Od poloviny listopadu se u čerpacích stanic začalo prodávat takzvané zimní palivo. Jeho složení má zajistit bezproblémový provoz spalovacích aut v zimním období. Řidiči, kteří jezdí málo, by měli staré palivo vyjet nebo jej alespoň dostatečně naředit zimní specifikací.
Máloco dokáže člověka v chladném a vlhkém počasí rozladit tak jako nepojízdné auto, pokud možno ještě na nějakém těžko dostupném místě. Když není zrovna na vině vybitý akumulátor nebo třeba stávkující elektronika, bývá v případě vznětových motorů častou příčinou zamrzlá nafta. S touto provozní obstrukcí jde však bojovat už v rámci prevence, což obnáší především včasné tankování zimního paliva. Uživatelé benzinových aut jsou o tyto potíže zpravidla ochuzení.
Pozor na srážlivost
Během teplých měsíců roku nejsou paliva vystavována nízkým teplotám, na které je citlivá především motorová nafta. Ta obsahuje menší množství těžkých parafinů, které mají tendenci při záporných teplotách krystalizovat jako první. „Zimní“ nafta tedy obsahuje v chladném období speciální aditiva, která napomáhají eliminovat negativní chování parafínů, jež jsou přirozenou součástí paliva.
„Během zimního období se kromě vznětových motorů kladou odlišné požadavky i na paliva pro zážehové motory. Hlavní rozdíl oproti letnímu benzínu je, že obsahuje více těkavých složek. Ty v zimě zajišťují lepší odpařitelnost paliva, která v kombinaci s destilačním profilem zabezpečuje spolehlivou startovatelnost a plynulý chod motoru i při minusových teplotách okolí,“ připomíná Josef Zmátlík ze společnosti Česká Rafinérská méně známou skutečnost, že také benzin se v zimě tankuje jiný.
Jako běžný zákazník nemůžete při pohledu na průtokoměr nebo tankovací pistoli poznat, zda vám do auta teče letní, přechodové, nebo zimní palivo. Je to ale jednoduché. „Distribuční společnosti už od 16. listopadu dodávají čerpacím stanicím výhradně naftu odolnou do minus 20 stupňů Celsia a počínaje prosincem se jiná vůbec prodávat nesmí. Nařizuje to jakostní norma, podle níž tato zimní nafta, značená jako třída F, nahrazuje naftu přechodovou pro teploty do minus deseti stupňů, kterou rafinerie zavážejí čerpacím stanicím od října do půlky listopadu,“ říká Zmátlík.
U stojanu specifikaci daného druhu tankovaného paliva nepoznáte, čerpadláři mají ale povinnost dodávat benzin či naftu vhodnou pro příslušné roční období. Zdroj: CNN Prima NEWS
Co dělat, pokud jsem měl auto delší dobu v garáži a před Vánoci s ním chci vyrazit pro stromek nebo na jiné nákupy? Zvláště pokud se citelně ochladí, není vhodné spoléhat na motorovou naftu natankovanou před několika týdny (před 16. listopadem), protože takto staré palivo ještě nebude obsahovat potřebné složky pro fungování v nízkých teplotách a snadno ucpe palivový systém.
Je samozřejmě optimální jet tankovat s co nejmenším objemem „letního“ paliva v nádrži. Tím se minimalizuje negativní vliv nevhodné motorové nafty na nízkoteplotní užitné vlastnosti. Současně je dobré vědět, že není nutné utrácet další peníze za „nemrznoucí“ aditiva do nafty – ta už je totiž dle normy obsahuje z výroby v rafinerii. „Přeaditivování nafty může naopak vést ke snížení účinnosti přísad,“ upozorňuje odborník.
Odolnost benzínu vůči nízkým teplotám je oproti tomu zajištěna jeho přirozeným složením a vlastnostmi, takže benzín ani v zimě nezamrzne. Pokud dojde k ucpání palivového systému u zážehového motoru, je to téměř výhradně z důvodu přítomnosti vody v benzínu, která se v nádrži sráží zejména při výrazně delším stání. Experti doporučují před delší odstávkou tankovat vždy plnou nádrž a použít benzin vyššího oktanového čísla. Zamezíte tak i korozi nádrže.
Druhy nafty prodávané během roku u čerpacích stanic
Druhy nafty | Dostupnost | Filtrovatelnost |
---|---|---|
letní | 15. 4. – 30. 9. | 0°C |
přechodná | 1. 3. – 14. 4. a 1. 10. – 15. 11. | -10°C |
zimní | 16. 11. – 28./29. 2. | -20°C |
arktická | v případě extrémně nízkých teplot | -32°C |
Zdroj: Benzina |
Lepší je zamrznutí předcházet
Prevence případného zamrznutí nafty je mnohem jednodušší než úspěšné vyřešení následku jejího zanedbání. Pokud ale k zamrznutí přece jen dojde, existuje několik receptů, jak lze neprůchodný palivový systém – a zejména filtr – opět zprovoznit.
Můžete samozřejmě počkat na vyšší teploty, ale to může trvat proklatě dlouho. O něco snazší je přestěhovat vůz na teplejší místo – do garáže nebo třeba nad kanál odvětrání horkovzdušného potrubí. Operativně může pomoct také fénování palivového filtru, tedy místa, kde nejčastěji dochází k „zašpuntování“ celého systému. Majitelé naftových vozů staršího roku výroby znají též fígl s přidáním „panáka“ benzinu do nádrže. U nových a zánovních vozů se však vzhledem k vysoké citlivosti vstřikovacích systémů přidávání benzínu rozhodně nedoporučuje.
Když všechny svépomocné pokusy selžou, nezbude než nevhodnou motorovou naftu vypustit a natankovat tu správnou. K tomu bude nejspíš zapotřebí pomoc servisu či autodílny. Ještě jedna věc – pokud se snad náhodou stane, že vám zmrzne i zimní nafta, tedy ta třídy „F“, můžete ji podobně jako jiné výrobky reklamovat u toho, kdo vám ji prodal. Komplikovanost dokazování závadného stavu paliva si ale jistě umíte představit sami.