Je to absurdní, přednosta lanové dráhy na Ještěd odmítá vinu za tragický pád její kabiny

Státní zástupce vyhověl dvěma z pěti stížností proti zahájení trestního stíhání v souvislosti s tragickým pádem kabiny lanovky na Ještěd v Liberci. Z obecného ohrožení z nedbalosti jsou nadále obviněni tři lidé, stíhání bylo zastaveno u jedné osoby a firmy, což byly České dráhy jako vlastník lanovky. Mezi třemi obviněnými, jejichž žádost státní zástupce zamítl, je i přednosta lanové dráhy Vladimír Štěpán. Ten to potvrdil reportérovi CNN Prima News.

„Nebylo mi vyhověno. Uvidíme, jak se to vyvine. Je to absurdní,“ řekl Vladimír Štěpán, který lanovku převzal v roce 2010. Podle informací CNN Prima News obvinění stojí, mimo jiné, na tom, že na kabinách lanovky chyběly automatické brzdy, přestože v sedmdesátých letech po rekonstrukci tam prokazatelně byly. Někdo je v průběhu času odmontoval. V roce 1984 zmizela z dokumentů o revizi položka kontroly automatické brzdy.

ČTĚTE TAKÉ: Budoucnost lanovky na Ještěd je po nehodě nejistá. Lidé bojují za její výjimečnou podobu

„Už mezi těmi lety 1975 a 1984 byla ta automatická brzda demontována a lanovka byla provozována bez ní, papírově bylo všechno v pořádku, protože na to dal někdo štempl,“ popsal své zjištění v archivech historik Ivan Rous.

Drama na lanovce. V Pákistánu uvázly děti 274 metrů nad zemí, záchrana trvala 15 hodin

Pákistánským vojenským záchranářům se po patnácti hodinách podařilo zachránit osm cestujících, kteří v úterý ráno uvázli v kabině lanovky ve výšce 274 metrů poté, co prasklo jedno ze dvou nosných lan. Podle médií to uvedlo pákistánské ministerstvo vnitra. Poslední vyjádření úřadů uvádí, že v kabině bylo šest dětí a dva dospělí. Ze svízelné situace se dostali díky vrtulníku i improvizované „sedačce“, píše agentura AP.

Podle něj by automatická brzda měla kabinu zastavit v případě přetržení tažného lana bez přičinění personálu lanovky. Na fotografii ukázal koncovku, která dnes na závěsu kabiny chybí. „V momentě, kdy v ní pokleslo napětí, tak se automaticky sepnul elektrohydraulický okruh,“ vysvětlil.

Policie uvedla, že lanová dráha byla provozována v rozporu s technickými předpisy. Podle Štěpána vyšetřovatelé argumentují právě absencí automatické brzdy. „S tím já ale nemám nic společného. Nebyla odmontovaná za mého působení, já k tomu pokyn nedal. Já jsem poslední, kdo to provozoval, přede mnou bylo přednostů několik. Fungovalo to tak desítky let, lanovka za tu dobu převezla miliony lidí,“ zdůraznil obviněný přednosta lanovky.

Při havárii v říjnu 2021 spadla po přetržení tažného lana jedna ze dvou kabin visuté lanovky a zemřel průvodčí. V kabině pro 35 lidí byl sám. Třinácti cestujícím v druhé kabině se nic nestalo, zůstala viset na nosném laně 15 metrů nad zemí. Průvodčí aktivoval záchrannou brzdu a kabinu, která po přetržení tažného lana prudce sjížděla zpátky k dolní stanici, zastavil. Z kabiny pak museli cestující vyprostit hasiči.

Dvoukabinová visutá lanovka začala jezdit na Ještěd v roce 1933. Ročně přepravila v posledních letech před nehodou dvěma svými kabinami kolem čtvrt milionu cestujících.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Pádu lanovky na Ještědu se dalo zabránit, tvrdí historik. Za socialismu odmontovali brzdu

Tagy: