Joch: Striktní pravidla debaty by Trumpovi mohla pomoct. Čeká se na to, až někdo udělá chybu

Joe Biden a kandidátka Kamala Harrisová

Odborníci o debatě amerických kandidátů

Dvě minuty na odpověď, žádná úvodní řeč ani porady s týmem během reklamních přestávek – to je jen zlomek z řady pravidel, která musí američtí kandidáti na prezidenta v debatě dodržovat. „Donald Trump je méně disciplinovaný, tak mu to paradoxně pomáhá,“ řekl ředitel Občanského institutu Roman Joch ve vysílání CNN Prima NEWS. „U Kamaly Harrisové je důležité, aby neudělala chybu,“ doplnil amerikanista Jiří Pondělíček. Střet obou politiků se uskuteční ve středu ve tři hodiny ráno středoevropského času.

Joch ve vysílání CNN Prima NEWS připomněl Trumpovu „katastrofální“ debatu z roku 2020 a tehdejší skákání do řeči Bidenovi. Nyní bude mít vypnutý mikrofon v době, kdy hovoří protivník – a to mu prý může pomoci.

ČTĚTE TAKÉ: Kreml chce výhru Trumpa, tvrdí rozvědka. USA si posvítí na ruské domény i vlastní občany

„Pro Harrisovou je důležité, aby na jednu stranu bránila odkaz administrativy prezidenta Bidena, ale obrátila pozornost voličů do budoucnosti,“ uvedl Pondělíček a dodal, že by se měla prezentovat jako „kandidátka změny“.

Podle Jocha o to ale usiluje i Trump a „oba nevěrohodně“. Exprezident dle Jochových slov představuje návrat do minulosti. „A u Harrisové se objevuje ještě větší paradox. Ona sama je totiž přes tři roky v současné americké vládě viceprezidentkou. To znamená, že představuje politický status quo – jediná změna je, že není Joe Biden,“ vysvětlil Joch.

Odborníci se nicméně shodli na tom, že oba kandidáti musí oslovit středové, nerozhodnuté voliče a motivovat i ty stranicky věrné, aby k volbám přišli. Jejich šance jsou podle Jocha naprosto vyrovnané a čeká se na to, až jeden z nich udělá chybu.

I detail může rozhodnout

V souvislosti s první televizní debatou Trumpa a Harrisové se věnuje velká pozornost každému detailu – například tomu, kdo bude mít poslední slovo nebo kdo bude na jaké straně obrazovky.

VIDEO: Politický marketér o amerických volbách a marketingu

„Pro diváky je mnohem důležitější to, jak kdo něco říká, než skutečný obsah sdělení,“ pronesl ve vysílání CNN Prima NEWS politický marketér Jakub Horák. Výhodou je podle něj mít i poslední slovo v debatě a „udělat tomu tečku.“

Jak popsal v relaci, na nerozhodnuté voliče zapůsobí především ekonomika – tedy to, který z kandidátů slíbí, že se lidé budou mít lépe.

NEPŘEHLÉDNĚTE: Arizona, Pensylvánie, Wisconsin. Trump chce urvat státy, díky kterým vyhrál před osmi lety

Tagy: