Přes dva roky funguje v Praze kamerový systém, který nemá v Česku obdoby. Kontroluje totiž volný průjezd pro autobusy ve vyhrazeném pruhu. Má to ale háček. Přesto, že denně odhalí na tisíc přestupků, neposílá automaticky viníkům pokuty.
Stojí tu už od roku 2020 a vyšly v řádu na stovky tisíc korun. Na začátku i na konci jízdních pruhů snímají řidiče kamery. Ty zaznamenávají průjezd aut, které nemají oprávnění vyhrazeným pruhem jezdit. Přesnost je po ročním testovacím provozu 98 procent.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Ikonický skvost se odhaluje. Podívejte se, jak rekonstrukce proměňuje pražské Hlavní nádraží
Dlouhé čekání na příspěvky od Úřadu práce? S problémy mají pomoct pracovníci ze „sociálky“
Po odvolaném Viktoru Najmonovi vede už šestý týden Úřad práce Karel Trpkoš. Problémy, které ministr Jurečka jeho předchůdci vytýkal, ale nezmizely. Před některými pobočkami se tvoří dlouhé fronty a již hodinu po otevření docházejí pořadové lístky, jinde lidé čekají i několik měsíců třeba na vyplacení příspěvku na bydlení.
Má to ale háček. „V tuto chvíli se podezření na přestupky neodesílá na žádný další orgán k vymáhání. Funguje pouze preventivně,“ řekla pro CNN Prima NEWS Babora Lišková, mluvčí TSK. Přestupků navíc není málo. „Stále je ten počet přestupků vysoký. Během listopadu loňského roku, což je to nejhorší období, jsme zaznamenali zhruba 120 přestupků za hodinu,“ uvedl mluvčí ROPID Filip Drápal.
Problém je ve smlouvě Prahy a státní policie
I štábu CNN Prima NEWS se podařilo za jedno pracovní dopoledne natočit hned několik řidičů. Za necelých deset minut projelo vyhrazeným pruhem kromě autobusů a taxíků na dvě desítky aut. „Když je to tisíc za den, tak to už není marginální číslo, nad kterým můžeme mávnout rukou. Pro slušné řidiče je nepochopitelné, že tedy může kdokoliv vjet do bus pruhu,“ vysvětloval dopravní expert ÚAMK Igor Sirota. Navíc dodal, že pro řidiče nejsou žádné následky. Byť je možnost kontroly, pokuta nenásleduje.
Problém je totiž na magistrátu, ve smlouvě mezi hlavním městem a státní policií. „Musí dojít k doladění smlouvy mezi hlavním městem a Policií ČR, protože v tomto případě legislativa neumožňuje, aby automatizovaně zjištěné přestupky řešila městská policie,“ uvedl náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). A to na rozdíl od jiných automaticky zjišťovaných přestupků, jako je například překročení rychlosti nebo nezaplacené parkování na modré zóně.