reklama

Elektromobily netáhnou. Němci opět touží po dieselech, zejména těch starých

Evropa podlehla po kauze Dieselgate antidieselové horečce a odpovědná místa tlačí stůj co stůj prodej elektrifikovaných aut. Nafta však zjevně ještě poslední slovo neřekla. Poptávka po úsporných dieselech ve skutečnosti opět roste, a to především těch z druhé ruky. Důkazem je i největší evropský automobilový trh –⁠ Německo.

reklama

Tlak na elektromobilitu má, jak známo, nejednu odvrácenou stránku. Protože elektromobily jsou i s dotacemi stále dražší než vozy s konvenčním pohonem – a i ty zdražily z důvodu nových emisních a bezpečnostních technologií, či emisních daní – mnozí zákazníci dávají přednost koupi auta z druhé ruky. Zatímco tedy trh s novými auty se stále topí v nízkých číslech, přičemž jediným rostoucím segmentem jsou okrajové elektromobily, začal kvést trh s ojetinami. Ve skutečnosti se tak prodlužuje život starších aut plnících benevolentnější emisními normy, jejichž emise nedokáže vykompenzovat zvýšený prodej elektrifikovaných vozidel. Jejich podíl na evropských silnicích je stále jen zanedbatelný.

Poptávka po naftě roste

Poptávka po starých autech zároveň zvyšuje jejich cenu. Evidentní je to zejména v zemích, které prosazují elektromobilitu příliš agresivně –⁠ například v Nizozemsku. Je tu ale i ještě mnohem relevantnější příklad. Týká se totiž největšího evropského automobilového trhu –⁠ Německa. A světe div se, Němci nejenže hledají ojeté vozy, ale dokonce začínají opět toužit po automobilech na naftu!

Ty přitom jejich politici, ochranářské organizace, ale i samotné automobilky už dávno odstavily na vedlejší kolej jako největší znečišťovatele ovzduší. Jak uvádí německý magazín Focus, podle údajů obrovského internetového bazaru mobile.de se zájem o ojeté vozy zvýšil obecně, ale nejvíce o diesely, a to až o 19 % ve srovnání se zbytkem nabídky.

Mobile.de za tím vidí i ztenčující se naftovou nabídku na trhu nových aut a skutečnost, že i když Německo přijalo novou daň na paliva, nafta je stále levnější než benzín a naftové motory úspornější než ty nejmodernější benzinové. Koupí staršího dieselu tak stále ušetříte na prvotní investici i na provozu. Trh s ojetými auty se často chová mnohem rozumněji (protože přirozeně) než ten s novými, deformovaný dotacemi na elektromobily a sankcemi proti spalovacím motorům. Vývoj v německých bazarech je proto úplným protikladem trendu, který se snaží nastolit politici. Ke škodě zákazníků to ale logicky znamená i citelný růstu cen ojetin, zvláště těch naftových.

Elektrické „ležáky“

Naopak, politiky preferované elektromobily jsou v bazarech typickými „ležáky“ postávajícími někde vzadu v kopřivách. Dlouhá odstávka způsobuje degradaci jejich baterií, zkracující i tak omezený dojezd. Navíc technologie baterií rychle postupuje, takže i elektromobily v dobrém stavu jsou v autobazarech morálně zastaralé, z čehož vyplývá množství nevýhod. Za takových okolností je málo pravděpodobné, že by emise v dopravě klesaly tempem, jaké si Brusel představuje. Týkat se to může nanejvýš statistik, které zachycují prodej nových aut, jenže na silnicích jsou i ta starší. Realita je taková, že 458 000 přihlášených elektromobilů a 443 000 plug-in hybridů v Německu je jen kapkou v moři celého vozového parku této evropské automobilové velmoci.

Tagy:

Tady se neočkujeme, lepší je slivovice, chlubí se v pohraniční vsi na Bruntálsku

Slušně řečeno, je to zapadákov. Neslušně, je to díra na samé výspě republiky, ale také ve Slezských Pavlovicích v okrese Bruntál mají názor na vakcínu proti COVID-19. „S tím běžte do pr**le, tady lidi očkování odmítají,“ nebere si servítky první občan, kterého oslovíme, pětatřicetiletý Radek Dojčar. Na covid prý platí hlavně slivovice, vakcínu odmítají i početní místní Romové.

Živě
ON-LINE: Druhý den olympiády. Krejčíková slaví postup, konec hlásí ženská štafeta

Druhý den olympijských her v Tokiu byl ve znamení prvních klání. Nejvíce medailí vybojovala Čína, na kontě má hned tři zlatí. Úspěchy slavila česká výprava skrze postupy do dalších kol, úvodní zápasy dopadly dobře pro české tenistky Barboru Krejčíkovou a Markétu Vondroušovou. Soupeře pokořil také stolní tenista Lubomír Jančařík, postup slavily také veslařské posádky.

Nefunkční toalety a nehorázný nepořádek, kritizují Češi podmínky ve vlaku do Chorvatska

Cesta vlakem na dovolenou do Chorvatska se některým turistům změnila ve velmi nepříjemný zážitek. Cestující si nestěžovali pouze na mnohahodinová zpoždění, ale také na kvalitu nabízených služeb ve vlacích společnosti Regiojet. Barbora, která k Jadranu cestovala, upozornila CNN Prima NEWS na nefunkční toalety a také na značný nepořádek ve vlacích. Dopravce se za způsobené problémy omluvil.

reklama

Domácí zpravodajství

reklama