Jak vypadá požár elektroauta? Žíravina i kontaminovaná voda, líčí hasič extrémně složitý zásah

Požár elektroauta na dálnici

Spáleniště... Příběhy hasičů, Luděk Prudil

Požárů elektroaut není v Česku naštěstí mnoho. Když už se ale stanou, jde o zásah velmi složitý. Hasiči už v této souvislosti zasahovali třeba i v podzemních garážích, kde se celá situace ještě více komplikuje. Náročnosti celé akce popisuje vzpomíná v dalším díle videopodcastu Spáleniště... Příběhy hasičů velitel pražských hasičů Luděk Prudil.

Hasiče nejdříve do garáží přivolal zabezpečovací systém, jenomže plameny ještě nikde vidět nebyly. Jednotky tak získaly čas na zorientování se. Po pár vteřinách se ale ozval výbuch a z elektrického Jaguára se začal valit hustý černý dým. V tu chvíli bylo na velitelích, aby rozhodli, co se bude dít. Zásah měl totiž celou řadu úskalí.

ČTĚTE TAKÉ: Dvě nehody, 11 mrtvých. Hasič popsal zásahy v „prokletém místě české železnice“

Do garáží nebyl běžný vjezd, přístup byl jen výtahem. Ten hasiči nejprve nechali spustit až dolů, aby si vytvořili komín, který odváděl jedovatý kouř z hořícího lithia ven z domu. Je třeba zmínit fakt, že lithium k hoření nepotřebuje ani kyslík. Dolů do garáží pak natáhli hadice i jednu speciální „stříkačku“. Říká se jí Kobra a hasiči ji používají k tomu, aby se prořezali skrz střechy hořících budov. V tomto případě se museli pod sedadly auta prořezat ke vnitřku baterie, kterou chladili obrovským množstvím vody.

Spáleniště... příběhy hasičů

Spáleniště... příběhy hasičů je videopodcast z produkce CNN Prima NEWS. S přímými účastníky se detailně věnuje případům nejničivějších požárů, které se v Česku odehrály.

„Museli jsme ale chránit i zasahujícího hasiče, který požár hasil. I jeho jsme zkrápěli vodou, čímž jsme ho chladili. Jenomže ten žár byl tak velký, že mu poškodil hasičský oblek,“ vzpomíná v pořadu Spáleniště šéf pražských hasičů Luděk Prudil.

A to přesto, že ochranný oblek je navržen tak, aby odolal vysokým teplotám. S chlazením ale vznikl další problém: Voda, kterou hasiči elektroauto chladili, byla kontaminovaná a nešlo ji nechat jen tak v budově. Z baterie navíc vytékala žíravina, která mohla být pro zasahující hasiče hrozbou.

Také ohořelý vůz nebylo možné nechat v garáži. Po požáru se totiž elektroauto musí na určitý čas odložit do vodní lázně. Jenomže výtah garáží v domě, kde hořelo, byl navržený tak, aby si o něj nikdo neodřel svůj vůz, takže na zemi byly úzké kolejničky, které způsobily další komplikace.

Pod vrak elektroauta totiž hasiči musí dát malá kolečka (zjednodušeně vypadají jako ta, co má nákupní vozík) a s nimi se vůz do výtahu nedařilo dostat. Hasiči ho tak museli do prostoru vtěsnat hrubou silou.

Jsou elektromobily bezpečnostní hrozbou? Jak se dají uhasit? To vše i další podrobnosti se dozvíte v aktuálním díle pořadu Spáleniště… Příběhy hasičů, který najdete v úvodním videu tohoto článku. A podívat se můžete i na předchozí díl, který se zabýval ničivým výbuchem v centru Prahy:

Tagy: