Učitelé nemají příliš možností, jak v rámci distanční výuky učit tělocvik. Podle svědectví jednoho z učitelů chybí žákům motivace cvičit a učitelé zase mají pouze omezené možnosti, jak splnění zadaných úkolů kontrolovat. Učitel tělocviku Michal S. například narazil na revoltu svých studentů, kteří odmítali kvůli GDPR posílat videa, jak zadané cvičení praktikují. Často však odmítají zasílat i jakékoliv jiné důkazy o svém cvičení.
Michal S. redakci CNN Prima NEWS upozornil, že tělocvik není v rámci distanční výuky povinný. Jeho škola však chtěla ulehčit vytíženým učitelům. „Jsou důležité předměty jako matematika či čeština, které se učit musí, takže kantoři jsou již unavení. Distanční výuka je velmi náročná. Stěžovali si, že někteří tolik nepracovali, jako například tělocvikáři. Takže vedení rozhodlo, že se bude učit i tělocvik. Ve výuce mi však dali volnou ruku,“ svěřil se Michal, který učí pět tříd na střední průmyslové škole.
Michal nastoupil na školu jako učitel letos v září, jelikož se mu jako masérovi a trenérovi zavřelo podnikání. Jako fitness trenér tak měl na studenty větší nároky než ostatní učitelé, kteří jsou benevolentnější. Sám učil prváky, třeťáky a maturanty. „Já jsem jim zadal nějaký úkol a chtěl jsem důkaz, že jej splnili,“ řekl.
Po studentech chtěl důkaz aktivity
Nejdříve po studentech požadoval, aby si vyzkoušeli takzvané HIIT cvičení. „U prvního úkolu jsem hodně přemýšlel, aby to bylo co nejzajímavější. Chtěl jsem tam dost aplikovat fitness, jelikož byla karanténa, tak abych je netahal ven. Na Youtube je spousta videí HIIT (High-intensity interval training) tréninků. Je to náročné cvičení, krátké pauzy a dlouhé série. Vybral jsem několik videí, od těch začínajících až po ty náročné. Chtěl jsem, aby takhle doma cvičili alespoň dvacet minut. Mohli si vybrat také nějaké vlastní video,“ vysvětlil Michal.
Studenti si měli cvičení natočit a poslat učiteli ke zkontrolování. „Tady nastal ten průser. Chtěl jsem nějaký důkaz, a tak jsem požadoval, ať si natočí nějaké zrychlené video cvičení. Nabídl jsem taky variantu, že mohou udělat pouze fotku, jak cvičí. Přišlo mi to jako nejlepší řešení v rámci těch podmínek,“ popsal.
Ne všichni studenti ale zadané úkoly plnili. „Samozřejmě prváci, jak jsou na škole čerství, mi to plnili, přestože ta úroveň nebyla příliš dobrá. Dejme tomu, že dvě třetiny to splnily a jedna třetina spíše moc nereagovala. Třeťáci to dávali trochu lépe, čtvrtina to zvládala celkem dobře, ale třeba taková půlka mi to vůbec neposlala. Někteří mi napsali, že cvičí, ale že se u toho nebudou fotit ani točit, jelikož se u toho necítí komfortně. Ještě horší to bylo u maturantů, kde jsem se setkal s negací, že se jim to nelíbí,“ vysvětlil Michal.
Studenti si začali stěžovat řediteli
Nejenže studenti úkoly neplnili, ale stěžovali si i řediteli školy. „Později jsem se dozvěděl, že někteří žáci, hlavně maturanti, psali panu řediteli, že to jsou moc náročné úkoly a že po nich chci videa a fotky. Upozorňovali na GDPR. Poté mi psal pan ředitel, ať jim vysvětlím, že je to jenom pro účely školy a že bych měl na požadavcích ubrat,“ popsal učitel tělocviku.
V rámci dalšího úkolu však chtěl jako důkaz už pouze screenshot z aplikace. Také při plnění tohoto úkolu se však našli rebelové. „Druhý úkol jsem udělal trochu jiný. Chtěl jsem, aby vyběhli ven a podle aplikace na běhání změřili, kolik uběhli, a z aplikace udělali screenshot, který by mi poslali. Někteří vyběhli, někteří ne. Někteří posílali, někteří neposílali. Dejme tomu, že třetina nereagovala,“ uvedl.
Ze svých nároků tak zase musel ubrat. „Po dalších úkolech si zase stěžovali. Dal jsem jim tedy možnost volby, kdy měli čtyři dny na to, aby si udělali nějakou svoji volnou aktivitu s tím, aby aspoň napsali, co dělali. Někteří splnili, jiní zase ne. Některá třída mě třeba nemá ráda, takže se v ní například domluvili, že to vůbec posílat nebudou. Řekněme, že třetina neposlala nic, třetina poslala velmi špatně zpracovaný text ve Wordu a třetina to nějak slušně zmákla. Žáci navíc po těch osmi týdnech dost povolili, nemají motivaci, nebaví je to a samozřejmě se vzpouzí a dálkově dělají revoluci,“ řekl.
Učitel by samozřejmě měl právo rebelující žáky neklasifikovat, ale sám připouští, že by to vzhledem k důležitosti tělocviku asi nebylo vhodné. „Samozřejmě že tělocvik není tak důležitý jako ostatní předměty. U nás je to spíš proto, aby si odpočinuli ostatní kantoři, a také proto, aby kantoři těchto méně důležitých předmětů něco dělali. Je to nešťastné, aby byl tělocvik učen dálkově. Má se učit v tělocvičně. Je to na nich. Pokud chtějí, tak se hýbou, pokud ne, tak jsou doma a jedí chipsy,“ řekl Michal S.