Evropa podlehla po kauze Dieselgate antidieselové horečce a odpovědná místa tlačí stůj co stůj prodej elektrifikovaných aut. Nafta však zjevně ještě poslední slovo neřekla. Poptávka po úsporných dieselech ve skutečnosti opět roste, a to především těch z druhé ruky. Důkazem je i největší evropský automobilový trh – Německo.
Tlak na elektromobilitu má, jak známo, nejednu odvrácenou stránku. Protože elektromobily jsou i s dotacemi stále dražší než vozy s konvenčním pohonem – a i ty zdražily z důvodu nových emisních a bezpečnostních technologií, či emisních daní – mnozí zákazníci dávají přednost koupi auta z druhé ruky. Zatímco tedy trh s novými auty se stále topí v nízkých číslech, přičemž jediným rostoucím segmentem jsou okrajové elektromobily, začal kvést trh s ojetinami. Ve skutečnosti se tak prodlužuje život starších aut plnících benevolentnější emisními normy, jejichž emise nedokáže vykompenzovat zvýšený prodej elektrifikovaných vozidel. Jejich podíl na evropských silnicích je stále jen zanedbatelný.
Bez státních dotací by elektromobily zůstaly zálibou skupinky nadšenců. Zdroj: Chevrolet
Poptávka po naftě roste
Poptávka po starých autech zároveň zvyšuje jejich cenu. Evidentní je to zejména v zemích, které prosazují elektromobilitu příliš agresivně – například v Nizozemsku. Je tu ale i ještě mnohem relevantnější příklad. Týká se totiž největšího evropského automobilového trhu – Německa. A světe div se, Němci nejenže hledají ojeté vozy, ale dokonce začínají opět toužit po automobilech na naftu!
Ty přitom jejich politici, ochranářské organizace, ale i samotné automobilky už dávno odstavily na vedlejší kolej jako největší znečišťovatele ovzduší. Jak uvádí německý magazín Focus, podle údajů obrovského internetového bazaru mobile.de se zájem o ojeté vozy zvýšil obecně, ale nejvíce o diesely, a to až o 19 % ve srovnání se zbytkem nabídky.
Mobile.de za tím vidí i ztenčující se naftovou nabídku na trhu nových aut a skutečnost, že i když Německo přijalo novou daň na paliva, nafta je stále levnější než benzín a naftové motory úspornější než ty nejmodernější benzinové. Koupí staršího dieselu tak stále ušetříte na prvotní investici i na provozu. Trh s ojetými auty se často chová mnohem rozumněji (protože přirozeně) než ten s novými, deformovaný dotacemi na elektromobily a sankcemi proti spalovacím motorům. Vývoj v německých bazarech je proto úplným protikladem trendu, který se snaží nastolit politici. Ke škodě zákazníků to ale logicky znamená i citelný růstu cen ojetin, zvláště těch naftových.
Elektrické „ležáky“
Naopak, politiky preferované elektromobily jsou v bazarech typickými „ležáky“ postávajícími někde vzadu v kopřivách. Dlouhá odstávka způsobuje degradaci jejich baterií, zkracující i tak omezený dojezd. Navíc technologie baterií rychle postupuje, takže i elektromobily v dobrém stavu jsou v autobazarech morálně zastaralé, z čehož vyplývá množství nevýhod. Za takových okolností je málo pravděpodobné, že by emise v dopravě klesaly tempem, jaké si Brusel představuje. Týkat se to může nanejvýš statistik, které zachycují prodej nových aut, jenže na silnicích jsou i ta starší. Realita je taková, že 458 000 přihlášených elektromobilů a 443 000 plug-in hybridů v Německu je jen kapkou v moři celého vozového parku této evropské automobilové velmoci.