a pak ho zaparkovat přímo před vchodem do firmy bez obav z jeho krádeže. Sdílená kola jako firemní benefit proto nabízí čím dál více společností, například Kofola ČeskoSlovensko. Její zaměstnanci najezdili za tři roky spolupráce s Nextbike přes 15 tisíc kilometrů a stanice u jednotlivých závodů využili 10 000krát. Nextbike ale nabízí spolupráci na míru i jiným podnikům.
„Šetrnější přístup k okolí a aktivní životní styl je tématem pro stále více Čechů. Benefity, které se týkají i těchto oblastí, po zaměstnavatelích vyžadují obzvláště nastupující generace,“ říká marketingový ředitel Nextbike Dan Rambousek. Provozovatel sdílených kol proto přišel se službou BUSINESSbike. Ta umožňuje podnikům vybudovat stanice přímo u sídel firem, poboček nebo obchodů. Mohou se virtuálně umístit na již existující cyklostojany, ale lze instalovat i zcela nové v brandingu společnosti.
ČTĚTE TAKÉ: Jak získat výjimečné zaměstnance? Čekat na nejlepší se nevyplácí, vysvětluje odbornice
Firemním stanicím dává Nextbike vysokou prioritu a týmy společnosti o ně pečují minimálně jednou denně. Dále nabízí bonus, díky kterému může zaměstnavatel svým lidem proplácet příjezdy a odjezdy v této stanici.
„Lidé na sdíleném kole jezdí za prací, na schůzky nebo na obědy. Šlápnout ve městě do pedálů během dopravní špičky je totiž často rychlejší než startovat auto nebo čekat na MHD, nemluvě o zdravotních a ekologických benefitech pohybu na kole,“ říká šéf Nextbike Lukáš Luňák. Na základě dat z firemních stanic nebo sdíleného tarifu navícNextbike dokáže analyzovat jízdní data zaměstnanců, jako je počet ujetých kilometrů, výpůjček nebo ušetřených emisí CO2 ve srovnání s jízdou autem.
Firmy pak bikesharing ocení v nefinančním ESG reportingu, který bude od roku 2025 pro některé z nich povinný. Nové nařízení se týká více než 100 firem v Česku, které budou muset řešit mimo jiné právě i uhlíkovou stopu, kterou zaměstnanci vytváří dojížděním do práce. „Nextbike dokáže zásadně snížit uhlíkovou stopu těchto cest. Východiskem však je, aby zaměstnanci měli možnost vracet a půjčovat Nextbike v bezprostřední blízkosti podniku,“ komentuje Dan Rambousek.
Kofola na kole
Spolupráce s Nextbike využívá i Kofola, která si už pořídila stanice do výrobního a logistického závodu v Krnově, k závodu v Mnichově Hradišti, a dokonce i před samotné sídlo společnosti, které se nachází v Ostravě. „Velkými tématy, jako jsou ochrana vody, minimalizace odpadů či uhlíková neutralita, se zabýváme více už od roku 2010. Baví nás neustále hledat nové cesty, jak vytvářet zdravé nápoje a podnikat v symbióze s přírodou. Naším cílem je ale dostat udržitelné uvažování do každodenního chodu firmy, do každého jednotlivého rozhodnutí – od omezení jednorázových mlíček do kávy až třeba po využití sdílených kol,“ vysvětluje Jana Ptačinská Jirátová, manažerka komunikace Kofoly. „Naši zaměstnanci využívají Nextbike velmi rádi, za tři roky si v našich stanicích lidé půjčili kolo už téměř 4000krát a vrátili jej více než 6000krát. Dohromady tak Kofoláci nebo návštěvníci našich provozů najezdili 15 150 km.
„Tým Nextbike počítal, že díky tomu Kofola přispěla k uspoření více než 2 370 kg CO2 oproti jízdám autem,“ dodává Jana Ptačinská Jirátová. Bikesharing s firemními benefity propojuje i MultiSport karta. Nextbikeři ji využívají v průměru na 10 procent jízd z celkového počtu výpůjček, kterých Nextbike za pět let v Česku zaznamenal přes sedm milionů. Bikesharing je dostupný ve 35 tuzemských městech, kde na 7000 sdílených kolech české výroby aktivně jezdí 230 tisíc uživatelů aplikace.
Autorka: Martina Arltová, HR forum
- People Management Forum je největší HR sdružení v ČR.
- Více než 30 let pomáhá měnit přítomnost i budoucnost HR.
- Vydává časopis HR forum plný inspirace, jak rozvíjet a vést druhé i sami sebe.
- Ukázkové číslo časopisu na https://hrforum.munipolis.cz/p/aktualni-cislo.