Budoucnost lanovky na Ještěd je po nehodě nejistá. Lidé bojují za její výjimečnou podobu

Vraťte lanovce na Ještěd její původní podobu, žádá petice, kterou už v Liberci podepsaly stovky lidí. Lanovka nejezdí od tragické nehody z podzimu 2021, kdy se jedna z kabinek zřítila. Na místě tehdy zahynul průvodčí. Vyšetřování příčin dosud není u konce, už teď se ale tvoří plány na novou lanovku. A právě její možná podoba budí vášně.

Letos měla kabinková lanovka na Ještě slavit devadesátiny, oslavy ale nebudou. Zatím ani nejsou jasné přesné příčiny tragické nehody, i když policisté už důležitý posudek znalců mají. „V současné době jej vyhodnocujeme a porovnáváme v rámci námi vedeného spisového materiálu,“ uvedl pro CNN Prima NEWS Vojtěch Robovský, mluvčí policie Libereckého kraje.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Historie, umění i luxus v jednom. Proč je Liberec ideálním místem pro dovolenou v Česku?

Při nehodě prasklo tažné lano, zabezpečovací mechanismus v jedné z kabin selhal. Zřítila se z výšky několika desítek metrů, mladý průvodčí, který v ní jel sám, na místě zemřel. V druhé kabince se průvodčímu Radku Kyselovi podařilo zatáhnout za záchrannou brzdu, která zafungovala. Zachránil tak život sobě i dalším třinácti cestujícím. Od prezidenta Miloše Zemana za to dostal medaili. Kdo je za pád lanovky odpovědný, by podle mluvčího policie mělo být jasné během několika týdnů.

Už teď se ale rodí plány o podobě nové lanovky. Ve hře jsou dvě možnosti. První varianta se vrací k historické podobě se dvěma kabinkami, které jezdí kyvadlově proti sobě. Druhá možnost počítá s oběžným systémem, jaký lidé znají z lyžařských areálů. V něm by větší počet kabinek jezdil neustále kolem dokola.

Oběžný systém ale budí velké emoce. Varianta, že by se z výjimečné lanové dráhy stala tuctová lanovka, dráždí místní patrioty i památkáře. Jan Petrásek napsal o Ještědu knihu povídek, teď dal s přáteli dohromady petici, která volá po navrácení původní podoby lanovky.

Petici již podepsalo přes tisíc lidí

„Je jasné, že už to nikdy nebude ta samá lanovka, bude modernizovaná, s novou technologií, my ale žádáme, aby byla vedená kyvadlově v původní trase. Tak bude možné použít i stávající budovy včetně horní stanice, jejíž podobu zpracoval autor hotelu a vysílače Karel Hubáček,“ vysvětluje Petrásek.

Oběžný systém by podle něj narušil tradiční vzhled Ještědu, jak ho znají celé generace. „Navíc, kapacita obíhajících kabinek by byla mnohem větší, a to by znamenalo i více lidí na vrcholu kopce, kde je prostor omezený,“ doplňuje. Petici podle něj za dva týdny podepsalo už přes tisíc lidí.

ČTĚTE TAKÉ: Lanovka s úchvatným výhledem? Má vést nad pláží nudistů, ti se bojí, že skončí na internetu

Konečné slovo bude mít ale vedení města. České dráhy, které lanovku provozovaly, už o ni zájem nemají. Liberecká radnice ji chce včetně pozemků do konce roku koupit a podle primátora si nechá zpracovat srovnávací studii obou variant. „Potom bych chtěl, aby rozhodla rada města, zastupitelstvo, ale i veřejnost. Nevylučuji ani referendum,“ tvrdí Jaroslav Zámečník, primátor stotisícového města.

Město samo přitom novou lanovku financovat nechce. Hledá investora, který by ji za své postavil, delší dobu provozoval a pak ji městu za zbytkovou hodnotu prodal. Jestli budou kabinky jezdit sem a tam nebo kolem dokola, má být součástí zadání. V ideálním případě by se podle primátora první cestující modernizovanou lanovkou mohli svézt už v roce 2025.

Tagy: