Ne vždy se Ježíšek trefí do vkusu. Pokud jste pod stromečkem našli příliš velké tepláky, nehodící se náušnice nebo kuchyňského pomocníka, kterého už dávno máte, přichází čas na výměnu či vrácení zboží. Podmínky pro reklamaci se ale mnohdy liší obchod od obchodu, jak se tedy vyznat ve změti pravidel, na co si dát pozor a jaké změny přinese nový rok?
Pokud jste si koupili zboží z kamenného obchodu, v tom případě se výměna nebo vrácení řídí výhradně pravidly daného prodejce. Ten si může určit, jestli vůbec a v jaké lhůtě je možné nákup vrátit, nebo vyměnit.
„Pokud si tedy určí, že lze zboží vyměnit pouze za jiné zboží a nic jiného, je to jeho dobrá vůle. Kdyby vám řekl, že nemáte nárok vůbec nic vyměnit, bude mít pravdu,“ upozornil na klíčový poznatek Jiří Fröhlich, tiskový mluvčí České obchodní inspekce.
Podle právního poradce spotřebitelského časopisu dTest Jana Šůry si obchodník rovněž může říct, v jakém stavu má vrácené zboží být, aby ho přijal zpět. Nejčastěji požadují, aby daná věc nebyla ještě rozbalená z původního balení.
Šťastné, ale chudší Vánoce. Češi kvůli inflaci šetřili na dárcích, kolik zhruba utratili?
Vánoce jsou „svátky utrácení“. Letos ale Češi výrazně šetřili – za vánoční nákupy dali podle odhadů Svazu obchodu a cestovního ruchu zhruba o 12 procent méně než minulý rok. Důvod je jednoduchý, na mnohé domácnosti dopadla tíha inflace. Zákazníci se čím dál více začali poohlížet po slevových akcích. Podle některých ekonomů jsou letošní Vánoce nejchudší v historii České republiky, alespoň co se týče objemu nakoupených dárků.
Jedinou povinností zákazníka je prokázat, že zboží u konkrétního prodejce koupil. Nejjednodušší je ukázat doklad o koupi, na který má každý kupující nárok a který lze dostat na vyžádání.
Co se týče zboží z internetu, tam jsou mantinely nastavené trošku jinak – a o něco přívětivěji. „Platí zde vrácení zboží do 14 dnů bez udání důvodu, ale i tady jsou výjimky jako software, časopisy nebo dovolená,“ vyjmenoval Fröhlich. „Je dobré nějakým způsobem prokázat nákup. Účtenka tu není vyloženě nutná, ale postačí například výpis z karetní transakce,“ doplnil Šůra, jak postupovat při vrácení zboží z e-shopů.
Od nového roku přijdou změny
Pokud výrobek nefunguje, a tedy neplní svůj účel, můžete uplatnit tzv. právo z vadného plnění. Prodejce je následně povinen reklamaci přijmout a ve lhůtě 30 dnů ji vyřídit. „V každém případě vám výrobek mohou opravit či vyměnit za jiný. Nemáte ale nárok na vrácení peněz,“ varoval před dalším možným zádrhelem Fröhlich.
Od 1. ledna se zpřísní prodejcům pravidla. Když se výrobek během užívání rozbije, místo šesti měsíců za něj bude prodejce zodpovědný jeden rok. Změn se ale dočkají také kupující – od nového roku už nebudou moci uplatňovat vady během 24 měsíců, jako je tomu doposud, ale pouze vady na zboží, které vznikly jen při převzetí – tedy v době nákupu.