Na tuzemských silnicích a dálnicích letos zemřelo 465 lidí. Je to nejméně od roku 1961. Loni při dopravních nehodách zahynulo 547 lidí, uvedl šéf dopravní policie Jiří Zlý. Meziročně klesl i počet nehod a těžce zraněných. Konečná data dopravní policie představí příští týden.
Podle Jiřího Zlého je právě končící rok jen těžko srovnatelný s jakýmkoli jiným rokem. „Byly tam různé výkyvy. Nárůsty počtu usmrcených osob jsme zaznamenali pouze v lednu a v únoru. Mělo to spousty příčin,“ uvedl ředitel dopravní policie.
Rychle a zběsile ve spršce jisker. Řidič s proraženou pneumatikou ujížděl policii
Tahle honička vypadala jak z bláznivého akčního filmu. Policejní hlídka na Břeclavsku den před vánoční nadílkou stíhala rychle jedoucí auto, z jehož proražené pneumatiky sršely tisíce jisker. Řidič dlouho odmítal zastavit, s vozem uháněl vesnicemi, po silnici i polní cestou. Když se ho konečně podařilo zadržet, policisté v autě našli látku obsahující amfetamin.
Mezi jinými jmenoval především epidemii koronaviru, která utlumila silniční dopravu zejména na jaře, ale i na podzim. Naopak podle Jiřího Zlého značně vzrostla intenzita dopravy během letních prázdnin, protože dovolené kvůli koronavirovým omezením lidé většinou trávili v Česku.
Nejméně obětí od roku 1961, od kterého dopravní policie statistiku vede, si dosud nehody vyžádaly v roce 2017. Bylo jich 502. Počátkem století přitom roční počty usmrcených při dopravních nehodách běžně přesahovaly tisícovku a v 90. letech minulého století se dostaly téměř na 1 500.
Dopravních nehod se letos podle neúplných čísel stalo zhruba 93 300, což je pokles o 14 procent. Těžce zraněných ubylo zhruba o pětinu na přibližně 1 700. Alkohol policie zaznamenala u víc než 4 400 dopravních nehod, což bylo asi o čtyři procenta méně než loni.
Z prosincových 32 obětí nehod bylo 13 řidičů osobních vozů, čtyři spolujezdci v osobních autech, tři řidiči nákladních vozidel a 12 chodců. Počet nehod i těžce zraněných se v posledním měsíci roku snížil zhruba o 18 procent. „Nejčastější příčiny (nehod) prakticky zůstávají stejné, nepřizpůsobení rychlosti, pak nevěnování se řízení a přejetí do protisměru,“ dodal Zlý.