Sinkansen_Japonsko
Nejnovější člen japonské rodiny rychlovlaků není jen rychlejší a komfortnější, v případě zemětřesení navíc dopraví pasažéry do bezpečí. Vlak nese označení N700S, provoz zahájil 1. července a obsluhuje páteřní linku Tókaidó, která spojuje hlavní město Tokio a Osaku.
Maximální rychlost nové generace šinkansenů je 360 kilometrů v hodině, které souprava dosáhla při testování v roce 2019, čímž se vlak zařadil mezi jedny z nejrychlejších na světě. Jeho běžná provozní rychlost bude ale omezena na „pouhých“ 285 kilometrů za hodinu.
Po třinácti letech jde o první nový vlak přidaný na linku Tókaidó, jeho zavedení do provozu bylo původně plánované pro přepravu sportovců i diváků během letních olympijských her v Tokiu, které měly začít na konci letošního července. Kvůli pandemii koronaviru je však pořadatelé spolu s Mezinárodním olympijským výborem přesunuli na přelom července a srpna 2021.
Původní linka Tókaidó byla uvedena do provozu v roce 1964 při příležitosti tehdejší první olympiády v Tokiu. Jednalo se o historicky první trasu rychlovlaku na světě.
Nejmodernější technologie
Na první pohled se N700S od svých předchůdců N700 a N700A výrazně neliší, zdánlivě jediným rozdílem je jen elegantní zlaté logo. Při bližším ohledání má ale nový model ostřejší rysy „nosu“, baculatější „tváře“ a uhlazenější vzhled světlometů.
Nový model nabídne v kabině pasažérům více prostoru pro zaklonění sedaček, zlepší tak pohodlí, a to především na delších trasách. Každá sedačka má vlastní elektrickou zásuvku. Osvícení interiéru bylo upravené na tzv. měkčí a útulnější prostředí. Prostor pro zavazadla nad hlavami, podobný těm z letadel, se v každé stanici rozsvítí, aby pasažérům „připomněl“ jejich zavazadla.
Komfortněji a ne tak hlučně
Samotná jízda je také znatelně tišší a komfortnější díky novému systému aktivního podvozku, který pomůže tlumit pohyby soupravy. Mimo zlepšené pohodlí kladli tvůrci nového modelu vlaku značný důraz na bezpečnost. Vlak je vybavený vylepšeným systémem pro automatickou kontrolu a brzdovým aparátem, který vlak v případě nouze zastaví rychleji a na kratším úseku.
V technologickém zázemí vlaku se nachází i lithium-iontová baterie sloužící vlastnímu pohonnému systému, první svého druhu na světě. Tento systém umožňuje vlaku pokračovat v jízdě i při výpadku proudu, což umožňuje přesun z potenciálně nebezpečného prostředí, například z tunelu nebo mostu, především v případě zemětřesení.
Bezpečnost a úspornost především
Nejnovější šinkansen má nově v každém voze šest místo původních dvou kamer, které slouží k bezpečnosti. Technicky dokonalejší komponenty využité v novém modelu zaberou méně prostoru pod podlahou vlaku. Umožní tak větší flexibilitu konfigurace jednotlivých souprav, mimo jiné variabilní množství vagonů, od čtyř do šestnácti v jedné soupravě. Vylepšená technologie vlaku znamená také nižší spotřebu energie, stejně jako zkrácení procesu výroby, čímž se nový model stává atraktivní pro provoz po celém světě. „Odlehčením a zmenšením mechanismů pod podlahou N700S jsme zavedli nový standard,“ uvedl pro japonskou televizi NHK Masajuki Ueno, vedoucí obchodního oddělení rychlovlaků pro Japonské dráhy, a doplnil: „Tento nový standard nám pomůže expandovat také do zámoří.“