Karlovy Vary vám rozumí. Tak zněl jeden z návrhů sloganů, který měl do hotelů lázeňského města přivést zpět Rusy žijící v Evropské unii. Kraj se od toho distancoval, byť sám reklamu zaměřenou i na rusky mluvící turisty využívá. Tamní infocentrum, které je autorem sloganu, ho po upozornění z kampaně vyškrtlo.
Ruská klientela byla pro Karlovy Vary stěžejní. Minulý čas je ale v tomto případě podstatný. Kvůli sankcím Rusů v Karlových Varech výrazně ubylo a hoteliéři se snaží přeorientovat na novou klientelu.
Naprostá většina ruských turistů, kteří do Karlových Varů přijedou, dorazí ze států Evropské unie, kde trvale nebo dlouhodobě žijí. I těch ale v meziročním srovnání výrazně ubylo. „V roce 2019 zde strávili 350 tisíc lůžkonocí, letos za tři čtvrtletí 10 tisíc, takže pokles je enormní,“ popsal ředitel Infocentra Karlovy Vary Josef Dlohoš.
Infocentrum se přitom od vpádu Ruska na Ukrajinu ruskojazyčné kampaně v azbuce distancovalo. Na podzim, po dohodě s hoteliéry, ale nakonec kampaň připravilo. „Každá kampaň, která k nám přitáhne nějaké lidi, je v pořádku,“ popsal jeden z dotazovaných v anketě CNN Prima NEWS. „Pokud to přiláká lidi a přivezou nějaké peníze, tak určitě,“ dodal další dotazovaný.
Reklama byla určená byla pouze pro on-line prostředí, tak, aby se zobrazila jen na počítačích a telefonech v Evropě a pouze lidem, kteří mají v přístrojích nastavenou ruštinu. Mezi návrhy na vhodný slogan se dostalo i motto: Karlovy Vary vám rozumí. „V současné situaci jsme slogan vnímali jako nešťastný,“ řekl náměstek hejtmana Vojtěch Franta (Piráti). „V samotné kampani vůbec nebyl použit. Po upozornění jsme ho úplně vyškrtli, nahradili jsme ho sloganem ‚Karlovy Vary léčí. Lázně léčí‘. Nechceme vyjadřovat jakékoliv souznění s tím, co se děje na Ukrajině. Válku tam určitě nepodporujeme,“ popsal Dlohoš.