Obliba dovolené v obytných vozech je značná, poptávka už ale zdaleka není taková, jako v uplynulých třech letech. Příčinou je jisté nasycení trhu a především velký růst nákladů s karavaningem spojených. Češi si nyní karavany raději půjčují, než aby kupovali nové.
Covidová omezení platná v letech 2020–21 a částečně i 2022 podnítila boom obliby obytných automobilů nebo přívěsů. Nefunkční nebo silně omezená ubytovací zařízení spolu s problémy s cestováním za hranice zahnala Čechy houfně do domů na kolečkách, ve kterých je teoreticky možné být prakticky nezávislý na okolním světě. Loňská a letošní prodejní čísla však naznačují, že trh v tomto segmentu je už nasycen a ani v půjčovnách karavanů, které v uplynulém období rostly jako houby po dešti, už obchodníkům ruce nikdo netrhá. Podle údajů Asociace kempování a karavaningu se u nás v roce 2019 prodalo 1 268 obytných vozidel, v prvním covidovém roce 2020 1 342 karavanů, o rok později rekordních 2 361, loni už jen 1 861 a za prvních šest měsíců letošního roku 759, což značí trend dalšího poklesu.
K TÉMATU: Život v českém domě na kolech: Na stěhování reálné garsonky vám stačí řidičák na auto
Výhod karavaningu ubývá
Podle automobilového novináře Jana Blažka, který brázdí Evropu karavanem 15 let, se masivní nárůst počtu karavanů v covidových letech podepsal i na zvýšených spojených s cestováním obytnými vozy: „Obecně se v návaznosti na zvýšený zájem o karavaning zdražily služby – kempy, stání, poplatky za parkování, vjezdy, průjezdy, dálnice – a stále častěji je problém při jízdách bez plánování najít místo k noclehu. Dřív člověk hledal pěkné místo, dneska už hledá jakékoliv místo. Dostat se třeba v Rakousku v sezoně do kempu u jezera bez rezervace je takřka nemožné – místa jsou rezervovaná třeba už na rok dopředu.“
Změnil se prý i přístup domorodých obyvatel ke karavanistům v turisticky exponovaných lolalitách: „Zatímco dříve – pět až deset let zpět – na vás místní většinou přátelsky mávli a dávali se do řeči, dneska jste spíše nevítaným hostem. Změnilo se to (cestování karavanem, pozn. red.) od možnosti opravdu volného a pohodového cestování s možností zastavit/přespat skoro všude na aktivitu, která vyžaduje více plánování, stojí více peněz a už to není taková pohodička,“ říká Blažek. Ten rovněž zaznamenal negativní vliv postupujícího internetového sdílení všemožných informací: „Situaci taky trochu zazdily aplikace a sociální sítě, které z mnoha míst, o nichž věděl jen omezený okruh lidí, udělaly spoty, kam se lidi hrnou, a úplně ztratily kouzlo.“
Další karavanista Petr Burián přidává aktuální postřeh zákazníka půjčovny karavanů: „Když jsme poptávali na 14 dnů v červenci zapůjčení karavanu do 3,5 tuny pro 4–6 lidí na cestu do Itálie a Slovinska, obdrželi jsme v půjčovnách cenovou nabídku v rozmezí 65–75 000 korun.“
Vrchol už je pryč, poptávka po půjčování ale přetrvává
Prodejci nových karavanů unisono přiznávají, že vrcholný prodejní boom už pominul, ale po půjčování je prý stále velká poptávka. „Kvůli vysoké inflaci zdražily meziročně nové obytné vozy o 10–15 %, což poptávku ochladilo. Takže v současné době se obytné vozy sice stále prodávají, ale určitě ne tak zběsile jako v předchozích dvou letech a prodejci mají skladové zásoby,“ popisuje současnou situaci na českém trhu Lukáš Janoušek, ředitel společnosti Campiri. „Pokud jde o půjčování v druhé polovině července, zbývá ještě cca třetina kapacity a v srpnu necelá polovina. Je to i z toho důvodu, že v posledních dvou letech poměrně výrazně narostla nabídka obytných vozů na půjčení,“ jmenuje Janoušek důležitý aspekt nárůstu počtu půjčoven.
Podobné zkušenosti mají také ve firmě Barth: „V našem vozovém parku máme patnáct obytných vozidel a například v rámci července máme 90% obsazenost. Srpen je cca na 70%, ale dle zkušeností předpokládáme také 90% obsazenost,“ říká Martin Tesař, vedoucí půjčovny Barth Caravan.
Jiný pohled nabízí Stanislav Strnadík, předseda představenstva České národní asociace kempingu a karavaningu (CNACC), kterou na sociálních sítích sleduje na 60 000 příznivců tohoto odvětví. „Psát v PR článcích o tom, že podle průzkumu uvažuje 1/3 Čechů o dovolené v obytném voze, je, jako kdybych napsal, že 95 % Čechů chce podle ,průzkumu‘ být milionářem. Mnozí neuváženě nakoupili auta i na splátky, nyní potřebují splácet, a tak je půjčují přes platformy, které se snaží budit dojem, že se trh stále nenasytil a zájem přetrvává. Legenda se musí živit, jinak zanikne a s ní i tržby obchodníků v tomto segmentu. To je celé,“ hodnotí situaci na českém trhu bez obalu Strnadík.